ایرانی توانمند
Business is booming.

تجزیه و تحلیل VRIN/VRIO از استی لادر

4

تجزیه و تحلیل VRIN/VRIO از استی لادر

۱.تحلیل VRIN/VRIO

تحلیل VRIN/VRIO یک ابزار استراتژیک است که برای ارزیابی و ارزیابی منابع یک شرکت و تعیین مزیت استراتژیک و رقابت پذیری آن استفاده می شود. ابزار استراتژیک شناسایی مزیت رقابتی بلندمدت را برای شرکت از طریق ارزیابی منابع و قابلیت‌های داخلی شرکت تسهیل می‌کند و در نتیجه به کسب‌وکار کمک می‌کند تا شایستگی‌های اصلی خود را شناسایی کند تا بتواند مزیت رقابتی طولانی‌مدت پایدار ایجاد کند. تجزیه و تحلیل VRIN/VRIO منابع و شایستگی ها را بر اساس ویژگی های زیر ارزیابی می کند:

  1. با ارزش
  2. نادر
  3. تکرار نشدنی
  4. غیر قابل تعویض/سازمان

هیچ تفاوتی بین VRIN و تحلیل VRIO وجود ندارد. VRIO از ویژگی سازمان برای ارزیابی اینکه آیا شرکت توانایی بهره برداری از منابع خود را برای اهداف رشد و رقابت دارد یا خیر استفاده می کند. این سازمان ارتباط تنگاتنگی با غیرقابل تعویض دارد – که در مدل قبلی کسب و کار وجود داشت و منابع منحصر به فرد موجود در شرکت را توضیح داد که به آن برتری نسبت به سایر بازیگران داد.

Estee Lauder همچنین به طور مکرر از تجزیه و تحلیل VRIN/VRIO برای توسعه استراتژی های رقابتی که بر اساس نقاط قوت و منابع اصلی شرکت است استفاده می کند تا به آن کمک کند تا نسبت به سایر بازیگران در بازار مزیت رقابتی کسب کند.

 

Figure 1 VRIO Analysis

 

  1. با ارزش

شایستگی های ارزشمند به استی لودر در بهره برداری از فرصت های موجود و خنثی سازی تهدیدات محیط داخلی و خارجی کمک می کند. این شایستگی ها به یک کسب و کار اجازه رشد، توسعه و گسترش بیشتر می دهد.

۲.۱. تصویر برند از نظر مسئولیت اجتماعی

  • Estee Lauderیک وظیفه مسئولیت اجتماعی سازمانی تعریف شده دارد
  • Estee Lauderبه طور منظم در اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت می کند و آنها را شفاف می کند
  • کلیه ذینفعان در مورد فعالیت های شرکت و اقدامات مسئولیت اجتماعی از طریق اسناد رسمی از جمله گزارش سالانه و وب سایت قدردانی می شوند.
  • مشارکت در فعالیت‌های CSR به استی لادر اجازه می‌دهد تا شایستگی غیرقابل جایگزینی ایجاد کند- زیرا تعامل و استراتژی‌های CSR با اهداف تجاری گسترده‌تر ادغام شده و به صورت استراتژیک توسعه می‌یابند.

۲.۲. تصویر برند

  • تصویر برند Estee Lauder منحصر به فرد است و دارای یکپارچگی بالای نام تجاری است
  • تصویر برند در طول زمان طولانی و با تلاش مستمر و ارائه محصول با کیفیت توسط Estee Lauder ایجاد شده است.
  • تصویر برند نشان دهنده اعتماد و صداقت بخشی از Estee Lauder است.
  • تصویر برند منبع شایستگی است زیرا منحصر به استی لودر است و نمی‌تواند توسط سایر بازیکنان تقلید شود و توسط آنها جایگزین شود.

