ایرانی توانمند
Business is booming.

کلید بهینه‌‌سازی زنجیره ارزش آفرینی دیجیتال در بانکداری الکترونیکی

معاون وزیر ارتباطات بیان داشت:

376

کلید بهینه‌‌سازی زنجیره ارزش آفرینی دیجیتال در بانکداری الکترونیکی

تلفیق خدمات در حوزه دولت و نظام بانکداری الکترونیکی، بهینه‌سازی زنجیره ارزش آفرینی دیجیتال را به همراه دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات، صبح امروز در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، به تبیین ابعاد کلان سیاست‌های حوزه مدیریت و بهینه‌سازی زنجیره ارزش آفرینی دیجیتال در بانکداری و نیز چگونگی ارزش‌آفرینی در بستر بانکداری دیجیتال پرداخت.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در ابتدا با اشاره به این که در حال حاضر بسیاری از خدمات دولت به جای اشخاص توسط سامانه‌ها ارائه می‌شود و مردم به سادگی می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند، «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را بهترین نمونه در حوزه ارائه خدمات دانست و اظهار داشت: خدمات بیش از ۹۳ درصد دستگاه‌های دولتی به صورت یکپارچه بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارد و کلیه متقاضیان با یک بار ورود و یک بار احراز هویت می‌توانند از کلیه خدمات دولتی موجود در این پنجره استفاده کنند. وی، مرکز ملی تبادل اطلاعات را میزبان تبادل سرویس‌های دولتی و بخش خصوصی دانست و گفت: طی یک سال گذشته، بیش از ۵/۲میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات به ثبت رسیده است که این میزان به ۸/۵ میلیارد تراکنش در سال جاری افزایش یافته است. این در حالی است که ۴۰۰ دستگاه دولتی و ۳۵۹ شرکت در بخش خدمات عمومی دولت(PGSB) از خدمات موجود در این مرکز بهره می‌برند.

دکتر خوانساری، در بخش دیگری از اظهارات خود به چگونگی ارزش‌آفرینی در بستر بانکداری دیجیتال پرداخت و تصریح داشت: تلفیق خدمات در حوزه دولت و نظام بانکداری الکترونیکی، حلقه مفقوده‌ای است که ایجاد آن می‌تواند هر چه بیشتر دولت را به مثابه یک پلتفرم نزدیک کند و به تکمیل زنجیره ارزش در نظام بانکداری بپردازد. به عنوان مثال دسترسی به اطلاعات یک فرد در زمینه رفتارهای اجتماعی، چنانچه با دسترسی به اطلاعات وی در زمینه دریافت و پرداخت‌های مالی ترکیب شود، می‌تواند باب جدیدی را در خصوص اعتبارسنجی مشتری باز کند.

وی، هم‌چنین ایجاد نوآوری در ارایه سرویس‌های بانکی را نیاز جدی این حوزه تلقی کرد و افزود: روی آوردن به ارایه میکرو سرویس‌ها، گام موثری در راستای ایجاد نوآوری در سرویس‌های بانکی به شمار می‌رود. در همین راستا، ترکیب میکرو سرویس‌ها با یکدیگر، منجر به ارایه خدمات جدیدتری در نظام بانکداری الکترونیکی می‌شود که رضایت بسیاری از ذینفعان را به همراه دارد. در این میان، مرکز ملی تبادل اطلاعات دارای توانمندی و آمادگی‌‌هایی است که می‌تواند از هر نوع پیشنهادی جهت ترکیب خدمات دولتی و بانکی با یکدیگر استقبال کند.

دکتر خوانساری، بلوغ اکوسیستم نظام بانکی را بالاتر از برخی حوزه‌های دیگر نظیر نظام سلامت دانست و گفت: کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت که ذیل خود کارگروه پلتفرم‌ها را اداره می‌کند، این آمادگی را دارد تا مشکلات و موانعی که در مسیر رشد و توسعه نظام بانکداری الکترونیک وجود دارد را با تصویب مصوباتی که از درجه اهمیت بالایی نیز برخوردار است، هموار نماید و عبور از مسیر کارگروه، سرعت بیشتری را برای ایجاد نوآوری در زنجیره ارزش نظام بانکداری الکترونیکی به همراه دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.