ایرانی توانمند
Business is booming.

یک روز عقب ماندن در عرصه دانش، یعنی سال‌ها عقب‌ماندگی

مدیر گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم:

383

یک روز عقب ماندن در عرصه دانش، یعنی سال‌ها عقب‌ماندگی

مدیر گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم در خصوص شاخص‌های مختلف برای انتخاب برگزیدگان مهندسی کشور، گفت: برای انتخاب پژوهشگران جوان برجسته در کنار شاخص‌های مختلف علمی، تلاش برای حرکت در مرزهای دانش، برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. اینکه افراد تلاش کنند کشور از زمینه‌های جدید، نوآوری‌ها و از دانش‌های نوظهور دنیا عقب نماند، چرا که یک روز عقب ماندن در عرصه دانش، یعنی سال‌ها عقب‌ماندگی.

دکتر جعفر توفیقی در آیین گرامیداشت روز مهندسی و تجلیل از برگزیدگان مهندسی کشور(منتخب فرهنگستان علوم در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) با بیان اینکه فرهنگستان علوم اتاق‌های مختلفی تشکیل داده تا از ظرفیت نخبگان کشور به خوبی استفاده کند، گفت: بخشی از اتاق فکر فرهنگستان علوم، گروه علوم مهندسی است تا برخی از چالش‌های کشور از قبیل زلزله، آب، فرونشست زمین و … بررسی شود. تا از این طریق بتواند توصیه‌های سیاستی را به گوش مسئولین کشور برساند.

وی با بیان اینکه فرهنگستان علوم چند سالی است که نسبت به شناسایی برجستگان علمی و صنعتی کشور اهتمام می‌کند، گفت: تلاش می‌کنیم که با شبکه‌ای که در اختیار داریم در جهت حل مشکلات کشور فعالیت کنیم.

مدیر گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم با اشاره به حدود ۱۵۰ برگزیده کشور در حوزه مهندسی در سنوات مختلف، گفت: این افراد سرمایه‌ای برای کشور و فرهنگستان هستند.

توفیقی ضمن اشاره به شاخص‌های انتخاب برگزیدگان در بخش‌های مختلف(اساتید، مهندسان و پژوهشگران جوان برگزیده) خاطرنشان کرد: در انتخاب هر گروه از منتخبین، شاخص‌هایی برجسته بوده و مورد توجه فرهنگستان علوم قرار داشته است. در انتخاب اساتید برجسته در کنار شاخص‌های علمی به شخصیت علمی، شخصیت اخلاقی و شخصیت معلمی فرد توجه داریم. اینکه که این فرد چه شاگردانی را تربیت کرده است. چرا که نیروی انسانی بزرگترین سرمایه کشور است.

وی ادامه داد: برای انتخاب مهندسان برجسته نیز شاخص‌های مختلفی مورد توجه قرار داشته ولی از بین همه این شاخص‌ها، روحیه کارآفرینی برای ما برجسته‌تر است. کسانی که توانستند با روحیه خطرپذیری خودشان از صفر، کاری را بنا کنند، کارآفرینی کرده و به رفع مشکلات صنعتی در کشور کمک کنند.

مدیر گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، در مورد انتخاب پژوهشگران جوان برجسته توضیح داد: در انتخاب این افراد نیز در کنار شاخص‌های مختلف علمی، تلاش برای حرکت در مرزهای دانش، برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. اینکه تلاش کنند کشور از زمینه‌های جدید، نوآوری‌ها و از دانش‌های نوظهور دنیا عقب نماند. چرا که یک روز عقب ماندن در عرصه دانش، یعنی سال‌ها عقب‌ماندگی.

وی ادامه داد: اینکه این پژوهشگران چقدر در تألیفات علمی نقش داشتند و در کنار حرکت در مرزهای دانش و رقابت با کشورهای پیشرو، به حل مشکلات کشور اهتمام می‌کنند.

توفیقی در پایان اظهار امیدواری کرد تا گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، بتواند در یک ارتباط ارگانیک و منسجم از دانش ذخیره شده در این منتخبین استفاده بهینه کند.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.