 

۲.۳. نام تجاری حساب شده

  • برند Estee Lauder از شناخت برند بالایی برخوردار است
  • این شناخت برند نتیجه مستقیم یکپارچگی برند بالا و ارزش ویژه برند مثبت است
  • شناخت بالای برند نه تنها برای فروش بلکه برای ارزش شرکت نیز مهم است
  • تصویر برند نتیجه سرمایه گذاری بلندمدت برند است و نمی تواند توسط سایر بازیگران صنعت جایگزین شود

۲.۱.ارتباط با تامین کنندگان

  • Estee Lauderدر سطح جهانی به دلیل سیستم توزیع آن ارزشمند است
  • این شرکت همچنین محصولاتی را با موفقیت ارائه کرده است و آنها را برای کشورهایی که واحدهای عملیاتی در آنها وجود ندارد بسیار در دسترس قرار داده است
  • این امر از طریق سیستم توزیع بسیار کارآمد شرکتی که محصولات را در سطح جهانی عرضه می کند ممکن شده است
  • ارتباط شرکت با فروشندگان و تامین کنندگان کاملاً مستحکم و مبتنی بر استانداردها و معیارهای کاملاً رعایت شده است.
  • این یک منبع ارزشمند برای شرکت است که به شرکت استی لادر اجازه می دهد از فرصت های بیشتر در مناطق و کشورهای مختلف در سطح جهان استفاده کند.

۲.۲. تمایل به نوآوری

  • Estee Lauderدر ارائه خدمات محصولات خود بسیار نوآورانه است
  • نوآوری به سایر حوزه های عملکردی شرکت مانند بازاریابی نیز گسترش می یابد
  • نوآوری در موثرتر کردن فرآیندها برای شرکت مفید است
  • این به شرکت اجازه می دهد تا هزینه های عملیاتی خود را کاهش دهد و به صرفه جویی در مقیاس دست یابد
  • به این ترتیب، تمایل به نوآوری منبع ارزشمندی برای شرکت بوده است که به آن کمک می کند تا تهدیدات زیست محیطی را به طور موثر هدایت کند و از فرصت های ارائه شده در محیط بهره مند شود.

۲.۳.قابلیت افزایش سرمایه

  • Estee Lauderیک کنگلومرا بزرگ است.
  • شرکت قادر به افزایش حقوق صاحبان سهام از طریق منابع داخلی است
  • توانایی افزایش سرمایه در داخل برای توسعه و تنوع برنامه ریزی شده شرکت مهم است
  • این توانایی همچنین به شرکت اجازه داده است تا در ادغام و ادغام شرکت کند و در نتیجه رقابت در بازار را کاهش دهد.
  • Estee Lauderهمچنین توانسته است نفوذ بازار و دسترسی به بازار را از طریق توانایی خود در افزایش سرمایه به دست آورد.
  • توانایی افزایش سرمایه برای شرکت مهم است تا بتواند از فرصت های بالقوه در بازار استفاده کند.

۳-نادر

شایستگی هایی که در طبیعت کمیاب هستند تنها توسط تعداد انگشت شماری از شرکت ها در این صنعت در اختیار و توسعه یافته اند و به ایجاد مزیت رقابتی برای استی لادر کمک می کنند.

۳.۱.حضور بین المللی

  • Estee Lauderحضور جهانی دارد و در چندین کشور و منطقه فعالیت می کند
  • حضور جهانی به استی لودر این امکان را داده است که پایگاه مصرف کننده گسترده ای ایجاد کند و از طریق چندین منطقه درآمد کسب کند.
  • این امر نه تنها قدرت مالی بالاتری را به شرکت بخشیده است، بلکه در معرض دید فرهنگی و شناخت بین المللی بالاتری نیز قرار داده است
  • میراث و تجربه جهانی منبع کمیابی است که به استی لادر اجازه ارتقاء داده است

۳.۲.مهارت حل مسئله

  • Estee Lauderفرهنگ سازمانی حل مسئله را در میان کارکنان و مدیریت خود پرورش می دهد
  • این امکان کار تیمی، خلاقیت و نوآوری بالاتر را در شرکت فراهم می کند
  • نوآوری به نوبه خود منجر به رقابت پذیری بالاتر می شود که منجر به مزیت رقابتی و سود برای شرکت در بازار در کوتاه مدت و بلند مدت می شود.
  • بنابراین این یک شایستگی نادر برای شرکت است که به آن اجازه می دهد از تهدیدهای بالقوه دور شده و از فرصت ها بهره مند شود.

