ایرانی توانمند
Business is booming.

رشد تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق ابزارهای موجود در بازار سرمایه

1,141

رشد تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق ابزارهای موجود در بازار سرمایه

مسعود صداقت‌زادگان، کارشناس ارشد تامین مالی شرکت تامین سرمایه خلیج‌فارس در پنل تخصصی بررسی ارائه خدمات تامین مالی زنجیره‌ای SCF به صنعت پتروشیمی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار شد، گفت: تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی به طور عمده از طریق بازار پول و بازار سرمایه میسر می‌شود و به صورت سنتی اکثر بنگاه‌های اقتصادی به تامین مالی از بازار پول (سیستم بانکی) تمایل دارند.

صداقت‌زادگان افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با اطلاع رسانی‌ها و آموزش‌هایی که توسط نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه صورت گرفته، تامین مالی از طریق ابزارهای موجود در بازار سرمایه در هر سال رشد پیدا کرده است.

وی به ابزارهای تامین مالی اشاره کرد و گفت: تامین مالی مبتنی بر بدهی سودخالص شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کارکرد آن مشابه اخذ تسهیلات از سیستم بانکی است. لذا لازم است به مقایسه این ابزار مبتنی بر بدهی در بازار سرمایه و تسهیلات بانکی پرداخته شود.

صداقت‌زادگان ادامه داد: عموما تامین مالی از سیستم بانکی در مبالغ پایین صورت می‌گیرد و این در صورتی است که تامین مالی از بازار سرمایه در مبالغ بزرگتر انجام می‌شود، به طور مثال گروه پتروشیمی تابان فردا طی یکسال اخیر بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی کرده که اخذ این رقم از سیستم بانکی تقریبا امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: در صورت هماهنگی میان تمام ارکان انتشار اوراق بدهی می‌تواند کمتر از سه ماه به طول انجام شود، اما براساس تجربه‌های مشاهده شده ، فرآیند تامین مالی حدودا بین ۵ تا ۶ ماه به طول می‌انجامد.

صداقت‌زادگان اظهار کرد: تامین مالی مبتنی بر بدهی عمدتا از طریق دو ابزار اوراق اجاره و اوراق مرابحه انجام می‌شود که منابع مالی تحصیل شده از اوراق اجاره براساس نیازهای مالی به طرح‌های مدنظر اختصاص پیدا می‌کند. اما در اوراق مرابحه منابع به خرید تجهیزات شرکت و یا مواد اولیه اختصاص دارد و شرکت‌ها باید مدارک و مستندات خرید دارایی موضوع انتشار اوراق مرابحه را به سازمان ارائه کنند.

وی تاکید کرد: به طور ویژه ریسک اوراق اجاره نسبت به اوراق مرابحه به دلیل وجود دارایی مبنای انتشار پایین‌تر است. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها می‌توانند از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و شرکت‌های تولیدی که کالای آن‌ها در بورس کالا پذیرفته شده یا کالای مشابه در حال معامله دارند، با استفاده از اوراق سلف موازی استاندارد تامین مالی کنند.

صداقت‌زادگان گفت: تامین سرمایه خلیج فارس یکی از نهادهای مالی در بازار سرمایه است که از زمان تاسیس تا به الان توانسته در حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های متقاضی کار تامین مالی انجام دهد که اوراق اجاره شرکت تابان فردا براساس ضمانت شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و کاهش وثایق با رتبه‌بندی اعتباری جزء اولین مواردی بود که توانست با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های بالاسری، میزان توثیق سهام نسبت به حالت عادی کاهش پیدا کند.

وی اظهار کرد: شرکت تامین سرمایه خلیج فارس در حوزه تامین مالی مبتنی بر سرمایه نیز فعالیت می‌کند که این شیوه تامین مالی بیشتر مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها بر‌اساس روش‌های مرسوم آن، عرضه‌های اولیه، تاسیس صندوق‌های زمین ساختمان و صندوق پروژه است که این شیوه بر اساس روند گذشته انچنان با اقبال بازار سرمایه رو به رو نشده است.

صداقت‌زادگان گفت: شرکت‌های سهامی عام پروژه براساس دستورالعملی که در سال ۱۴۰۰ مصوب شده به عنوان یک‌ابزار تامین مالی برای شرکت‌های قبل از بهره برداری مطرح شده که شرکت‌های پتروشیمی قبل از بهره‌برداری می توانند از این شیوه استفاده کنند.

وی در پایان اعلام کرد: شرکت تامین سرمایه خلیج فارس توانسته اخذ مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس را برای چندین شرکت زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس اخذ کند که از جمله آن می‌توان به افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گلستان، شرکت مبین انرژی خلیج فارس و خود شرکت هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.