ایرانی توانمند
Business is booming.

نظریه ریچارد کانتلنون

4

نظریه ریچارد کانتلنون
نخستین کسی که نظریه اقتصادی کارآفرین را مطرح کرد. ✓
کارآفرین فردی است که پیش بینی بالایی دارد و برای پذیرش سود ریسک میکند . ✓
ترجمه کارآفرین به عهده دار شونده )پذیرنده ریسک ( ✓
کارآفرین مسئول تمام مبادلات اقتصادی و معا مله گر است . ✓
عوامل اقتصادی : زمین دار معامله گر مزدبگیر

ژان باتیست سی
کارآفرین نقش هماهنگ کننده تولید و توزیع را دارد و اگر حذف شود اقتصاد از کار می افتد. ✓
تمایز روشن بین کارآفرین و سرمایه دار ✓
کارآفرین را به عنوان پیش بینی کننده و ارزیاب میبیند و نه فقط مدیر ✓
واژه کارآفرین را به ماجراجو ترجمه کرد . ✓
موفقیت کارآفرین به نفع خود و اقتصاد است . ✓
عوامل تولید را نیروی انسانی )فیلسوفان، کارآفرینان و کارگران(، سرمایه و عوامل طبیعی می داند.

فرانک نایت
تعریف کارآفرین، تعریف سود و سپس بیا ن کارکردها ی کارآفرین برای کسب سود.
کارآفرین مالک موسسه که دیگران را بر ای تولی د در ازا ی مزد به کار میگیرد.
کارآفرین مسئول و کنترل کننده کسب و کار در شرایط بازار است.
کارآفرین همان مالک است و میتوان د مدیر باشد یا نباشد .
کارآفرین ریسک را میپذیرد و با عدم اطمنیان مواجه م یشود.
نایت سود خالص را درآمد کارآفرین می نامد. سود در شرایط رقابت کامل وجود ندارد، زیرا کارآفرین نمیتوان د
کار ی انجام دهد.
سود تحت شرایط رقابت ناقص ایجاد می شود.
کارآفرین به منظور کسب سود سه کارکرد را انجام می دهد :
آغاز تغییرات و نوآور ی های مفید ) رهبران و پیشروان اقتصاد( ✓
خود را با تغییرا ت محیط ی سازگار کند )انطباق( ✓
عواقب عدم اطمینان مربوط به شرکت را میپذیرد )پیش بینی و قضاوت ( ✓
ایجاد عدم اطمینان یا توسط خود کارآفرین یا توسط عامل بیرونی
کارافرینی نه تنها نیازمند توانای ی کارآفرینانه است بلکه شانس و خوش شان سی هم دخیل است.
توانای ی کارآفرینانه به شدت تحت تاث یر توانا یی برخورد با عدم اطمینان قرار دارد .
ویژگی های های لازم برای برخورد با عدم اطمینان:درجه بالایی از اعتماد بنفس، قدرت قضاوت شخصی، آزادی
عمل، مخاطره پذیر بودن و قابلی ت دسترسی به سرمایه
شومپیتر ۱۹۳۴
کسب و کار به خلق ترکیبات جدید اشاره دارد و کارآفرین فردی است که کارکرد او ایجاد این ترکیبات است .
ژورف شومپیتر•
اثر توسعه اقتصادی
بازبینی انتقادی نظریه تعادل
انتقاد به گردش دایره وار
گردش دایره وار نمایش ایستای نظام اقتصادی
دنیا بدون کارآفرین گردش دایره است

