ایرانی توانمند
Business is booming.

تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش زارا

24

تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش زارا
۱.۱ مزایای انجام تحلیل زنجیره ارزش زارا
تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش زارا می تواند مزایای مختلفی را ارائه دهد:
۱.۱.۱ منابع مزیت رقابتی را شناسایی کنید
با انجام تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش زارا در طول فرآیند برنامه ریزی، می توان منابع احتمالی مزیت رقابتی را شناسایی کرد. شرکت/شرکت مجموعه‌ای از فعالیت‌های مختلف است که تا حدودی با هم مرتبط هستند. زارا نمی تواند همه فعالیت ها را در بازار خارجی معامله کند. رویکرد زنجیره ارزش نشان می دهد که یک شرکت می تواند این فعالیت ها را به عنوان منابع رانت اقتصادی در نظر بگیرد. این فعالیت‌ها همچنین می‌توانند به‌عنوان موانعی برای شرکت‌های تازه وارد عمل کنند یا باعث ضررهای هزینه‌ای برای رقبا شوند.
۱.۱.۲ روابط و وابستگی های متقابل پیچیده را شناسایی کنید
زارا می تواند پیوندهای مختلف داخلی و خارجی را در بین فعالیت ها از طریق زنجیره ارزش شناسایی کند. پیوندهای داخلی عبارتند از روابط متقابل بین فعالیت‌های درون واحدهای سازمانی و پیوندهای خارجی بین واحدهای تجاری شرکت‌های مشابه یا متفاوت. مطالعه این روابط متقابل می تواند به شرکت کمک کند تا از هماهنگی و بهینه سازی مشترک بهره مند شود.
۱.۱.۳ جریان مواد، اطلاعات و امور مالی بهبود یافته است
استفاده از تحلیل زنجیره ارزش می تواند جریان مالی، محصولات و اطلاعات را بهینه کند.
• جریان اطلاعات بهبود یافته می تواند به شرکت در شناسایی و بهره برداری از فرصت های جدید و کاهش تهدیدهای خارجی کمک کند. ارزیابی مداوم زنجیره ارزش می تواند منجر به پر کردن به موقع شکاف های مهمی شود که ممکن است بر بهره وری شرکت تأثیر بگذارد.
• اجرای موثر تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش زارا می تواند جریان مواد و محصول را به دلیل بهبود تقاضا و پیش بینی فروش بهبود بخشد. مدیریت موجودی نیز بهبود می یابد زیرا زارا می تواند تاخیرها را با ردیابی فعالیت ها در سراسر زنجیره تامین به حداقل برساند.
• مشتریان مدرن به پاسخ سریع و دسترسی راحت به اطلاعات مهم مربوط به محصول اهمیت زیادی می دهند. وقفه غیرمنتظره در جریان اطلاعات می تواند بر رابطه مشتری و تامین کننده تاثیر بگذارد. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش زارا و اجرای آن می تواند گلوگاه های جریان اطلاعات را برجسته و برطرف کند.

۱.۱.۴ تدوین استراتژی های موثر ویژه شرکت
تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش زارا را می توان در فرآیند تصمیم گیری استراتژیک رقابتی استفاده کرد. با این حال، انتخاب استراتژی رقابتی مناسب (رهبری هزینه، تمایز یا تمرکز) مستلزم شناخت ساختار هزینه خود و رقبا است.
۱.۲ چالش های مرتبط با تحلیل زنجیره ارزش زارا
• شرکت ممکن است چشم انداز و استراتژی کلی خود را با تقسیم عملیات به فعالیت های مختلف از دست بدهد.
• تقسیم عملیات به فعالیت های اولیه و پشتیبانی ممکن است به دلیل افزایش پیچیدگی قابل تفکیک نباشد.
• فرآیند تقسیم می تواند زمان بر باشد و یافتن اطلاعات مورد نیاز نیز می تواند دشوار باشد.
• اجرای موثر زنجیره ارزش نه تنها به آشنایی، بلکه به تخصص دقیق نیاز دارد.
