ایرانی توانمند
Business is booming.

زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی

انتشار کتابی در راستای بررسی مفهوم زیبایی‌ با محوریت آثار نظامی

141

ایسنا/قزوین : نویسنده کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» اظهار کرد: این کتاب پس از چندین سال تحقیق و پژوهش منتشر شده و در آن به بررسی معیارهای زیبایی‌شناختی با محوریت منظومه‌های عاشقانه‌ نظامی پرداخته شده است.
حمید عابدیها که تحصیل کرده مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی است، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مراحل گردآوری این کتاب خاطرنشان کرد: در مقدمه کتاب استاد بهاءالدین خرمشاهی به زیبایی و زیبایی‌شناسی با مطالبی پیرامون احوال آثار نظامی، عاشق و معشوق از نگاه نظامی و زیبایی‌شناسی انسان پرداخته است. طرح مینیاتوری روی جلد کتاب از آثار «بیوک احمری» است.
وی با اشاره به اینکه سرآمد شاعران عاشقانه‌سرا و بزمی در ادبیات غنی ما حکیم نظامی گنجوی است، خاطرنشان کرد: ازجمله منظومه‌های عاشقانه نظامی خسرو و شیرین، هفت‌پیکر، لیلی و مجنون است که محوریت کار قرار گرفتند. این کتاب در سه فصل تألیف شده که هر فصل ۲ گفتار دارد و شامل ۲ بخش از حیث حسی و معنوی عاشق و معشوق است.
این نویسنده با اشاره به این‌که بیش از ۱۲۰۰ متن عاشق و معشوق در ادبیات فارسی داریم که در دوره سوم زبان فارسی بعد از اسلام تا زمان حاضر، عاشق و معشوق‌های این داستان‌ها درنهایت زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند، تصریح کرد: در کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات» به معیارهای زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی با تمرکز بر منظومه‌های عاشقانه نظامی گنجوی پرداخته‌شده است.
وی بابیان اینکه در میان آثار منظوم و منثور ادبیات فارسی متون عاشقانه جایگاهی ویژه دارد و زیبایی در متون عاشقانه در اوج است، گفت: ما در این کتاب سعی کردیم شاخصه‌هایی برای زیبایی‌های حسی و معشوق ارائه بدهیم و نمونه‌هایی از ادبیات فارسی، ادبیات عرب، قرآن کریم و اشعاری از حافظ، سعدی، عطار و صائب را نیز در کتاب آورده‌ایم.
عضو هیئت‌مدیره دانشگاه پیام نور قزوین در پاسخ به این سؤال که چرا به فکر نوشتن این کتاب افتادید اظهار کرد: ما در جامعه و در زمانی هستیم که مقوله زیبایی و فهم و درک از زیبایی دچار ایهام و ابهام و اغتشاش است و جوانان نسل حاضر تعریفی از زیبایی ندارد. در حال حاضر پوشش و گویش دچار چندگانگی ارزشی شده و جوانان در الگوبرداری از سلبریتی‌های داخلی و خارجی دچار تشویش شده و نمی‌دانند ارزش‌های اخلاقی چه زیبایی‌های ظاهر و چه باطن چه شاخصه‌هایی دارد.
پرستو کلاهدوزها که همسر دکتر عابدیهاست و خود دانش آموخته مقطع دکترای رشته تاریخ اسلام است از دیگر نویسندگان این کتاب است، وی بابیان اینکه پدیده زیبایی همیشه جذاب است و انسان همیشه به دنبال زیبایی است خاطرنشان کرد: این کتاب شعرهای بسیار خوبی ازنظر ادبی دارد که برای داشتن یک رابطه صمیمانه عاطفی و سالم عاشقانه، به نسل امروز راهکار ارائه می‌دهد. در نوشتن این کتاب و جمع‌آوری مطالب به مصداق‌ها پرداختیم و فیش‌برداری کرده و تا به امروز بیش از ۴۰۰۰ فیش تهیه‌شده تا در آینده جلدهای بعدی این کتاب را هم به انتشار برسانیم.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور قزوین خاطرنشان کرد: مسئله عاشقی از ابتدای آفرینش انسان وجود داشته و در همه ادوار تاریخ به اشکال مختلف مطرح‌شده است.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.