کارآفرین فرصت های سود آور و ایجاد ترکیبات نوآو ر
خلق نوآورانه کارآفرین عامل تغییر در حوزه اقصاد ی
نوآوری شومپیتر تعادل را در اقتصاد بهم میزند و تعادل جدیدی را ایجاد میکند.
کارآفرین همه کسانی هستند که تخریب خالق ایجاد میکنن د.
شومپیتر نوآوری را یک فعالیت درون زا میدان د .
کارآفرین کسی است که فرصت ها را درک میکند تا دست به تغییر بزند.
نوآوری یعنی حل مسئله و کارآفرینی یعنی حلال مسئل ه
کارآفرین کسی است که ساختار های سنتی را میشکن د .
توسعه که دلالت بر به اجرا دراوردن ترکیبات خالق است عملی خالقانه است .
انواع مختلفی از ترکیبات جدید: ک الاهای جدید، روش های تولید جدید، گشایش بازار جدید،دستیابی به منابع
جدید، راه اندازی سازمان جدی د
۱مدل کارکرد کارآفرینانه شومپیتر Figure
۶
ویژگی های نظریه شومپیتر :
۱ تمایز بین اختراع و نوآوری .
۲ تاکید بر کارکردهای کارآفرینانه .
۳ ارائه وضعیت عدم تعادل از طریق فعالیت های کارآفرینانه .
۴ کارآفرینی در ارتباط سه جفت متضاد به هم است :
با تقابل دو فراین د
با تقابل دو دستگاه مهم، ایستا و پوی ا
تقابل دو نوع رفتار ایستا و پویا .
۵ محرک های بارز رفتار کارآفرینانه .
۶ رویای کارآفرینی و دستیابی به قلمرو خصوص ی
کرزنر
آیا اقتصاد بازار موثر است، و اگر چنین است چه چیز ی باعث میشود بازار به سمت تعادل برود .
مدل اقتصاد خرد نئوکلاس ی ک نمیتوان د چهارچوب نظر ی رضایت بخ شی را برای درک آنچه در بازار اتفاق می افت د
را ارائه دهد .
مکتب اتریش رسیدن به تعادل را قبول دارد، ول ی نه به روش از پ یش تعیین شد ه
کرزنر ایده کارآفرین به عنوان پی ش بی نی کننده و جستوجوگر را از م یزس بهره گرفت .
رویکرد مدل کشف کارآفرینانه، تلاش نمود رقابت پویا را جایگزین رقابت کامل کند و افراد به جای قیمت پذیر
بودن، اثر گذار و قیم ت گذار باشد.
کرزنر با تلف یق دو دیدگاه هایک و میزس که حدس و گمان منشاء سود است و دانش منشاء کشف است،عامل
رقابت برتر ی جویانه را اضافه کرد و نظریه کشف کارآفرینانه را بیان کرد.
عناصر نظر یه کرزن ر
نقش کارآفرینانه: کارآفرین عامل تغییر است .
نقش کشف: منبع فرصت خطا در تصمیم گیر ی است، و چهارچوب ه ای تص میم گیر ی مبت نی بر حدس وگمان
است و امکان خطا وجود دارد. پس کارآفرین با هوشیار ی باید آن را پیدا و ا صلاح کند.
رقابت برتر ی جویانه: آنچه بازار را پ یش میران د جسارت و تصور کارآفرین است .
کرزنر در نظریه اصلاح قیم ت ادعا م یکن د ابتدا بازار در حالت عدم تعادل وجود دارد و رقابت م یان کارآفرینا ن
هوشیار منجر به تعادل میشود. هیچ نماینده ای ک ام ا لا اگاه نیست. بر ای تغ ییر کارآفرینان نیاز به انگیزه دارندو این
انگیزه ناش ی از تفاوت میا ن عاملان از نظر اط لاعات و دانش است .
عنصر کارآفری نی تنها داشتن اطلاعات نیست، بلکه هوشیار ی نسبت به هم یت اط لاعات است .
کارآفرین ی هوش یار ی نسبت به فرصت ه ای جدید است .
۷
مک کله لند
نخستین کسی بود که سازه نیاز به موفقیت را در کتاب جامعه جویای موفقیت بیان نمود . ❖
کارآفرین را کسی میداند که روی ابزار های تولید اعمال کنترل می کند و بیشتر از آنچه مصرف می کند، ❖
درآمد فردی کسب می کند. برای این منظور افراد به وسیله سه نیاز اصلی برانگیخته میشوند:نیاز به
موفقیت ؛ نیاز به قدرت؛ نیاز به تعلق
دو ویژگی مهم کارآفرین : ❖
انجام کارها به شیوه جدید تر و برت ر
تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان
ضرورت آموزش انگیزه دست یابی به موفقیت را به عنوان ابزار مهمی در تحقق نیازها. ✓
ضرورت انگیزه درونی به عنوان محرک اصلی کارآفرین ی ✓
فقدان جاه طلبی در کشورهای کمتر توسعه یافته ✓
مک کله لند
تجربه در کاکیندا و آموزش انگیزه دست یابی به موفقیت به ۵۲ نفر از مدیران ❖
هدف گذاری، الگو قرار دادن دیگران، کسب بازخورد، برنامه ریزی واقع گرایانه و ارزیابی عملکرد و… ❖
تجربه مدیران هاروارد و ام آی تی ❖
با لا بودن میل به پیشرفت سبب می شود افراد جوان کارآفرینی را انتخاب کنند. ❖
۸۳ درصد از کسانی که میل به پیشرفت ب الا یی داشتند کارآفرینی را انتخاب کردند .
۴۸ درصد از صاحبان کسب و کارهایی که در برنامه های پیشرفت شرکت کرده بودند، تلاش های کارآفرینانه چشمگیری داشتند.
نظریه رفتار برنامه ریزی شده آجزن
نظریه اشتیاق کارآفرینی
اشتیاق یعنی تمایل قوی به فعالیت هایی که فرد دوست دارد آنها را مهم تلقی کند و برای آ ن زمان و انرژی صرف کند و وجوه اصلی جوهره فرد را تعیین کند .