۳.۳. ویژگی های ریسک پذیری

  • Estee Lauderتمایل زیادی به ریسک های حساب شده و هدایت شده نشان می دهد
  • این قابلیت برای یک شرکت مهم است تا بتواند رشد و گسترش یابد – به ویژه در مناطق و کشورهای ناشناخته.
  • عملکرد ارزیابی ریسک Estee Lauder قوی است و به شرکت اجازه می‌دهد فرصت‌های بالقوه را شناسایی کند و اقدامات و اقدامات هدایت‌شده را برای بهره‌مندی از آن‌ها انجام دهد.
  • بنابراین توانایی ریسک کردن یک جنبه و شایستگی مهم برای رشد کسب و کار برای استی لادر است.

۳.۴. سازگاری

  • Estee Lauderدارای عملیات جهانی و حضور جهانی است
  • به این ترتیب، شرکت در معرض فرهنگ های جهانی و هنجارها و ارزش های مختلف اجتماعی قرار دارد
  • این شرکت به عنوان یک کنگلومرا و غول جهانی، سازگاری بالایی با فرهنگ های مختلف از طریق درگیر شدن در فعالیت های بومی سازی و ارتباطات بازاریابی – و همچنین عملکردهای مختلف مدیریتی نشان داده است.
  • این بومی سازی برای نفوذ شرکت در بازارهای مختلف محلی مهم است
  • با این حال، بومی سازی، اگر اغلب توسط یک استراتژی جهانی استاندارد برای کمک به عملکردهای مختلف مدیریتی انجام شود، هدایت می شود
  • توانایی Estee Lauder برای انطباق با فرهنگ‌های مختلف محیطی و منطقه‌ای خارجی، منبع کمیابی است که به شرکت اجازه نفوذ بیشتر، دسترسی بهتر، فراخوان قوی‌تر و دید بیشتر را به شرکت داده است.

 

  1. تکرار نشدنی

این شایستگی های تکرار نشدنی به ارزش افزوده به مزیت رقابتی و پایداری بلند مدت برای یک سازمان کمک می کند. تقلید این منابع و شایستگی ها توسط بازیکنان رقیب سخت و پرهزینه است

۴.۱. ارائه محصول با کیفیت

  • Estee Lauderمحصولات با کیفیت بالا را به مصرف کنندگان ارائه می دهد که منبع جذابیت برند بوده اند
  • کیفیت بالا و ثابت باعث تکرار خرید و افزایش مصرف محصولات استی لادر می شود.
  • این یک منبع تکرار نشدنی برای شرکت است زیرا کیفیت بالا، و ویژگی های پیش بینی در داخل تنها برای مدیریت ارشد شرکت شناخته شده است.

۴.۲.محل فروشگاه ها/ استقرار در فروشگاه ها

  • Estee Lauderاز طریق فروشگاه های متعدد در کشورها و مناطق مختلف فعالیت می کند
  • تمام مکان هایی که استی لودر محصولات خود را در آن انبار می کند به راحتی قابل دسترسی است و دید بالاتری را برای گروه فراهم می کند.
  • مصرف کنندگان می توانند به راحتی محصولات و محصولات استی لادر را در تمام کشورها و مناطقی که در آن فعالیت می کند خریداری کنند.

