ایرانی توانمند
Business is booming.

کمیته فدرال رزرو آمریکا

8

کمیته فدرال رزرو آمریکا (FOMC) در سال ۲۰۱۸ چگونه تغییر خواهد کرد؟

در سال ۲۰۱۸ به‌غیراز تغییر رئیس فدرال رزرو آمریکا، تعداد دیگری از مقامات هم که تأثیر قوی بر تصمیمات پولی فدرال رزرو دارند، تغییر خواهند کرد. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو شامل ۱۲ عضو می‌شود. ۷ عضو از این ۱۲ عضو، همان اعضای هیئت‌رئیسه فدرال رزرو هستند. رئیس فدرال رزرو نیویورک عضو ثابت FOMC است و چهار رئیس منطقه‌ای فدرال رزرو هم به‌طور دوره‌ای هر سال به عضویت این کمیته در می‌آیند. با کناره‌گیری جنت یلن در ماه فوریه، اعضای کمیته فدرال رزرو به این ترتیب تغییر خواهند کرد:

.
رئیس فدرال رزرو : جروم پاول (Jrome Powell)
عضو هیئت‌رئیسه: لیل برینارد (Leal Brainard)
عضو هیئت‌رئیسه: رندل کوارلز (Randal Quarels)
رئیس فدرال رزرو نیویورک: ویلیام دادلی (Willian Dudley)
رئیس فدرال رزرو کلیولند: لورستا مستر (Loretta Mester)
رئیس فدرال رزرو سن فرانسیسکو: جان ویلیامز (John Williams)
رئیس فدرال رزرو آتلانتا: رافائل باستیک (Raphael Bostic)
رئیس فدرال رزرو ریچموند: معلوم نیست

.
نیل کشکاری و چارلز ایوانز که در نشست تعیین نرخ بهره ماه دسامبر با افزایش نرخ بهره مخالفت کرده بودند، امسال دیگر عضو کمیته فدرال رزرو نخواهند بود و به جای آن ها مستر خواهد آمد که از افزایش نرخ بهره حمایت می کند. ویلیامز و باستیک هم نسبتا دیدگاه‌های متعادلی دارند. اخیر ویلیامز پیشنهاد داده بود که در سال ۲۰۱۸ می‌توان نرخ بهره را سه بار افزایش داد، درحالی‌که باستیک رقم دقیقی در رابطه با تعداد مراحل افزایش نرخ بهره نگفته و به‌طورکلی معتقد است که می‌توان دو، سه یا چهار مرحله نرخ بهره را افزایش داد.
رئیس فدرال رزرو ریچموند هنوز انتخاب نشده است. جفری لکر در ماه آوریل از ریاست فدرال رزرو ریچموند استعفا داد. در سال ۲۰۱۸ هم بایستی جایگزینی برای رئیس فدرال رزرو نیویورک انتخاب شود، چون‌که ویلیام دادلی در سال ۲۰۱۸ خود را بازنشسته خواهد کرد. به‌غیراز این چهار کرسی، چهار کرسی دیگر در هیئت‌رئیسه فدرال رزرو خالی مانده‌اند. در همین ماه دسامبر، ترامپ ماروین گودفریند (Marvin Goodfriend) را برای هیئت‌رئیسه فدرال رزرو انتخاب کرد. گودفریند به عنوان اقتصاددان متخصص در زمینه سیاست‌های پولی شناخته می‌شود و قبلاً هم سیاست‌گذار فدرال رزرو ریچموند بود. او معتقد است که فدرال رزرو بایستی اهداف تورمی سفت و سختی تعیین کند و همواره ترجیح می‌دهد که به جای استفاده از سیاست‌های تسهیل مقداری پولی (QE)، از نرخ بهره منفی استفاده شود.
بعد از کناره‌گیری استنلی فیشر، نایب‌رئیس فدرال رزرو، هنوز گزینه مهمی برای این کرسی معرفی نشده است. شنیده‌های حاکی از این است که دولت آمریکا ریچارد کلریدا (مدیر اجرایی PIMCO NY)، لاورنس لیندسی (مشاور اقتصادی بوش) و جان تیلور (اقتصاددان) را برای این پست در نظر گرفته است. علاوه بر این باز هم یک کرسی از هیئت‌رئیسه فدرال رزرو و جانشین رئیس فدرال رزرو نیویورک و ریچموند همچنان خالی خواهد ماند.
از میان اعضای فدرال رزرو، پاول و دادلی دیدگاه مشترکی با جنت یلن دارند. برینارد متمایل به سیاست‌های انبساطی است، کوارلز هم در آخرین نشست فدرال رزرو با اکثریت اعضا هم نظر بود، مستر، ویلیام و باستیک کمی بیشتر متمایل به سیاست‌های انقباضی هستند. بنابراین اگر اعضای جدید فدرال رزرو خیلی متمایل به سیاست‌های انبساطی نباشند، می‌توان انتظار افزایش بیشتر نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ را داشت. این در حالی است که بازار تنها به یک مرحله افزایش نرخ بهره اطمینان دارد و از نظر بازار هم شانس مرحله دوم افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ هم تقریباً ۶۵ درصد است.
این می‌تواند بدین معنی باشد که سرمایه‌گذاران احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را دست‌کم گرفته‌اند. به‌خصوص که مقامات اعلام کرده‌اند که می‌توان در سال ۲۰۱۸ بین ۲ تا ۴ مرحله نرخ بهره را افزایش داد. اگر رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۸ طبق انتظارات خوب باشد، شاهد تعدیل انتظارات نرخ بهره‌ای بازار خواهیم بود که می‌تواند در کل از دلار آمریکا حمایت کند.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.