ایرانی توانمند
Business is booming.

همکاری علمی دانشگاه علم و فرهنگ با دانشگاه های ترکیه تقویت می شود

2,014

همکاری علمی دانشگاه علم و فرهنگ با دانشگاه های ترکیه تقویت می شود

نشست همکاری های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ با حضور رایزن علمی ترکیه و با تاکید بر گسترش همکاری های علمی، فرهنگی و انجام پروژه های علمی و محیط زیستی مشترک میان ایران و ترکیه، عصر امروز در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش سیناپرس، دکتر علی سعداله، عضو هیات علمی و مدیر کل همکاری های بین الملل دانشگاه علم و فرهنگ در این نشست با اشاره به دستاوردها و ظرفیت های دانشگاه علم و فرهنگ،خاطرنشان کرد: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان یک دانشگاه نسل سوم و دانشگاه غیرانتفاعی ایرانی، حدود ۸ هزار دانشجو، بیش از ۲۵ هزار دانش آموخته، حدود ۱۰۰ دانشجوی بین الملل، ۹۴ رشته در ۴ مقطع تحصیلی (کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) و ۱۲۰ عضو هیات علمی و بیش از ۶۰۰ استاد مدعو دارد.

وی افزود: این دانشگاه ۹۴ رشته تحصیلی در ۶ دانشکده هنر و معماری، علوم گردشگری، علوم پایه و فناوری های نوین زیستی، فنی و مهندسی، حقوق، علوم انسانی دارد. همچنین این دانشگاه ۸ مقطع دکترا در رشته های مختلف فناوری های نوین زیستی ،فنی و مهندسی ،علوم انسانی و گردشگری و حقوق دارد.

وی تصریح کرد: دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به نهاد جهاددانشگاهی است؛ جهاددانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی است که در سال ۱۳۵۹ با هدف ارائه الگوی ملی تولید، دانش و تکنولوژی تاسیس شده است و در حال حاضر به عنوان پل ارتباطی بین دانشگاه و بخش های صنعتی و خدماتی در سراسر کشور با ۱۰۲ واحد سازمانی به حساب می آید.

سعداله تاکید کرد:جهاددانشگاهی ۴۳ مرکز دانشگاهی( ۲ دانشگاه و ۴۱ شعبه علمی و کاربردی در سراسر کشور)، ۳ پژوهشگاه( رویان، ابن سینا، علوم انسانی)، ۲۴ پژوهشکده در بخش های مختلف، ۲۸ سازمان، مرکز، موسسه و شرکت در سراسر کشور، یک مجتمع تحقیقاتی و سه پارک علم و فناوری دارد که پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ مستقر است.

وی پیرامون فعالیت دو پژوهشگاه حوزه پزشکی جهاددانشگاهی اظهارداشت: پژوهشگاه رویان از جمله برترین مراکز آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی۵ محسوب می شود که در قالب سه پژوهشکده علوم تولیدمثل، سلول های بنیادی، زیست فناوری و سه مرکز ناباروری سلول درمانی و دیابت فعالیت می کند. مرکز فوق تخصصی ابن سینا نیز با برخورداری از هفت کیلینک از جمله درمان ناباروری، درمان سقط مکرر، درمان های جایگزین(اهداء)، سلامت جنسی، کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد به عنوان مرکز منحصر به فرد در ارائه خدمات اهدا به زوج های نابارور فعالیت دارد. اکنون دانشگاه علم و فرهنگ با اتصال به این دو پژوهشگاه در بخش گردشگری سلامت فعالیت های خوبی انجام داده است.

سعد اله خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی سه خبرگزاری دارد. یکی از این خبرگزاری ها به نام سیناپرس( خبرگزاری علم و فرهنگ) با هدف ارتقای سطح خبررسانی علمی ، اطلاع رسانی پیشرفت ها، رویدادهای علمی، فناوری و سلامت در کشور و … در این دانشگاه مستقر است و به فعالیت می پردازد.