۴.۳. ارتباطات بازاریابی

  • Estee Lauderاز ارتباطات بازاریابی به صورت استراتژیک برای القای مصرف بیشتر استفاده کرده است
  • تمرکز استراتژیک کسب و کار که توسط فرهنگ سازمانی احاطه شده است، و چشم انداز تجاری تحت رهبری استراتژیک – که به نوبه خود غیرقابل تقلید است.

بنابراین ارتباطات بازاریابی برای شرکت منبعی تکرار نشدنی است که به برند اجازه می دهد مزیت رقابتی طولانی مدت را در سطح بین المللی حفظ کند.

۴.۴. قیمت گذاری رقابتی

  • Estee Lauderدارای ظرفیت های تولید کارآمدی است که در مقیاس اقتصادی کار می کند
  • شرکت هزینه های عملیاتی را کنترل کرده است که از طریق توسعه و تقاضای ثابت به دست آمده است
  • این شرکت همچنین دارای فناوری یکپارچه برای به حداقل رساندن هزینه ها و بهبود فرآیندها و عملیات داخلی است
  • این عملکرد صرفه جویی در هزینه به استی لادر اجازه می دهد تا به طور مداوم قیمت رقابتی را در مقایسه با رقبا حفظ کند
  • این یک منبع تکرار نشدنی برای استی لادر است

۴.۵.تجربه مشتری

  • Estee Lauderتجربه مشتری منحصر به فردی را برای مشتریان فراهم می کند
  • این شرکت با تجربه ای به یاد ماندنی و مرتبط با گروه های هدف، تعامل با برند بالایی را به مشتریان ارائه می دهد
  • شرکت در چندین نقطه تماس با مشتریان درگیر می شود و تجربه ای جامع ارائه می دهد که منجر به تمایل مشتریان به خریدهای تکراری می شود.
  • تعامل و تجربه برند برای مشتریان برای Estee Lauder فراتر از ارائه محصول اصلی گسترش یافته است و به ارائه و جذب مصرف کنندگان با تولید محتوای مرتبط تبدیل شده است که به برند اجازه می دهد ارزش ویژه خود را افزایش دهد.
  • بنابراین این یک مزیت غیرقابل تعویض است که استی لودر از آن برخوردار است
  1. سازماندهی

این منابع به طور منحصر به فرد برای Estee Lauder توسعه یافته اند و توسط بازیکنان رقیب در صنعت قابل استفاده نیستند. این منابع هیچ جایگزینی ندارند و بنابراین نمی‌توانند توسط شرکت‌هایی غیر از استی لودر به کار گرفته شوند و به این ترتیب به شرکت اجازه می‌دهند تا از فرصت‌ها و استفاده مؤثر از منابع برای رشد تجارت استفاده کند.

۵.۱ قدرت مالی

  • استی لودر علاوه بر قدرت برند خود از قدرت مالی قابل توجهی نیز برخوردار است
  • قدرت مالی شرکت را در کاوش در فرصت ها برای توسعه و راه اندازی محصول جدید پشتیبانی می کند
  • قدرت مالی همچنین در این امکان برای شرکت برای ارزیابی ادغام ها و تملک های بالقوه برای کسب مزیت رقابتی مهم است.
  • قدرت مالی همچنین منبع ارزشمندی برای شرکت در کمک به تمرکز بر نوآوری در ارائه محصولات و حفظ کیفیت ثابت در کشورهای مختلف بوده است که در آن فعالیت می کند.
  • قدرت مالی نیز به دلیل حمایتی که از سیستم توزیع گسترده و به خوبی مدیریت شده شرکت ارائه می دهد، ارزشمند است
  • قدرت مالی به ویژه برای استی لودر مهم است که آن را قادر می سازد تا فرصت ها و فرصت ها را درک کند – داخلی و خارجی.