• اگر سیستم اطلاعات تجاری آن بر این اساس ساختاری نداشته باشد، ممکن است زارا به سختی به اطلاعات مورد نیاز دست یابد.
۲. تحلیل زنجیره ارزش پورتر از زارا
مدل زنجیره ارزش پورتر در دنیای تجارت بسیار محبوب است. با این حال، زارا نباید با قائل شدن اهمیت یکسان به همه فعالیت ها، آن را به عنوان یک چارچوب سفت و سخت و مستقل در نظر بگیرد. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش مؤثر، زارا را ملزم می‌کند تا متوجه شود که همه فعالیت‌ها یا عملکردها به سطح بررسی دقیق نیاز ندارند. از این رو، اولین گام برای تطبیق چارچوب زنجیره ارزش پورتر، شناسایی اهمیت فعالیت ها با توجه به نقش آنها در فرآیند ارائه محصول/خدمت است.
در اینجا لیستی از فعالیت های زنجیره ارزش اولیه است که توسط پورتر پیشنهاد شده است:
۲.۱ فعالیت های اولیه
فعالیت های زنجیره ارزش اولیه زارا به طور مستقیم در تولید و فروش محصول به مشتریان هدف دخیل است. تجزیه و تحلیل فعالیت های زنجیره ارزش اولیه می تواند عملکرد زارا را همانطور که در زیر توضیح داده شده است بهبود بخشد.
۲.۱.۱ لجستیک ورودی
ایجاد روابط قوی با تامین کنندگان مهم است زیرا حمایت آنها برای دریافت، ذخیره و توزیع محصول ضروری است. بدون تجزیه و تحلیل لجستیک داخلی، زارا می تواند با چالش های مختلفی در مراحل توسعه محصول مواجه شود. تجزیه و تحلیل لجستیک درون مرزی یک شرکت را ملزم می کند که بر هر جنبه ای از تبدیل از مواد خام به محصول نهایی تمرکز کند. برخی از نمونه‌های لجستیک ورودی عبارتند از بازیابی مواد خام، ذخیره سازی ورودی ها و توزیع داخلی مواد خام و اجزاء برای شروع تولید.
۲.۱.۲ عملیات
اهمیت تجزیه و تحلیل فعالیت های عملیاتی زمانی که مواد اولیه می رسد افزایش می یابد و زارا آماده است تا مواد خام را به محصول نهایی فرآوری کرده و در بازار عرضه کند. برخی از نمونه‌های فعالیت‌های عملیاتی ماشین‌کاری، بسته‌بندی، مونتاژ و آزمایش هستند. تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز در این دسته قرار می گیرد.
این شامل هر دو عملیات تولیدی و خدماتی است. تجزیه و تحلیل فعالیت های عملیاتی برای بهبود بهره وری، به حداکثر رساندن کارایی و تضمین موفقیت رقابتی زارا مهم است. افزایش بهره وری می تواند به زارا برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار، افزایش سودآوری و ایجاد یک مبنای قدرتمند برای مزیت رقابتی کمک کند.
۲.۱.۳ لجستیک خروجی
لجستیک خروجی شامل فعالیت هایی است که با عبور از واسطه های مختلف، محصول را به مشتری تحویل می دهد. برخی از فعالیت‌های لجستیک خروجی عبارتند از جابجایی مواد، انبارداری، زمان‌بندی، پردازش سفارش، حمل و نقل و تحویل به مقصد. زارا می تواند لجستیک خروجی را برای کشف منابع مزیت رقابتی و دستیابی به اهداف رشد کسب و کار خود تحلیل و بهینه کند.
زیرا زمانی که فعالیت‌های برون‌گرا به‌موقع با هزینه‌های بهینه مدیریت می‌شوند و فرآیندهای تحویل محصول حداقل اثر منفی را بر کیفیت می‌گذارد، رضایت مشتری را به حداکثر می‌رساند و فرصت‌های رشد را برای شرکت افزایش می‌دهد. زارا زمانی که محصولات ارائه شده فاسد شدنی هستند و نیاز به تحویل سریع به مشتری نهایی دارند، باید به فعالیت های زنجیره ارزش خروجی خود اهمیت ویژه ای بدهد.