وی به دیگر امتیازات دانشگاه علم و فرهنگ اشاره کرد و در این خصوص گفت: نخستین دانشکده علوم گردشگری ایران و نخستین پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در این دانشگاه ایجاد شده است. کتابخانه دیجیتالی این دانشگاه بیش از ۶۰ هزار کتاب فارسی و لاتین دارد. بیش از ۳۸ هزار نسخه کتاب چاپی در این کتابخانه وجود دارد. در این دانشگاه بنیادی تحت عنوان کسب و کار ایجاد شده است. همچنین در این دانشگاه پژوهشگران ۲ درصد برتر پر استناد جهان نیز حضور دارند.

مدیر کل همکاری های بین الملل دانشگاه علم و فرهنگ افزود: این دانشگاه نوآور است، زیرا در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۰ رتبه یک نوآوری دانشگاه های کشور را کسب کرده است. همچنین یک دانشگاه کارآفرین است زیرا ۶ مرکز فعال در حوزه کارآفرینی مانند پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، بنیاد توسعه کسب و کار، مرکز نوآوری و شکوفایی، ابن سینا، رویان و … در این مجموعه مستقر بوده یا همکاری دارند.

وی یادآورشد: این مرکز سه سال پیاپی در رتبه بندی دانشگاهی سایمگوی اسپانیا، رتبه یک نوآوری دانشگاه ها را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه ۳۵ انجمن علمی دانشجویی و ۲۰ کانون فرهنگی هنری -دانشجویی دارد. همچنین به عنوان یکی از دانشگاه های غیر دولتی ایران دارای مجوز جذب دانشجوی بین المللی در تمامی رشته ها و تمامی مقاطع تحصیلی است.گفتنی است، این دانشگاه امکان تاسیس شعبه دیگری از دانشگاه علم و فرهنگ در خارج از ایران را نیز دارد.

به گفته وی، امکان برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت تخصصی به زبان انگلیسی، اخذ ۱۶ سهمیه فاند بین المللی اراسموس پلاس از اتحادیه اروپا (از ۲۰۲۰ تا۲۰۲۳)، نخستین دانشگاه دارای دانشکده گردشگری با امکان همکاری با دانشگاه های اروپایی (اتریش و آلمان)، امکان برگزاری دوره های تخصصی در بخش های سرطان پستان، گیاهان دارویی، صنعت نفت ،درمان ناباروری، سلول های بنیادی، ژنتیک و … از دیگر مزایای بین المللی این دانشگاه است. همچنین این دانشگاه تفاهم نامه های بین المللی با کشورهای اتریش، کانادا، سوئد، مالزی، افغانستان و …امضاء کرده است.
ضرورت تبادل استاد و دانشجو بین ایران و ترکیه

دکترمهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ نیز در این نشست عنوان کرد: جهاددانشگاهی تعدادی واحدهای تشکیلاتی دارد که متشکل از موسسات آموزش عالی، دانشگاه ها، پژوهشکده ها، پژوهشگاه ها و سازمان های فرهنگی است. اکنون این امکان وجود دارد که دانشگاه علم و فرهنگ با همکاری این پژوهشگاه ها، دوره های کوتاه مدت و بلند مدت را برگزار کند. در حال حاضر با همکاری پژوهشگاه رویان یکی از پژوهشکده های ما در ۸ کد رشته دانشجو در مقطع لیسانی، فوق لیسانس و دکترا می پذیرد. دوره های تخصصی دیگر نیز با سایر پژوهشگاه ها در حال تعریف است.

وی افزود: یکی از برنامه هایی ما در دانشگاه علم و فرهنگ این است که فعالیت مان با پژوهشکده رویان را تقویت و گسترش دهیم. این کار طبق ظرفیتی که در این نهاد است، امکان بین المللی شدن را نیز دارد.

