ایرانی توانمند
Business is booming.

به طور کلی دانشگاه‌های اتریش را چگونه طبقه بندی میکنید؟

0 63

 

دانشگاه های اتریش به دو دسته دانشگاه (University ) و مدارس عالی فنی (Fachhochschule ) تقسیم می شوند که هر دو دسته مورد تائید وزارت علوم ایران می باشند. در سیستم دانشگاه شروع ترم اول(زمستان) ابتدای ماه اکتبر و شروع ترم دوم (تابستان) ابتدای ماه مارچ و پایان آن اواخر ژوئن می باشد. مدارس عالی فنی همزمان با مدارس ابتدای سپتامبر برای ترم زمستان و ابتدای فوریه برای ترم تابستان آغاز میشود و آخر ژوئن به پایان می رسند.

. تفاوت بین دانشگاه ( Universität) و مدارس عالی فنی (Fachhochschule) در چیست ؟

غیر از تفاوت در شروع و پایان ترمهای دانشگاهی , در سیستم دانشگاه دانشجو مجاز به ۳ بار شرکت در زمانهای تعیین شده برای هر درس می باشد. این زمانها معمولا ۳ الی چهار بار در ترم اعلام می شوند. انجام هر امتحان بدون شرکت در کلاسها ( به شرط نداشتن کار عملی ) و در هر موقع از ترم از نظر دانشگاه بلا مانع است. در مدارس عالی فنی قبول نشدن در امتحان و نیز در امتحان جبرانی آن به معنای خواندن دوباره آن ترم به طور کامل می باشد. مدارس عالی فنی فشرده تر است و یک دانشگاه علمی کاربردی است.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به چه صورت است؟ این رتبه‌بندی‌ها تا چه حد مهم هستند؟

بر اساس رتبه بندی http://www.webometrics.info/top4000.asp در سال ۲۰۰۸ دانشگاه وین رتبه ۸۶ پس از دانشگاه فنی وین که رتبه ۸۴ را در رتبه بندی دانشگاه ها دارد و دانشگاه های دیگر اتریش در رتبه های بعدی قرار دارند. این دو دانشگاه در رنبه بندی دانشگاه های اروپا دارای رتبه های ۱۵ و ۱۶ میباشند.

بعد از ورود به کشور دقیقا چه کارهایی را باید انجام دهم؟

اولین اقدام بعد از وارد شدن به کشور اتریش معرفی کردن خود به شهرداری منطقه است. برگه امضا شده توسط شهرداری (Meldezettel ) یکی از مهمترین مدارک لازم در اتریش است که طبق قانون فرد تا ۳ روز پس از ورود به کشور یا جابجایی منزل باید اطلاعات آدرس محل سکونتش را به شهرداری (Magistrat ) اعلام کند. طبق قانون پلیس مجاز است کسانی که بدون این برگه زندگی میکنند را بازداشت کند. برای ثبت آدرس محل سکونت خود در شهرداری محل, نیاز به تاییدیه محل سکونت دارید. این برگه تاییدیه یا از طرف صاحبخانه, یا مدیریت خوابگاه دانشجویی در اختیار شما قرار میگیرد. کسانی که پس از ورود به طور موقت در منزل آشنایان/دوستان زندگی میکنند نیاز به امضاء صاحبخانه و در بعضی موارد کپی قرارداد خانه دارند.

اقدام بعدی باز کردن حساب بانکی دانشجویی در یکی از شعب بانکهای مختلف اتریش است. در بانک شما را راهنمایی میکنند که چه مدارکی نیاز دارید.

سومین اقدام ثبت نام در دانشگاه است. که با در دست داشتن پذیرش ، یک قطعه عکس و گذرنامه با مراجعه بین ساعات ۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ ظهر به (Sekreteriat ) دانشگاه صورت میگیرد. دانشجویانی که دانش زبان آلمانی کافی برای تحصیل ندارند به صورت غیر رسمی ( Ausserordentlich ) ثبت نام میکنند و نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه ندارند. اما در همان روز قبض پرداخت شهریه کلاس زبان را از دانشگاه دریافت و به موسسه زبان موردنظر ارجاع داده میشوند.

تمامی قبض ها باید بوسیله حساب بانکی پرداخت شود. لذا باز کردن حساب بانکی در مراحل اولیه بسیار مهم است.

پس از ثبت نام در کلاس زبان, با در دست داشتن برگه گواهی ثبت نام کلاس زبان, گواهی ثبت نام در دانشگاه, گواهی محل سکونت و در دست داشتن کارت بانکی , دانشجو باید به اداره بیمه مرکزی مراجعه کرده و درخواست بیمه دانشجویی دهد. کارت بیمه چند هفته بعد از طریق پست به آدرس مندرج در گواهی محل سکونت فرستاده میشود.

از آنجا که معمولا دانشجویان ایرانی ویزای ۴ ماهه «مخصوص اتریش» از ایران دریافت میکنند ( ویزای نوع D که دانشجو مجاز به خروج از اتریش و ورود به محدوده شنگن نیست ) اقدام بعدی گرفتن کارت اقامت یکساله ( معتبر در تمام اروپای مشترک) است. گرفتن این کارت منوط به در دست داشتن گواهی بیمه, ثبت نام دانشگاه, ثبت نام کلاس زبان برای دانشجویان غیر رسمی , برگه محل سکونت و برگه تایید موجودی در حساب بانکی به مبلغ: برای افراد زیر ۲۴ سال ۳۸۰۰ یورو و برای بیش از ۲۴ سال ۶۸۰۰ یورو است. ( این مبلغ ممکن است سالانه اندکی تغییر کند )

در تمام مراحل بالا , تنها کارت شناسایی معتبر ,گذرنامه ایرانی دانشجو است و هیچ مدرک عکس دار دیگری اعتبار ندارد. لذا در دست داشتن گذرنامه در تمام مراحل الزامی است.

کمک هزینه‌های مختلف در کالج‌های اتریش چگونه‌اند؟

در شرایط معمولی و برای مقطعی غیر از مقطع دکترا, کمک هزینه یا بورسیه هنگام پذیرش وجود ندارند. پس از ورود به دانشگاه می توان برای موسسات مختلف در خواست بورسیه داد.

هزینه‌ی تحصیلات تکمیلی (graduate school) در اتریش حدوداً چقدر است؟

این هزینه بسته به نوع دانشگاه متفاوت است. ولی بیشترین مقدار شهریه ۷۸۰ یورو در ماه می باشد. این مبلغ در بعضی دانشگاه ها به شرط ارائه واحد پاس شده در هر ترم تا حدود بیش از دو سوم آن قابل برگشت است. دانشگاه فنی وین که پر متقاضی ترین دانشگاه برای ایرانیان است از این قانون مبرا است و قانون بازگشت شهریه را ندارد.

امتیاز post

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.