۲.۱.۴ بازاریابی و فروش
در این مرحله، زارا مزایا و نقاط تمایز محصولات ارائه شده را برجسته می کند تا مشتریان را متقاعد کند که ارائه آن نسبت به رقبا بهتر است. تنها تولید یک محصول با کیفیت بالا با هزینه های مقرون به صرفه و ویژگی های متمایز نمی تواند ارزش ایجاد کند تا زمانی که زارا روی فعالیت های بازاریابی و فروش سرمایه گذاری کند. نمایندگان فروش و بازاریابان در اینجا نقش مهمی دارند.
چند نمونه از فعالیت های بازاریابی و فروش زارا عبارتند از: نیروی فروش، تبلیغات، فعالیت های تبلیغاتی، قیمت گذاری، انتخاب کانال، نقل قول و ایجاد ارتباط با اعضای کانال. شرکت می تواند از رویکرد قیف بازاریابی برای ساختاردهی فعالیت های بازاریابی و فروش خود استفاده کند. بسته به اهداف تجاری زارا، تصویر برند، پویایی رقابتی و جایگاه فعلی در بازار، استراتژی های بازاریابی می توانند ماهیت فشاری یا کششی داشته باشند.
فعالیت های بازاریابی موثر و ادغام شده عاقلانه می تواند ارزش ویژه برند زارا را توسعه دهد و به آن کمک کند تا از رقبا متمایز شود. با این حال، زارا باید از دادن تعهدات نادرست در مورد ویژگی های محصول که توسط بخش تولید قابل انجام نیست، اجتناب کند. این نشان دهنده نیاز به اطمینان از هماهنگی بین فعالیت های مختلف زنجیره ارزش است.
۲.۱.۵ خدمات
خدمات پیش فروش و پس از فروش ارائه شده توسط زارا نقش مهمی در توسعه وفاداری مشتریان خواهد داشت. مشتریان مدرن خدمات پس از فروش را به اندازه فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی مهم می دانند. قدرت e-WOM منفی به دلیل خدمات پشتیبانی ضعیف را نمی توان در عصر پیشرفته تکنولوژیکی تضعیف کرد. شرکت باید فعالیت های پشتیبانی خود را برای جلوگیری از آسیب رساندن به اعتبار برند تجزیه و تحلیل کند و در عوض از آن به عنوان ابزاری برای انتشار دهان به دهان مثبت به دلیل خدمات پشتیبانی سریع، به موقع و کارآمد استفاده کند.
۲.۲ فعالیت های ثانویه
فعالیت های پشتیبانی نقش مهمی در هماهنگی و تسهیل فعالیت های زنجیره ارزش اولیه دارند. زارا همچنین می تواند از تجزیه و تحلیل فعالیت های پشتیبانی خود به شرح زیر بهره مند شود.
۲.۲.۱ زیرساخت های شرکت
زیرساخت شرکت به مجموعه ای از فعالیت ها مانند مدیریت کیفیت، رسیدگی به امور حقوقی، حسابداری، تامین مالی، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک اشاره دارد. مدیریت زیرساخت موثر می تواند به زارا اجازه دهد تا ارزش کل زنجیره ارزش را بهینه کند. زارا می تواند فعالیت های زیرساختی (یا معمولاً هزینه های سربار نامیده می شود) را برای تقویت موقعیت رقابتی در بازار کنترل کند.
۲.۲.۲ مدیریت منابع انسانی
زارا می‌تواند مدیریت منابع انسانی را با ارزیابی جنبه‌های مختلف منابع انسانی، از جمله استخدام، انتخاب، آموزش، پاداش، مدیریت عملکرد و سایر فعالیت‌های مدیریت پرسنل تحلیل کند. مدیریت موثر منابع انسانی می تواند به زارا اجازه دهد تا فشار رقابتی را بر اساس انگیزه، تعهد و مهارت های نیروی کار خود کاهش دهد. این شرکت همچنین می‌تواند با تجزیه و تحلیل هزینه‌های استخدام و آموزش با بازده نسبی به اهداف به حداقل رساندن هزینه‌های خود دست یابد. وابستگی شدید زارا به استعداد کارکنان، اهمیت این فعالیت حمایتی زنجیره ارزش را افزایش خواهد داد.
