ایرانی توانمند
Business is booming.

سیستم تحصیلات دانشگاهی در اتریش

سیستم تحصیلات دانشگاهی در اتریش و نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

0 47

در اتریش حدود ۱۸ دانشگاه و ۱۱۰ انجمن آموزشی وجود دارد و زبان ملی و رسمی تدریس در این دانشگاه ها آلمانی می باشد.اخذ پذیرش برای ادامه تحصیل در دانشگاه های اتریش شرط اعطای ویزا از سوی دولت اتریش است. برای ورود به دانشگاه های اتریش داوطلب باید دانشجوی رشته مورد نظر در کشور خود باشد، دانشجویانی می توانند به عنوان دانشجوی رسمی در دانشگاه های اتریش به تحصیل ادامه دهند که مدرک تحصیلی آنها در کشوری که آن را کسب کرده اند و همچنین در اتریش برای ورود به دانشگاه کافی باشد. دانشجویانی که قبلا در دانشگاه به تحصیل اشتغال داشته اند باید گواهی صادره از دانشگاه را ارایه دهند و در این گواهی باید کلیه نمرات منعکس باشد. مهلت ثبت نام برای ترم تابستانی دانشگاه های اتریش تا اول فوریه و برای ترم زمستانی تا اول سپتامبر می باشد یعنی مراکز مربوطه در کشور اتریش باید مدارک متقاضی را تا زمانهای نامبرده دریافت کرده باشند که معمولا توصیه می شود که متقاضیان بدلیل بالا بودن تعداد تقاضاها از ۶ ماه قبل درخواست خود را به دانشگاه های اتریش ارائه دهند. هزینه زندگی و تحصیل در کشوراتریش سالیانه ۷۵۰۰ یورو می باشد که این هزینه به عنوان ساپورت مالی برای اخذ ویزای تحصیلی باید به حساب متقاضی در اتریش واریز گردد که بعد از اخذ روادید قابل برداشت می باشد.

تحصیلات دانشگاهی:

مراکز آموزش عالی در کشور اتریش شامل دانشگاه ها، دانشکده های هنرهای عالی، مدارس عالی فنی و کالج های تخصصی دو تا سه ساله است. مراکز آموزش عالی اتریش در زمینه هنر و موسیقی بسیار قوی است و دانشکده موسیقی و آثار هنری و دانشکده هنر کاربردی شهر وین از مراکز قوی هنری اروپا یه شمار می آیند.

شرط ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اتریش داشتن مدرک (Reifeprüfungszeugins) است. دانشکده های هنرهای عالی امتحان ورودی نیز برگزار می کنند. شایان ذکر است که دانشگاه به دانشجویان به مدت ۲ سال مهلت اتمام دوره زبان آلمانی را میدهد . مراکز آموزش عالی در اتریش محدودیتی برای پذیرش دانشجو ندارند.

تحصیلات دانشگاهی شامل دو دوره عمومی (Der erste Studienabschnitt) و تخصصی (Der Zweite Studienabschbitt)است. البته در پایان دوره عمومی امتحانات برگزار می شود ولی مدرکی صادر نمی شود. همه دانشگاه های اتریش دولتی هستند و بودجه آنها را دولت تامین می کند و دانشجو ملزم به پرداخت شهریه نیست.

توجه مقطع فوق لیسانس:

لیسانسیه های دانشگاه های دولتی میتوانند برای فوق لیسانس درکشور اتریش اقدام کنند اما این باز هم بستگی به خود دانشگاه در اتریش دارد زیرا سطح تحصیل اتریش نسبت به ایران یک سال جلو تر است و شاید بعضی از واحد های آنها را بپذیرند و یک سال پایین تر بنشیند و بعد می تواند در کشور اتریش ادامه تحصیل دهد .

البته بطور کلی باید مدارک تحصیلی به اتریش فرستاده شود و خود دانشگاه در قسمت مهاجرت تحصیلی با توجه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که شخص از چه ترمی دردانشگاه اتریش می تواند شروع به ادامه تحصیل نماید

توجه مقطع دکترا:

برای دکترا درکشور اتریش و دانشگاه های آن کشورخیلی سخت می توان اقدام کرد زیرا باید درکشور اتریش استاد راهنما پیدا شود و معمولا این امر با موفقیت امکان پذیرنیست. به دانشجویان متقاضی دوره دکترا پیشنهاد می شود که حتماٌ اول دوره فوق لیسانس را بگذرانند و بعد برای دکترا اقدام کنند..