چن و همکاران از اشتیاق کارآفرینانه با عنوان حالت احساسی عاطفی یاد میکنند که کارآفرین همراه با تظاهرات شناختی و عاطفی آن از خود بروز میدهد.
نیروی محرکه تبدیل ایده کارآفرینه و سازگار کردن آن با شرایط واقعی
اشتیاق کارآفرینانه می تواند برانگیزاننده انگیزش، افزایش دهنده فعالیت های ذهنی و معنی بخش فعالیت های روزمره باشد.
اشتیاق کارآفرینانه احساس مثبت شدید است که آگاهانه دست یافتنی است و از طریق مشارکت در فعالیت
های کارآفرینانه تجربه میشود که مرتبط با هویت شخصی
نشر و پذیرش نوآوری راجرز
فرایند تغییر اجتماعی شامل سه مرحله است: ابداع، نشر، پیامدها
تغیی ر اجتما عی فراین دی است که طی آن در ساختار و کارکرد یک نظام اجتماع ی دگرگو نی به وجود می آید.
تغیی ر می تواند ذاتی باشد یا اکتسا بی و تغییر اکتساب ی می تواند انتخا بی یا هدایت شده باشد .
عناصر نشر نوآور ی عبارتند از: نوآور ی، کانال ها ی ارتبا طی ، زمان، اعض ای نظام اجتماعی.
نظریه پذیرش و نشر نوآور ی بر این عقیده است که محصول جدید بلافاصله پس از معرفی به بازار فقط توسط تعداد اندکی از مشتریان نوآور ی خریدار ی م ی شود که مایل به پذیرش خطر هستند. تعداد خریداران با تقلیدکنندگان که به صحبت دیگران و اجتناب از ریسک وابسته اند، افزایش می یابد.

باور مذهبی وبر
اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری
به باور وبر رفتار سرمایه دار ی به شدت مشروط به باورهای دینی است .
به باور وبر کارآفرین محصول شرایط اجتماعی خاصی است که در آن بزرگ شده است و این جامع ه است که
زمینه را برا ی پرورش کارآفرین فراهم می کند.
عناصر اص لی نظریه:روح سرمایه دار ی، رو حی ه خطرپذیر ی، اخلاق پروتستان، محرک سود
نظریه پیوند فرد فرصت اسکات شین
شین چهارچوبی برای کارآفرینی ارائه کرده است که اجزای مختلف فرایند کارآفرینی را دربر میگیرد.چارچوبی عمومی برای کارآفرینی که وی آن را پیوند فرد فرصت می نامد.
این چهارچوب به بررسی خصوصیات فرصت ها، افرادی که آنها را کشف و بهره بردار ی می کنند، فرایند اکتساب و سازماندهی منابع و استراتژی های مورد استفاده برای بهره برداری و حفظ سود می پردازد .
کارآفرینی فعالیتی است که شامل کشف، ارزیابی، بهره برداری از فرصت ها به منظورمعرفی محصو لات و خدمات،روش های سازماندهی، بازارها، فرایند ها و مواد اولیه جدید از طریق تلاش های سازمان یافته است که قبلا صورت نگرفته است .
دو تعریف عملیاتی مهم در این تعریف وجود دارد :
ایجاد شرکت جدید و خود اشتغالی
کارآفرینی مستلزم کشف فرصت ها یا موقعیت هایی است که افراد باور دارند که میتوانند از طریق چهارچوبهای وسیله هدف جدید برای ترکیب مجدد منابع به منظور کسب سود استفاده کنند.
کارآفرین ی مستلز م وجود تفاوت میان افراد است.
تحمل ریسک جزو جدا نشدنی کارآفرینی است.

فرایند کارآفرینی مستلز م سازماندهی است.
فرایند کارآفرینی نوع خاصی از نوآوری است .
منطق اصلی این چهارچوب این است که کارآفرینی میتوان د از طریق تفکر پیون د بین افراد متهور و با ارزش و بااستفاده از این رابطه برای درک فرایند های کشف و بهره برداری از فرصت ها، اکتساب منابع و فرایند سازماندهی تشریح میشود .
مدل زهرا و همکاران
۱۹۹۱ زهرا: فرایند ایجاد کسب و کار جدید در داخل شرکت های تاسیس شده به منظور بهبود سودآوری سازمانی و بهبود موقعیت رقابتی یک شرکت یا نوسازی راهبردی کسب و کار موجود
زهرا، ۲۰۰۰ : مجموع فعالیت های نوآوری و سرمایه گذاری خطرپذیر شرکت است .

کارآفرینی اجتماعی دِز
• کارآفرینی اجتماعی در پی ارائه راهکارهای نوآورانه برای حل مشک لات اجتماعی و پیشبرد تغییرات مطلوب اجتماعی است .
کارآفرینی اجتماعی ظرفیتی برای تحول اجتماعی است .
مهمترین هدف کارآفرینی اجتماعی توجه به یک انگیزه اجتماعی مانند بهبود انسجام اجتماعی،مبارزه با فقر، دفاع از حقوق بشر و یا ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی است .
رینولدز ) ۱۹۷۱ ( نظریه را مجموعه ای از قوانین، تعاریف، قضایا و مجموعه توصیف هایی از فرآیندهای علّی میداند.

 

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.