۲.۲.۳ توسعه فناوری
در عصر مدرن و پیشرفته فناوری، تقریباً تمام فعالیت‌های زنجیره ارزش به پشتیبانی فناوری بستگی دارد. ادغام فناوری در تولید، توزیع، بازاریابی و فعالیت‌های منابع انسانی، زارا را ملزم به درک اهمیت توسعه فناوری می‌کند. می توان آن را به فعالیت های توسعه فناوری محصول و فرآیند تقسیم کرد. برخی از نمونه‌ها عبارتند از: نرم‌افزار اتوماسیون، خدمات مشتری با پشتیبانی فناوری، تحقیقات طراحی محصول و تجزیه و تحلیل داده‌ها. بخش تحقیق و توسعه زارا در این دسته طبقه بندی می شود.
۲.۲.۴ تدارکات
تدارکات در زنجیره ارزش به فرآیندهای درگیر در خرید نهاده ها اشاره می کند که ممکن است از تجهیزات، ماشین آلات، مواد اولیه، لوازم، مواد خام و سایر موارد ضروری برای تولید محصول نهایی باشد. زارا به دلیل پیوند با چندین فعالیت زنجیره ارزش، باید فعالیت های تدارکاتی خود را برای بهینه سازی زنجیره ارزش ورودی، عملیاتی و خروجی به دقت بررسی کند.
همانطور که در بالا ذکر شد، استفاده از مدل زنجیره ارزش پورتر به درک اهمیت همه فعالیت ها بستگی دارد. پس از درک اهمیت نسبی فعالیت‌های زنجیره ارزش شناسایی‌شده، زارا باید مناطقی را که می‌توان در آن‌ها ارزش افزوده، دستیابی به کارایی هزینه، تعیین مبنای تمایز، یا بهینه‌سازی فرآیندها را برجسته کرد.
در اینجا یک ارائه تصویری از مدل زنجیره ارزش پورتر است:

۳. مزایای رقابتی از طریق تحلیل زنجیره ارزش زارا
برای زارا مهم است که مزیت رقابتی خود را بر اساس فعالیت هایی قرار دهد که در آن به منابع کمیاب یا ترسناک دسترسی دارد. ممکن است شامل سرمایه فکری، دارایی، مهارت یا شبکه توزیع باشد. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش می‌تواند به زارا کمک کند تا آن فعالیت‌ها را شناسایی کرده و آن حوزه‌ها را برای دستیابی به برتری رقابتی قوی نسبت به رقبا توسعه دهد. نمونه های زیادی وجود دارد (مانند توشیبا و شارپ) که تحلیل زنجیره ارزش را ابزاری برای کسب مزیت رقابتی و سرمایه گذاری هنگفت در فعالیت های تحقیق و توسعه در شبکه زنجیره ارزش خود می دانند. استراتژی‌های عمومی پورتر برای دستیابی به مزیت رقابتی و مدل زنجیره ارزش را می‌توان با هم برای ایجاد مبنای مزیت رقابتی قوی مورد استفاده قرار داد.
نمودار زیر مدل مزیت رقابتی پورتر را نشان می دهد:
تجزیه و تحلیل فعالیت های زنجیره ارزش را می توان برای درک منابع مزیت رقابتی انجام داد. زارا می‌تواند از عملیات، بازاریابی و سایر فعالیت‌های زنجیره ارزش مرتبط برای بهره‌مندی از مزایای هزینه استفاده کند یا می‌تواند از منابع انسانی، فناوری، زیرساخت‌ها، خدمات یا سایر فعالیت‌های مرتبط برای ایجاد مبنای تمایز قوی استفاده کند. به طور کلی، منابع مزیت رقابتی را می توان به دو نوع هزینه و تمایز گروه بندی کرد. زارا بسته به عمق و وسعت تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش خود، می تواند از یک یا هر دو منبع مزیت رقابتی کسب کند. بخش‌های بعدی مقاله به تفصیل نشان می‌دهد که چگونه زارا می‌تواند فعالیت‌های زنجیره ارزش اولیه و/یا ثانویه را برای دستیابی به هزینه و اهداف تمایز مورد نظر پیکربندی کند.