وی اظهارداشت: ما به دنبال تبادل استاد و دانشجوی ایران و ترکیه در برخی از رشته های خاص در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستیم و میتوانیم در بحث فرصت مطالعاتی از ظرفیت های پژوهشگاه های جهاددانشگاهی در رشته های ناباروری، سلول بنیادی، پزشکی، صنایع بالادستی و پایین دستی نفت، گیاهان دارویی و … استفاده کنیم. برخی از همکاری علمی مشترک ایران و ترکیه نیز نیاز به هزینه مشخص ندارد بلکه باعث هم افزایی بیشتر دو طرف نیز به خصوص در حوزه هنر و معماری می شود.

وی یادآوشد: همچنین راهنمایی مشترک برای پایان نامه ها نیز می تواند صورت بپذیرد. دانشگاه علم و فرهنگ در حال حاضر چند مجله علمی و پژوهشی دو زبانه دارد. همچنین همایش های بین المللی مانند معنویت و گردشگری را ایجاد کرده است که امسال چهارمین دوره آن برگزار شد. کشور ترکیه نیز در حوزه گردشگری معنوی کار فرهنگی زیادی انجام داده است،بنابراین طبق این همکاری ها می توانیم این همایش ها را به صورت مشترک برگزار کنیم.

باصولی گفت: ممکن است دانشگاه های ترکیه ، در برخی از دروس تخصصی مانند زبان فارسی به دانشگاه ما نیاز داشته باشند بنابراین میتوانیم این دروس را به صورت مجازی برگزار کنیم. همچنین آموزش های کوتاه مدت را نیز توسعه دهیم.
تشکیل تیم ایرانی- ترکیه ای برای انجام پروژه های بزرگ

پاشار، رایزن علمی ترکیه در ایران نیز در این نشست گفت: هرچند دانشگاه علم و فرهنگ در حال حاضر فعالیت های خوبی انجام داده است اما همکاری کمی با ترکیه دارد. ما می توانیم یک دانشگاه دولتی و غیر دولتی ترکیه را برای ایجاد بستر تفاهم نامه ای پیشنهاد دهیم. همچنین می توانیم اطلاعات دانشگاه علم و فرهنگ را به دانشگاه های ترکیه بدهیم تا زمینه های همکاری دو طرف در زمینه تبادل رشته مشخص شود.

وی افزود: در حال حاضر ترکیه به کشورهای اسلامی و اروپایی تبادل دانشجوی بین المللی دارد. معمولا تبادل استاد و دانشجو از بودجه مرکزی اتحادیه اروپا تامین می شود از اینرو تبادل دانشجویی دو دانشگاه به دلیل محدودیت های مالی سخت است. همچنین پژوهشگران ترکیه با شرکای خارجی پژوه های دولتی مشترکی دارند. ما می توانیم در این زمینه نیز پروژه های مشترکی تعریف کنیم.

رایزن علمی ترکیه در ایران تاکید کرد: ترکیه سالانه مبلغ زیادی حق عضویت برای انجام پروژه ها به اتحادیه اروپا می پردازد اما میزان دریافت پروژه هایش کم است. برای ما فرقی نمی کند شریک ما برای اجرای این پروژه ها ایرانی یا اتریشی باشد. اگر این مکانیزم فراهم شود، می توانیم پروژه های ۳ الی ۴ ساله ای در حوزه های مختلف علوم انسانی و پزشکی و … دریافت کنیم. همچنین می توانیم یک تیم ایرانی- ترکیه ای در زمینه هایی که امروزه بسیار مطرح است مانند انرژی های تجدیدپذیر و محیط زیست تشکیل دهیم و در این پروژه ها مشارکت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین امروزه بسیاری از دانشگاه های ترکیه به دنبال مشاوران ایرانی در حوزه های فلسفه، علوم دینی، ادبیات و … هستند و می توانیم از ظرفیت های این دانشگاه برای رفع این نیاز استفاده کنیم.

گفتنی است، در این نشست بر اشتراکات فرهنگی و اسلامی ایران و ترکیه و بر کسب توافق وزارت امور خارجه دو کشور برای گسترش همکاری های علمی و فرهنگی ایران و ترکیه تاکید شد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.