حذف یارانههای پنهان موجب افزایش فقر شهری میشود
عبدالمجید شیخی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد
ایمنا : پرداخت یارانه پنهان به طور غیر مستقیم بر هزینه معیشتی مصرف کننده اثر بزرگی دارد و حذف آن باعث میشود، دهکهای پایین اقتصادی با مشکلات معیشتی رو به رو شوند، البته بهتر است که یارانههای پنهان آشکار شده که لازمه آن پیش از آن شناسایی اقشار ضعیف است به طوری که سعی شود متناسب با سطح درآمد و دارایی اشخاص به اقشار ضعیفتر یارانه آشکار بیشتری پرداخت شود.
وی افزود: همچنین یارانهها به صورت پلکانی بین دهکهای مختلف جامعه توزیع شود؛ اکنون به دلایل سو مدیریت اقتصادی دولت و خلق اعتبار توسط نظام بانکی و افزایش پایه پولی توسط بانک مرکزی، کسری بودجه دولت، گره زدن اقتصاد به دلار و یورو، عدم توجه به پیاده سازی نظام عادلانه مالیاتی با وجود فرار مالیاتی بسیار بزرگ در کشور، عملاً باعث افزایش خط فقر و نرخ تورم و فاصله طبقاتی شده، به طوری که قشر ثروتمند که درصد اندکی از جامعه هستند در میلیاردها پول غرق شده و فقرا نیز در فقر خود غوطهور هستند.
این کارشناس اقتصادی گفت: در این موقعیت نباید از حذف یارانههای پنهان و آشکار سخن گفت، بلکه باید به سمت شناسایی اقشار مختلف حرکت کرد، با یک سامانه یکپارچه شناسایی دهکهای درآمدی که در سال ۱۳۸۷ پایهریزی شد، (اما پیگیری نشد.) تکمیل شده و یارانهها چه آشکار و پنهان هدفمند سازی شده و در همان طرح هدفمندسازی یارانهها بر اساس طبقه بندی درآمدی بین افراد عادلانه توزیع و پرداخت شود که میتواند فاصله طبقاتی را کاهش داده و مانع هدر رفت منابع کشور شود.
شیخی افزود: یکی از یارانههای پنهانی که در کشور وجود دارد اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که تفاوت ۲۰ هزار تومانی آن با نرخ ارز در بازار آزاد، به جیب دلالان وارد میشد، اگر قرار است یارانه این چنین پرداخت شود، باید بر توزیع آن نیز نظارت شود، دقت شود که اگر این ارز حذف شده و همان ارز آزاد در اختیار تولید کننده و وارد کنندگان گذاشته شود نیز اثرات غیر مستقیمی بر افزایش قیمت سایر نهادهها خواهد داشت، بنابراین مشکل با نظارت و کنترل باید حل شود. به نظام هماهنگ مالیاتی نیاز داریم که علاوه بر تنظیم یارانهها، مالیاتهای مثبت و منفی را نیز ساماندهی کند.
وی ادامه داد: مالیات منفی همان یارانهها است، منظور از نظام جامع هماهنگ مالیاتی اصلاح دو بعد پرداخت یارانهها (مالیات منفی) و نظام دریافتهای مالیاتهای مثبت است. شناسایی اقشار کم در آمد و پر در آمد نیازمند سامانه یکپارچه رصد تراکنشهای حسابهای مالی و پولی مشترکان بانکها است که باید به انواع سامانههای موجود از جمله سامانه مالکیت املاک نیز متصل باشد. همه این سامانهها باید به سامانه یکپارچه حسابهای مشتریان متصل شود.
این کارشناس اقتصادی گفت: طراحی چنین سامانهای در شناسایی اقشار ضعیف و قوی کمک کننده است بنابراین میتوان متناسب با وضعیت مالی افراد به آنها یارانه پرداخت یا دریافت کرد. در این بین باید به یارانه تولید کننده نیز توجه کرد، نمیتوان صرفاً به دلیل حمایت از مصرف کنندهها، یارانه را آشکار یا پنهان کرد.
شیخی تصریح کرد: باید برنامه یارانه و یا مالیات از تولید با برنامه یارانه و مالیات مصرف کننده دو سیاست مجزا داشته و نباید بر یکدیگر تأثیر بگذارد. اکنون نرخ حمایت بخش کشاورزی منفی است و درگیر یارانه منفی است، عملاً به جای حمایت از این بخش مالیات گرفته شده و سرکوب میشود.