ایرانی توانمند
Business is booming.

اتهام تشویش اذهان عمومی و اشاعه فساد و فحشا

1

اتهام تشویش اذهان عمومی و اشاعه فساد و فحشا، یکی از اتهامات رایج در ایران است که علیه افراد مختلف، از جمله هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی مطرح می‌شود.

این اتهام بر اساس ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی ایران، برای افرادی که با سخنان یا نوشته‌های خود، باعث اخلال در نظم عمومی یا تشویش اذهان عمومی شوند، پیش‌بینی شده است.

همچنین، ماده ۲۱۲ قانون مجازات اسلامی ایران، برای افرادی که اقدام به اشاعه فساد و فحشا کنند، مجازات تعیین کرده است.

در مورد اتهام تشویش اذهان عمومی، دادگاه باید بررسی کند که آیا سخنان یا نوشته‌های متهم، باعث اخلال در نظم عمومی یا تشویش اذهان عمومی شده است یا خیر. این امر، به‌ویژه در مورد هنرمندان و روزنامه‌نگاران، می‌تواند دشوار باشد، زیرا آنها اغلب در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی اظهارنظر می‌کنند که ممکن است با دیدگاه‌های حاکمیت متفاوت باشد.

در مورد اتهام اشاعه فساد و فحشا، دادگاه باید بررسی کند که آیا سخنان یا نوشته‌های متهم، باعث ترویج فساد و فحشا شده است یا خیر. این امر، نیز می‌تواند دشوار باشد، زیرا مرز بین آزادی بیان و اشاعه فساد و فحشا، همواره محل بحث بوده است.

در مورد تتلو، اتهامات تشویش اذهان عمومی و اشاعه فساد و فحشا، بر اساس سخنان و نوشته‌های او در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. او بارها با انتقاد از مسئولان جمهوری اسلامی ایران، از جمله رهبر جمهوری اسلامی، خبرساز شده است. او همچنین، در برخی از آهنگ‌های خود، از مفاهیم جنسی استفاده کرده است.

دادگاه انقلاب تهران، در سال ۱۳۹۵، تتلو را به اتهام تشویش اذهان عمومی و اشاعه فساد و فحشا، به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم، در دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به دو سال حبس تعزیری کاهش یافت. تتلو پس از گذراندن دو ماه از دوران محکومیت خود، در سال ۱۳۹۶، با قرار وثیقه آزاد شد.

تتلو در سال ۱۳۹۷، به ترکیه رفت و در آنجا به فعالیت‌های هنری خود ادامه داد. او در سال ۱۳۹۸، در ترکیه بازداشت شد، اما پس از چند روز آزاد شد.

تتلو بار دیگر در ترکیه بازداشت و در ۱۴ آذر ۱۴۰۲ به ایران تحویل داده شد. او اکنون در بازداشت به‌سر می‌برد و پرونده‌اش در حال رسیدگی است.

برخی از کارشناسان حقوقی، معتقدند که اتهامات تشویش اذهان عمومی و اشاعه فساد و فحشا، علیه تتلو، با هدف محدود کردن آزادی بیان او مطرح شده است. آنها می‌گویند که سخنان و نوشته‌های تتلو، صرفاً بیان نظرات شخصی او بوده است و نمی‌توان آنها را مصداق تشویش اذهان عمومی یا اشاعه فساد و فحشا دانست.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.