۴. مزیت هزینه زارا
۴.۱ مزیت هزینه از طریق تحلیل زنجیره ارزش زارا
زارا می تواند با کاهش هزینه های مرتبط با فعالیت های زنجیره ارزش از مزایای هزینه بهره مند شود. با این حال، شرکت را ملزم می کند که ابتدا فعالیت ها را نقشه برداری کند و سپس هزینه ها را برای انجام تنظیمات لازم مرتبط کند. ارتباط بین زنجیره ارزش و استراتژی رهبری هزینه نشان دهنده تمرکز موازی بر فعالیت های عملیاتی کم هزینه است. اگر هدف زارا دستیابی به مزیت هزینه است، باید هر عنصر را در زنجیره ارزش شناسایی کند که می‌توان آن را بهینه کرد تا کل اثر را به دست آورد.
• یک مثال تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش برای زارا این است که می تواند از تجزیه و تحلیل به عنوان ابزاری برای مذاکره در مورد بهترین قیمت ها و به حداکثر رساندن فرآیندهای حمل و نقل درون و برون استفاده کند.
• یکی دیگر از مثالهای تحلیل زنجیره ارزش، استفاده از اطلاعات زنجیره ارزش برای ایجاد بودجه تبلیغاتی متوسط است که میتواند هزینههای بازاریابی را کاهش دهد و محصول را با هزینه مقرون به صرفه ارائه دهد.
اگر هدف زارا کم هزینه باشد، تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش می تواند سودآوری را بهینه کند. اگر تمایز محصول هدف زارا باشد، تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش به شرکت در به حداکثر رساندن کارایی و افزایش کیفیت محصول با بهبود فرآیندها کمک می کند.
۴.۲ محرک های هزینه تحلیل زنجیره ارزش زارا
زارا می تواند درایورهای زیر را برای افزودن ارزش، تعیین مبنای تمایز و افزایش کارایی کنترل کند.
• سیاست های سازمانی
• ادغام
• زمان سنجی
• اقتصاد مقیاس
• پیوندها
• روابط متقابل
• استفاده از ظرفیت
• یادگیری و سرریز
با این حال، توجه به این نکته ضروری است که هزینه ها فقط تا حدی قابل کاهش است. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش زارا باید ارزش درک شده مشتریان را نیز در نظر بگیرد که ممکن است قیمت بالاتری را که توسط شرکت نسبت به رقبا اعمال می شود توجیه کند.
۵. مزیت تمایز شرکت
زارا می تواند مزیت تمایز را با تجزیه و تحلیل فعالیت های مختلف زنجیره ارزش به دست آورد. به عنوان مثال، یک شرکت می تواند ورودی های منحصر به فرد و ارزشمندی را که به راحتی در دسترس رقبا نیست، تهیه کند. زارا می‌تواند کل زنجیره ارزش را مجدداً پیکربندی کند یا نهادهای جداگانه را برای تنظیم مبنای تمایز تغییر دهد. محرک‌های هزینه (مانند زمان‌بندی، روابط متقابل، پیوندها، مقیاس‌بندی و ادغام) نیز می‌توانند برای توسعه منحصربه‌فرد تغییر کنند.