۵.۲. یکپارچگی و پیشرفت فناوری

  • پیشرفت های تکنولوژیکی و ادغام در Estee Lauder نیز منبع مهمی برای توسعه مزیت رقابتی است.
  • پیشرفت تکنولوژی به استی لادر اجازه می دهد تا اثربخشی و کارایی را در فرآیندها و عملیات تجاری مختلف خود حفظ کند.
  • پیشرفت و ادغام فن آوری همچنین امکان مدیریت صاف عملیات جهانی را برای شرکت فراهم می کند که برای حفظ مدیریت لجستیک موثر مهم است.
  • پیشرفت های تکنولوژیکی و یکپارچگی سیستماتیک، شایستگی است که به استی لادر اجازه می دهد تا مزیت رقابتی طولانی مدت نسبت به رقابت ایجاد کند.

۵.۳.آموزش کارکنان

  • این شرکت آموزش های داخلی مخصوص نقش های شغلی و طرح های شغلی مختلف را به کارکنان خود ارائه می دهد که به آنها در دستیابی به مسئولیت های شغلی مورد نظر کمک می کند.
  • آموزش های ارائه شده توسط شرکت، افراد را نه تنها برای نقش های شغلی و رشد حرفه ای، بلکه در جهت رشد و توسعه شخصی اصلاح می کند.
  • آموزش و سرمایه گذاری توسط شرکت در افراد منجر به تعهد سازمانی قوی می شود و یک شایستگی ارزشمند در اجازه دادن به استی لودر از طریق نیروی کار قوی و متعهد است.

۵.۴.سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه

  • Estee Lauderسرمایه گذاری قابل توجهی در تحقیق و توسعه انجام می دهد
  • عملکرد تحقیق و توسعه در Estee Lauder این امکان را به آن می دهد تا از روندهای بازار و رفتار مصرف کننده مطلع باشد.
  • شرکت استی لادر با آگاهی از تغییر سلایق و ترجیحات مصرف کننده، قادر است از عملکرد تحقیق و توسعه خود برای توسعه پیشنهاداتی که مطابق با سلیقه ها و تقاضاهای در حال تغییر باشد، استفاده کند.
  • سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه دقیق و متمرکز منبعی برای شرکت کوکا کولا است که به کسب و کار اجازه می دهد تمرکز رقابتی خود را حفظ کند و از منابع دیگر به طور موثر بهره برداری کند.

۵.۵. کانال های توزیع

  • یکی از بزرگترین نقاط قوت و منابعی که شرکت استی لودر از آن برخوردار است، کنترل و توسعه کانال های توزیع است.
  • سیستم توزیع شرکت، و زنجیره تامین شامل تعدادی کانال توزیع مختلف است – که بر اساس نماینده و فروشنده است، و همچنین تحت مالکیت و کنترل شرکت است.
  • ترکیب کانال های توزیع به استی لودر امکان دسترسی و نفوذ به بازارهای مختلف و افزایش تعداد فروش و مصرف محصولات خود را می دهد.
  • شبکه توزیع دقیق و با طراحی پیچیده ثابت کرده است که منبعی تکرار نشدنی برای شرکت است که با گذشت زمان از طریق روابط قوی با تامین کنندگان و توزیع کنندگان توسعه یافته است.

۵.۶. رهبری و چشم انداز شرکت

  • رهبری و چشم انداز شرکت نیز قابل جایگزینی نیستند و نمی توان آن را برای سایر شرکت های صنعت اعمال کرد.
  • رهبری دیدگاه و جهت گیری استراتژیک منحصر به فردی را برای شرکت فراهم می کند
  • رهبری همچنین نقش مهمی در ایجاد انگیزه در کارکنان و تعیین اهداف و اهداف تجاری ایفا می کند
  • گسترش و رشد استی لادر مستقیماً با رهبری آن مرتبط است.