نکته: در اتریش حتما باید برای ورود به دانشگاه های این کشور متقاضیان زبان آلمانی بدانند. اکثر دانشگاه های اتریش رشته ها را به زبان آلمانی برگزار می کنند و رشته های به زبان انگلیسی محدود هستند. شما برای ورود به دانشگاه های اتریش نیاز به گذراندن دوره زبان آلمانی دارید. شما می توانید این دوره را در ایران نیز بگذرانید.

نکته: لطفا توجه داشته باشید که سفارت اتریش و آلمان فقط برای کسانی که از دانشگاههای معتبر در اتریش پذیرش گرفته اند ویزای دانشجویی ارسال خواهد کرد.

بر چه مبنایی رشته تحصیلی در کشور اتریش و دانشگاه های این کشور مشخص می شود: رشته تحصیلی درکشور اتریش و دانشگاه های این کشور مطابق رشته قبولی در ایران که دانشجو از آن اشتغال به تحصیل دارد می باشد. با توجه به اینکه دانشجویان امکان تعویض رشته به شرط گذراندن ۸ واحد از رشته مورد نظر در یک ترم یا ۱۶ واحد در یک سال را دارند. تنها کسانی که همسر یا پدر مادرشان اقامت ( موقت , دانشجویی یا دائم) بیش از ۵ سال در اتریش را دارند می توانند در رشته دلخواه خود مشغول به تحصیل شوند.

دوره‌های‌ تحصیلی‌:

۱. دانش‌آموختگان‌ دبیرستان‌ها و کالج‌ها در اتریش‌ با قبولی‌ در امتحانات‌ نهایی‌ می‌توانند وارد دوره‌های‌ دو یا سه ساله‌ با گرایش‌های‌ گوناگون در کشور اتریش‌ شوند، مانند دوره‌های‌ تربیت‌ معلم‌ در کالج‌های‌ تربیت‌ معلم‌ در کشور اتریش که‌ جایگاه‌ ویژه‌ای‌ در نظام‌ آموزشی‌ اتریش‌ دارند، یا دوره‌های‌ مربیان‌ اجتماعی‌ و یا دوره‌های‌ فنی‌ – پزشکی‌ در کالج‌های‌ تخصصی اتریش.

Magister (FH) – Diplom Ing. (FH) .2این‌ دوره‌ها مخصوص‌ مدارس‌ عالی‌ فنی (FH) در اتریش هستند. دیپلم‌های‌ مهندسی‌ Diplom Ing)) به‌ رشته‌های‌ فنی‌ و Magisterبه‌ رشته‌های‌ غیر فنی‌ اعطا می‌شود. مدت‌ تحصیل‌ ۷یا ۸نیم‌ سال‌ (شش‌ ماه) به‌ علاوه‌ یک‌ دوره‌ کارآموزی‌ شش‌ ماه‌ تا یک‌ ساله‌ است. در پایان، دانشجو پژوهشی‌ از یک‌ کار عملی‌ ارایه‌ می‌دهد.

Diplomtierarzt – Magister – Diplom Ingenieur .3این‌ دوره‌ها که‌ در دانشگاه‌های اتریش برگزار می‌شود حداقل‌ به‌ مدت‌ ۸تا ۱۰نیم‌ سال‌ (۴تا ۵سال‌ تحصیلی) و در دوره‌های‌ پزشکی‌ حداقل‌ ۱۲نیم‌ سال‌ به‌ طول‌ می‌انجامد. دیپلم‌های‌ مهندسی‌ (Diplom Ing) به‌ رشته‌های‌ فنی، Magisterبه‌ رشته‌های‌ غیر فنی‌ و Diplomtierarztبه‌ رشته‌ دامپزشکی‌ اعطا می‌شود. دانشکده‌های‌ هنرهای‌ عالی‌ در اتریش دوره‌های‌ حداقل‌ ۴تا ۸ساله‌ دارند که‌ مدارک ‌Magister. artو Magister. archرا برای‌ رشته‌های‌ هنر و معماری‌ اعطا می‌کنند. در پایان‌ کلیه‌ دوره‌ها دانشجو موظف‌ به‌ ارایه‌ پایان‌نامه‌ و دفاع‌ موفقیت‌آمیز از پژوهش‌ خود هست.

