فریبا اقدامی
فریبا اقدامی (متولد ۲۵ اسفند ۱۳۴۶) ۲۳ سال مروج کتابخوانی بوده است. از کلاس های مدرسه و گروه های دانشجویی گرفته تا کارخانه و وزارتخانه، با طرح و اجرای فعالیتهای گوناگون مردم را به کتاب خواندن می رساند.
سال ۱۳۹۱ سازمان جهک را برای ترویج فرهنگ خواندن و گفتگو پایه گذاری کرد. اکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر در طرح های مختلف کتابخوانی همراه جهک هستند.
Fariba Eghdami (March 15th, 1968) had been a book-reading promoter for 23 years.
Proposing and performing various kinds of activities in many places ranging from school classes and among academic groups to companies and ministries,
she encouraged people to read books.
In 2012, she founded Jahak to publicize the culture of reading and communicating and now more
than 1500 students participate in Jahak project of Reading Marathon.
فریبا اقدامی: “ما رفتار شایسته ای با خودمان و طبیعت مان نداریم،
ما به قدر کافی نمی خوانیم، ما گفت و گو را نمی شناسیم.”
مخاطبان این باشگاه کتابخوانی تا به حال حدود ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار صفحه کتاب خواندهاند که آماری فوقالعاده حائز اهمیت است.
این آمار نشان میدهد اگر در فرآیند کتابخوانی تغییر ایجاد کنیم، جامعه ایران کاملا پذیرا خواهد بود.
چند وقتی هست که اسم باشگاه کتابخوانی شما را بیشتر از گذشته میشنویم. اول از اسم این باشگاه شروع کنیم. «از…تا…» یعنی چه؟
«اَزتا» یعنی از اینجایی که ما هستیم تا جایی که میتوانیم باشیم؛ یعنی از شرایط فعلی تا شرایطی که شایستهتر برای انسان ایرانی باشد.
خانم اقدامی ( مروج کتابخوانی ) از چه سالی وارد حوزه آموزش و فرهنگ شدید و باشگاه کتابخوانی «اَزتا» را چه زمانی راهاندازی کردید؟
من مشخصا از سال ۷۷ کار آموزشی انجام میدهم و همزمان گروههای کتابخوانی داشتهام؛
هم در مدارس، هم در فرهنگسراها یا خانههای فرهنگسراهای محله.
بعد از آن یک دوره موسس یک موسسه مردمنهاد بودم؛ هم ایدهپرداز و هم موسس به اسم جریان همخوانی کتاب.
از زمستان سال ۹۶ هم «باشگاه کتابخوانی اَزتا» راهاندازی شد.
جریانی را هم به اسم جریان همخوانی کتاب رقم زدهاید که البته مسبوق به سابقه است.
اما کاری که شما در همخوانیهای کتابتان انجام میدهید دقیقا چیست؟
همخوانی کتاب چه تفاوتی با مطالعه کتاب دارد؟
به نظر من و همکارانم همخوانی تفاوتی که با مطالعه دارد این است که راحتتر و سریعتر میتواند خواندن را گسترش بدهد.
به این دلیل که انجام هر کار گروهی عموما لذتبخشتر است.
ضمن اینکه نیاز به با هم بودن را میتواند تا حدود زیادی برآورده کند.
این نیاز در حال حاضر بین قشر جوان بهشدت احساس میشود.
نکته دیگری که باعث شد از این طرح استقبال بشود و گسترش پیدا کند
این است که فضای کار ما خیلی گفتوگومدار است؛
یعنی آدمها نمیآیند درباره یک کتاب سخنرانی یا درس بشنوند؛ اصلا ماجرا به این شکل نیست.
یک جمع کتابی واحد را میخوانند که در انتخابش هم فهم دارند؛
یعنی هم در اینکه چه کتابی را برای خواندن دست بگیرند مشارکت میکنند و هم در موضوع مشارکت دارند.
تفاوت دیگر این است که کتاب در خانه خوانده میشود ولی در جلسه با یک تسهیلگر کار میکنند نه با یک مدرس.
این تفاوتی است که تجربه باشگاه «اَزتا مروج کتابخوانی » با گروههای مشابه یا روندهای مشابه در نظام آموزشی کشور دارد.
- «یاسر احمدوند» معاون فرهنگی وزیر ارشاد شد
- دوران زندگی دانشجویی، عرصه همافزایی فرهنگی و اجتماعی است
- دانشگاه آنلاین گردشگری پایدار و میراث جهانی برگزار میشود
- اهمیت تبلیغات در اینترنت
- دام صرافیهای رمزارز برای بلعیدن یکشبه سرمایه معاملهگران
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.