ایرانی توانمند
Business is booming.

پیش‌نویس قانون جدید عفاف و حجاب منتشر شد

جرم‌انگاری ترویج برهنگی در فضای مجازی

8,050

پیش‌نویس قانون جدید عفاف و حجاب منتشر شد: جرم‌انگاری ترویج برهنگی در فضای مجازی

لایحه تدوین‌شده از سمت قوه قضائیه در خصوص حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب پس از طی مراحل قانونی و تصویب در هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. در این لایحه، صریح‌تر از همیشه به مسئله حدود رعایت حجاب در فضای مجازی پرداخته شده، اما برای متخلفان، مجازات‌های مشخصی پیش‌بینی نشده است. با این حال مبهم‌بودن بعضی تعاریف در این قانون، ممکن است نگرانی‌هایی برای کاربران پرشمار شبکه‌های اجتماعی ایجاد کند.

محدودیت جدید برای فضای مجازی

قوه قضائیه در ماده ۹ این لایحه نوشته است: «هر شخصی که در فضای مجازی مبادرت به تبلیغ علیه حجاب یا ترویج برهنگی کند، پلیس فضای تبادل اطلاعات (فتا) تذکر لازم را به مرتکب می‌دهد. در صورت عدم پالایش محتوای مذکور، پلیس فتا (فراجا) نسبت به حذف صفحه یا صفحات وبگاه یا پایگاه اطلاع‌رسانی یا عضویت در شبکه‌های اجتماعی مرتکب اقدام می‌کند.

چنانچه امکان اقدام فوق میسر نباشد یا مرتکب به فعالیت خود ادامه دهد از دریافت خدمات اینترنتی به مدت سه ماه تا شش ماه محروم می‌شود. در صورت تکرار یا گستردگی تأثیرات مخرب رفتار مرتکب، مرتکب به مراجع قضایی معرفی و به یکی از مجازات‌های حبس یا جزای نقدی درجه شش و محرومیت از دریافت خدمات اینترنت به مدت یک تا دو سال محکوم می‌شود. در صورت عدم امکان اعمال محدودیت استفاده از خدمات اینترنت، مجازات جزای نقدی وی یک درجه تشدید می‌شود.»

سابقه جرم‌انگاری بی‌حجابی

بررسی‌های  نشان می‌دهد پیش از این گذاشتن عکس در فضای مجازی، حتی در حالتی که فرد حجاب شرعی مورد نظر را نداشته باشد، جرم‌انگاری نشده و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازاتی پیش‌بینی نشده بود. اما در فصل چهارم قانون جرائم رایانه‌ای آمده در صورتی که فرد عکس‌های بی‌حجاب از خود یا افراد دیگر منتشر کند، به صورتی که این عکس‌ها، مستهجن یا مبتذل باشند، مشمول مجازات می‌شود. همچنین در قانون جرائم رایانه‌ای انتشار عکس مبتذل و مستهجن خود فرد یا عکس‌های دیگران جرم‌انگاری شده است.

طبق قانون جرائم رایانه‌ای عکس‌های مبتذل به عکس‌هایی گفته می‌شود که دارای صحنه‌ها و صور قبیحه باشد. عکس‌های مستهجن نیز به عکس‌هایی گفته می‌شود که نشان‌دهنده برهنگی کامل زن یا مرد یا نشانگر آمیزش یا عمل جنسی انسان باشد.

در قسمتی از این لایحه جدید قوه قضائیه، حذف صفحه یا صفحات وبگاه یا پایگاه اطلاع‌رسانی یا عضویت در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از مجازات‌های احتمالی تبلیغ بی‌حجابی در نظر گرفته شده است. در حالی که اعمال این قانون برای شبکه‌های اجتماعی مشهور مثل اینستاگرام، تلگرام و توییتر، عملاً غیرممکن است. حتی در صورتی که این شبکه‌ها در ایران دفاتری تأسیس کنند، بعید است زیر بار این قانون بروند.

در این میان احتمالاً پلتفرم‌های داخلی با مشکلات متعدد جدیدی مواجه شوند و بعید نیست قسمتی از کاربران خود را از دست بدهند. هرچند در این قانون مجازاتی برای این پلتفرم‌ها نیز پیش‌بینی نشده است.

مرحله بعدی مجازات، محرومیت از خدمات اینترنتی است که حدود آن مشخص نیست. مثلاً آیا اینترنت تلفن همراه او قطع خواهد شد یا اینکه منظور، محرومیت از خدماتی مثل گرفتن تاکسی‌های اینترنتی یا نسخه الکترونیک بیمارستان‌ها و… است؟

پروفایل‌های بی‌حجاب جرم نیست

بر اساس پیشنهاد قوه قضائیه، در ماده دو این قانون، کشف حجاب یا برهنگی کامل سر در اماکن عمومی جرم‌انگاری شده، اما در ماده ۹ که درباره فضای مجازی صحبت می‌شود، اشاره‌ای به ممنوعیت استفاده از تصاویر بی‌حجاب در فضای مجازی نشده و فقط درباره تبلیغ علیه حجاب یا ترویج برهنگی صحبت به میان آمده است. شاید بتوان گفت نویسندگان این لایحه سعی کرده‌اند بعضی تغییرات رخ‌داده در فضای مجازی را درک کنند و تدوین قانون جدید را با توجه به این تغییرات انجام دهند.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.