۴. Doktor برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ مدرک‌ Diplom Ing. – Magisterاز دانشگاه‌ها، دانشکده‌های‌ هنرهای‌ عالی‌ و مدارس‌ عالی‌ فنی‌ (FH) در اتریش پذیرفته‌ می‌شود، با این‌ تفاوت‌ که‌ دارندگان‌ مدارک‌ مدارس‌ عالی‌ فنی‌ (FH) دو سال‌ به‌ مدت‌ تحصیلاتشان‌ در دوره‌ دکترا در کشور اتریش افزوده‌ می‌شود. دوره‌ دکترا در اتریش‌ پژوهشی‌ است‌ و چهار تا شش سال‌ طول‌ می‌کشد.نوشتن‌ پایان‌ نامه‌ پژوهشی‌ و دفاع‌ موفقیت‌آمیز از آن‌ به‌ همراه‌ گذراندن‌ امتحانات‌ شفاهی‌ در چند درس‌ اصلی‌ مربوط‌ به پژوهش، از مراحل‌ پایانی‌ این‌ دوره‌ محسوب‌ می‌شود.

 

نحوه‌ ارزشیابی‌ مدارک‌ تحصیلی‌:

جدول چگونگی ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه های اتریش

مدارک

شرایط

ارزشیابی

Diplom

۲تا۳ سال تحصیل و داشتن دیپلم دبیرستان و گذراندن دوره
Der erst Studienabschnitt

کاردانی

 

Magister, Magister art, Diplom Ingenieur, Magisrter (FH) Diplom Ingenieur (FH)

حداقل ۳ تا ۴ سال تحصیل

کارشناسی

Magister, Magister art Diplom Ingenieur

حداقل ۴ تا۵ سال تحصیل در صورت گذراندن پایان‌نامه

کارشناسی ارشد پیوسته

 

Doktor

۳ تا ۶ سال تحصیل

دکترا

۱. مدرک‌ Diplom با دو تا سه سال‌ تحصیل در، از کلیه‌ کالج‌ها با هر گرایشی‌ و همچنین‌ تحصیلات‌ نیمه‌ تمام‌ حداقل‌ با گذراندن‌ دوره‌ عمومی‌ دانشگاه‌ها (Dererste Studienabschnitt) به‌ شرط‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان، “کاردانی” در دانشگاه های اتریش ارزشیابی‌ می‌شود.

۲. مدارک ‌Diplom Ingenieur (FH), Magister (FH), Diplom Ingenieur, Magister. art, Magisterبا سه تا چهار سال‌ تحصیل‌ (طول‌ دوره‌ اسمی) صادره‌ از کلیه‌ دانشگاه‌ها، دانشکده‌های‌ هنرهای‌ عالی‌ و مدارس‌ عالی‌ فنی، “کارشناسی”در دانشگاه های اتریش ارزشیابی‌ می‌شود.

۳. مدارک‌ Diplom Ingenieur, Magister. art, Magisterبا چهار تا پنج سال‌ تحصیل‌ (طول‌ دوره‌ اسمی) صادره‌ از کلیه‌ دانشگاه‌ها، دانشکده‌های‌ هنرهای‌ عالی‌ و در صورت‌ گذراندن‌ پایان‌ نامه، “کارشناسی‌ ارشد پیوسته” و با داشتن‌ مدرک‌ کارشناسی، “کارشناسی‌ ارشد” در دانشگاه های اتریش ارزشیابی‌ می‌شوند.

۴. مدرک Doktor به‌ شرط‌ داشتن‌ مدارک‌ بندهای‌ دو و سه یا کارشناسی‌ ارشد، “دکترا” در دانشگاه های اتریش ارزشیابی‌ می‌شود.

امتیاز post

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.