۵.۷.ظرفیت تولید

  • استی لادر ظرفیت تولید بالایی دارد.
  • این برند محصولات را در سراسر جهان در مکان های مختلف، در بیش از صد کشور عرضه می کند
  • فرآیند تولید ساده که از هزینه های عملیاتی موثر و کارآمد و سیستم های مدیریت موجودی استفاده می کند، مزیت و رقابت منحصر به فردی را برای شرکت استی لودر ایجاد می کند.
  • این به نوبه خود به یک مزیت غیرقابل تعویض برای شرکت تبدیل می شود که به آن امکان می دهد مناطق جدید را نیز به طور موثر کشف کند.

۵.۸. منابع انسانی

  • Estee Lauderبه طور قابل توجهی در منابع انسانی خود سرمایه گذاری می کند.
  • عملکرد منابع انسانی برند در ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت از طریق ارائه استعدادهای بهبود یافته به آن مهم است
  • عملکرد منابع انسانی در Estee Lauder مسئول تمام فعالیت های مرتبط با کارکنان است – از استخدام تا مدیریت جبران خسارت تا برنامه ریزی جانشین پروری و آموزش.
  • عملکرد منابع انسانی برای حفظ فرهنگ سازمانی حمایتی در Estee Lauder نیز مهم است
  • عملکرد منابع انسانی برای استی لادر برای رشد و توسعه بیشتر، و بهره برداری روان از سایر منابع مهم است.

۵.۹.فرهنگ سازمانی

  • Estee Lauderاز فرهنگ سازمانی حامی و نوآورانه برخوردار است
  • فرهنگ سازمانی در شرکت باعث رشد و توسعه نه تنها کسب و کار در کل، بلکه برای کارکنان فردی نیز می شود
  • فرهنگ سازمانی به اشتراک گذاری رایگان در اطلاعات است و از کار تیمی و هم افزایی حمایت می کند
  • این یک شایستگی و منبع مهم برای Estee Lauder است که به آن اجازه می دهد در سطح بین المللی رشد کند و از تنوع های مختلف نیز پشتیبانی کند.

۵.۱۰. استراتژی بازاریابی

  • Estee Lauderتمرکز استراتژیک استاندارد شده گسترده ای برای استراتژی بازاریابی و ارتباطات خود دارد
  • این استراتژی گسترده تر در سطوح مختلف منطقه ای بومی سازی شده و برای کشورها بر اساس گروه های هدف و جمعیت های مختلف سفارشی شده است
  • این سفارشی سازی به Estee Lauder این امکان را داده است که دید خود را افزایش دهد و آگاهی بیشتری از برند ایجاد کند
  1. مراجع

Barney, J., & Hesterly, W. (2019). Strategic Management and Competitive Advantage: Concepts Global Edition. London: Pearson Education Limited.

Evans, V. (2013). Key Strategy Tools: The 80+ Tools for Every Manager to Build a Winning Strategy. London: Pearson UK.

Gander, J. (2017). Strategic Analysis: A Creative and Cultural Industries Perspective. London: Taylor & Francis.

Hambrick , D., & Fredrickson, J. (2001). Are you sure you have a strategy? Academy of Management Executive, 4(15), 48–۵۹.

Hartline, M., & Ferrell, O. (2006). Marketing Strategy. Boston:MA: Cengage Learning.

Išoraitė, M. (2009). Theoretical aspects of marketing strategy. Ekonomika ir vadyba: aktualijos ir perspektyvos: mokslo darbai, 1, 114-125.

Knott, P. (2015). Does VRIO help managers evaluate a firm’s resources? Management Decision.

Management Association, Information Resources. (2018). Global Business Expansion: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications. New York: IGI Global.

Talaja, A. (2012). Testing VRIN framework: resource value and rareness as sources of competitive advantage and above average performance. Management-Journal of Contemporary Management Issues, 17(2), 51-64.

Vargas-Hernández, J., & Garcia, F. (2019). The Link between a Firm´ s Internal Characteristics and Performance: GPTW & VRIO Dimension Analysis. REBRAE, 12(1), 19-30.

 

 

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.