چند نمونه از تمایز از طریق تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش عبارتند از:
• ادغام رو به جلو یا ادغام به عقب برای اعمال کنترل بهتر بر ورودی ها
• استفاده از کانال های جدید توزیع
• پیاده سازی فناوری های فرآیندی نوآورانه
۵.۱ تمایز از طریق فعالیت های زنجیره ارزش اولیه
زارا می تواند به صورت جداگانه فعالیت های اولیه را از همه جنبه ها تجزیه و تحلیل کند و با شناسایی منابع زیر مبنای تمایز ایجاد کند:
• لجستیک ورودی: مبنای تمایز احتمالی زارا عبارتند از:
o ورودی های با کیفیت بالا را برای ارائه محصول نهایی با کیفیت بالا تهیه کنید
o مدیریت موثر ورودی ورودی برای کاهش آسیب
• عملیات: مبنای تمایز احتمالی زارا عبارتند از:
o سیستم تولید انعطاف پذیر
o طیف گسترده ای از محصولات
o ظاهر محصول بهبود یافته است
o جلوگیری از خرابی زودرس محصول
o پاسخ سریع به مشخصات منحصر به فرد
o بهبود رضایت مشتری از طریق کاهش نرخ نقص
o بهبود عملکرد محصول به دلیل انطباق با مشخصات فنی
• لجستیک خروجی: مبنای تمایز احتمالی زارا عبارتند از:
o حمل و نقل موثر و حمل و نقل بهتر برای کاهش آسیب محصول
o تحویل به موقع محصول
o قابلیت های تحویل انعطاف پذیر
o روش موثر پردازش سفارش
• بازاریابی و فروش: مبنای تمایز احتمالی زارا عبارتند از:
o بهبود روابط با تامین کنندگان و مشتریان
o افزایش ارتباط با مشتریان با ارائه اطلاعات با کیفیت بالا.
o آگاهی از برند، شهرت و توسعه تصویر به دلیل تبلیغات گسترده و موثر.
o هماهنگی موثر بین بخش های محصول، تحقیقات و بازاریابی.
o پوشش گسترده تر نیروی فروش
• خدمات: مبنای تمایز احتمالی زارا عبارتند از:
o کیفیت خدمات برتر
o کمک فنی با کیفیت بالا
o خدمات تعمیر/نگهداری قابل اعتماد و سریع
۵.۲ تمایز از طریق فعالیت های زنجیره ارزش ثانویه
زارا همچنین می‌تواند فعالیت‌های زنجیره ارزش ثانویه را برای تعیین مبنای تمایز تجزیه و تحلیل کند:
• زیرساخت شرکت: زارا می تواند مبنای تمایز را از طریق:
o توسعه پایگاه داده گسترده برای بازاریابی موثر
o سیستم اطلاعاتی پیشرفته برای دریافت بینش عمیق تر مشتری.
• مدیریت منابع انسانی – زارا میتواند مبنای تمایز را از طریق:
o پاداش های جذاب برای تشویق خلاقیت و به حداکثر رساندن بهره وری
o آموزش پرسنل برای تعامل موثر و خدمات برتر به مشتریان
• توسعه فناوری – زارا می تواند مبنای تمایز را از طریق:
o توسعه سریع محصول جدید
o ادغام نوآوری در طراحی محصول
o ویژگی های محصول نوآورانه با فناوری ثبت اختراع
• تدارکات- زارا می تواند مبنای تمایز را از طریق زیر تعیین کند:
o حمل و نقل قابل اعتماد برای اطمینان از تحویل سریع
o مواد اولیه و قطعات جایگزین با کیفیت بالا تهیه کنید.
۶. مثال تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش
تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش زارا را می توان با کمک چند مثال بهتر درک کرد.
• با استفاده از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، زارا می تواند مواد اولیه با کیفیت برتر را انتخاب و تهیه کند و بر اساس آن وفاداری مشتری را توسعه دهد. همچنین می تواند از تحلیل زنجیره ارزش برای توسعه هویت برند استفاده کند.
o استارباکس یک مثال خوب برای تحلیل زنجیره ارزش ارائه می دهد. سازمان از طریق بازاریابی تهاجمی و تقویت هماهنگی بین بخش بازاریابی و توسعه محصول، یک هویت برند قوی ایجاد کرد و یک مبنای مزیت رقابتی قوی ایجاد کرد.
• زارا همچنین می تواند با تسریع در تحویل محصولات ارائه شده به مشتریان نهایی به تمایز رقابتی دست یابد.
o پیتزا هات نمونه موفقیت آمیز دیگری از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش را ارائه می دهد که در آن سازمان با پیکربندی مجدد فعالیت های زنجیره ارزش برای اطمینان از تحویل سریع، از رقبا پیشی گرفت.
• تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش همچنین می تواند توسط زارا برای بهبود شیوه های منابع انسانی خود استفاده شود.
o فدرال اکسپرس یک نمونه تحلیل زنجیره ارزش خوب برای درک اینکه چگونه زارا می تواند از طریق تجزیه و تحلیل فعالیت های منابع انسانی خود به مزیت رقابتی دست یابد، است.
o فدرال اکسپرس بر فعالیتهای پشتیبانی زنجیره ارزش خود تأکید کرد، سرمایهگذاری هنگفتی روی توسعه کارکنان انجام داد، ابتکارات منابع انسانی عالی را انجام داد و زیرساختهای قابل مشاهده را بهبود بخشید که منجر به افزایش قابل مشاهده در وفاداری به برند و سهم بازار شد.
• زارا می تواند فعالیت های زنجیره ارزش را برای کاهش هزینه ها، یافتن معاملات بهتر با تامین کنندگان و ارائه محصولات با کیفیت بالا با قیمت های مقرون به صرفه تجزیه و تحلیل کند.
o یک مثال تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش مربوطه توسط Walmart ارائه شده است که به طور مداوم فعالیت های زنجیره ارزش خود را تجزیه و تحلیل می کند تا نوآورانه باقی بماند، هزینه های عملیاتی را به حداقل برساند و خدمات کم هزینه و در عین حال قابل اعتماد ارائه دهد.
• زارا میتواند فعالیتهای زنجیره ارزش پشتیبانی را برای ارائه پشتیبانی برتر از مشتری تجزیه و تحلیل کند. همچنین می تواند فعالیت های عملیاتی را برای گسترش حضور در مناطق پراکنده جغرافیایی تجزیه و تحلیل کند.
o می توان آن را با کمک یک مثال تحلیل زنجیره ارزش دیگر درک کرد. استارباکس اهمیت زیادی برای تجزیه و تحلیل فعالیت های زنجیره ارزش قائل است و با موفقیت فروشگاه های مستقیم را در بیش از ۵۰ کشور باز کرده است.
• زارا همچنین می تواند از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش به عنوان ابزاری برای انجام یکپارچه سازی به عقب استفاده کند. این می تواند با ادغام یا خرید تامین کنندگان برای اطمینان از در دسترس بودن به موقع مواد خام انجام شود.
o اپل یک مثال تحلیل زنجیره ارزش مرتبط در این زمینه ارائه می دهد. این شرکت به دلیل زنجیره ارزش کارآمد خود شناخته شده است و محصول و قطعات را با موفقیت کنترل می کند.
• تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش همچنین می تواند توسط زارا برای به حداکثر رساندن کارایی عملیاتی، کاهش ضایعات و ادغام پایداری در عملیات تجاری انجام شود.
o اینتل یک مثال خوب برای تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش است که با تجزیه و تحلیل فعالیت های عملیاتی زنجیره ارزش، ضایعات و تأثیر منفی بر محیط زیست را کاهش داده است. این شرکت به دلیل تلاش های خود برای کاهش ضایعات قدردانی کرده است.
• زارا می تواند از شیوه های زنجیره ارزش Dow AgroSciences بیاموزد. داو از تحلیل زنجیره ارزش برای کشف فرصت های بازاریابی منحصر به فرد و استخراج ارزش از بازار کالاهای عمومی استفاده کرده است. این شرکت همچنین از زنجیره ارزش برای مدیریت ریسک در مراحل مختلف چرخه عمر محصول استفاده کرده است.
مثال‌های ذکر شده در بالا نشان می‌دهند که چگونه زارا می‌تواند از انجام تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش دقیق سود ببرد. با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که کاربرد مدل زنجیره ارزش پورتر به متغیرهای زمینه‌ای منحصربه‌فردی بستگی دارد که باید هنگام تخصیص وزن به فعالیت‌های زنجیره ارزش اولیه و ثانویه در نظر گرفته شوند.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.