سوالهایی که مدیران حرفهای در جلسات فردی با کارکنان میپرسند !
جلسه فردی مدیر با کارکنان و نتایج حاصل از آن به شکل قابل توجهی در ارتقا حس اعتماد و وفاداری اعضا گروه موثر بوده و به تقویت فضای همدلی و مشارکت کمک میکند . با طرح سوالات مناسب در طول این جلسات ، شما میتوانید روابط خویش را با کارمندان گسترش دهید .
جلسه فردی مدیر با کارکنان را میتوان سنگ بنای روابط مدیران و اعضا تیم دانست . این موضوع درباره کلیه کسبوکارها در ابعاد گوناگون از استارتاپها گرفته تا سازمانهای غولپیکر صدق میکند . در واقع ، سوالاتی که در این جلسات مطرح میشوند به شکل قابل توجهی در جهتدهی و ارتقا عملکرد تیمی تاثیرگذار بوده و نوع ارتباط آتی مدیر و کارکنان را تعیین میکند . در این مطلب ، ضمن تاکید بر اهمیت جلسات فردی مدیران و کارکنان ، تلاش میکنیم بهترین مباحث و پرسشهایی را با شما بهاشتراک بگذاریم که در طول چنین دیدارهایی میتوان به آنها پرداخت . پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید .
در جلسه فردی مدیر با کارکنان درباره چه چیزی باید صحبت کرد ؟
در جلسه فردی مدیر با کارکنان میتوان به موضوعات گوناگونی پرداخت . از این جمله ، میتوان به موارد مهمی اشاره کرد که با وجود تاثیر بهسزایی که در بهبود روحیه و تعاملات تیمی دارند ، بهندرت فرصت مییابید آنها را طرح کنید . از آنجا که این جلسات به صورت خصوصی برگزار شده و مدت زمان نسبتا مناسبی نیز برای آنها در نظر گرفته میشود ، علاوه بر طرح مباحث گوناگون در طول جلسه میتوان پاسخ کارکنان را نیز بهخوبی بررسی کرد . از این طریق ، شما به سادگی میتوانید با دیدگاهها ، نقطهنظرات ، ایدهها و ترسهای اعضا مجموعه خود آشنایی یابید .
اندرو گروو (Andrew Grove) ، بنیانگذار اسطورهای شرکت اینتل (Intel) و نویسنده کتاب «مدیریت پرثمر» (High Output Management) درباره اهمیت جلسات فردی مدیران با کارکنان گفته است: «کافی است برای جلسات فردی ۹۰ دقیقه زمان بگذارید؛ خواهید دید صرف این زمان اندک تاثیری طولانیمدت داشته و میتواند برای ۲ هفته یا بیش از ۸۰ ساعت کاری کیفیت عملکرد کارکنان مجموعه را ارتقا بخشد . »
در ادامه ، سوالاتی را مطرح خواهیم کرد که با استفاده از آنها شما میتوانید مدت زمان جلسه با کارکنانتان را به سازندهترین و پربازدهترین شکل ممکن پوشش دهید . بدیهی است از این میان باید پرسشهایی را انتخاب کنید که دستیابی به پاسخ آنها برای شما ارجحیت دارند . برایان گریزر (Brian Grazer) ، همبنیانگذار شرکت Imagine در این زمینه میگوید: «تمایلی به رییسبازی ندارم . این که دائما به مردم بگویم چه باید بکنند در من هیچ انگیزهای ایجاد نمیکند و هیچ لذتی در انجام این کار نمیبینم . در عوض ، تا دلتان بخواهد کنجکاویی کرده و سوال میکنم . »
سوالهایی که مدیران حرفهای در جلسات فردی با کارکنان میپرسند !
اعتماد کارکنان را جلب کنید !
جلسه فردی مدیر با کارکنان میتواند فرصت مناسبی را برای تقویت رابطه و حس اعتماد متقابل ایجاد کند . نوع رابطه کارکنان و مدیران از اصلیترین مواردی است که به بهبود عملکرد ، تقویت انگیزه و پیشبرد اهداف سازمانی کمک میکند . برای دستیابی به این اهداف ، لازم است به کارکنان نشان دهید که برای آنها اهمیت قائل هستید . در غیر این صورت ، احتمالا مشارکت حداکثری آنها را از دست خواهید داد . جلب اعتماد اعضا تیم تا حدود زیادی از طریق بذل توجه کافی به آنها امکانپذیر است . یعنی ، لازم است در عمل نشان دهید به این افراد علاقهمند هستید .
آشنایی با چند روش کاربردی برای بهبود روابط متقابل و جلب اعتماد کارکنان
برای این منظور ، لازم است با چالشهای شخصی هر یک از کارمندان آشنایی یافته و علاقهمندیهای فردی آنها را تا حدودی بشناسید . با اشارهای هر چند کوچک به مشکلات خانوادگی و شخصی فرد و اظهار تمایل برای آگاهی از روند امور ، فضای جلسات فردی با کارکنان را تلطیف کرده و علاوه بر جلب اعتماد در بهبود روابط متقابل و تقویت حس وفاداری آنها تاثیرگذار خواهد بود .
برخی نکاتی مهم و کاربردی درباره جلسه فردی مدیر با کارکنان
علاوه بر آنچه گفته شد ، در هنگام برگزاری جلسات فردی با کارکنان لازم است مدیران مجموعهای از پرسشهای مشترک و استاندارد را در اختیار داشته و از آنها بهعنوان نوعی نظرسنجی بهره جویند . در عین حال ، لازم است کلیه نکات و جزئیات این جلسات ثبت و یادداشت شوند . به این ترتیب ، مدیران در آینده میتوانند به اطلاعات حاصله مراجعه کنند و نتایج چشمگیری را بهدست آورند .
نمونهای از سوالاتی که به ارتقا عملکرد تیمی کمک میکنند !
در اینجا ، چند نمونه از بهترین پرسشهایی را با شما بهاشتراک میگذاریم که در طول جلسه فردی مدیر با کارکنان میتوان آنها را مطرح کرد . بهخاطر داشته باشید ، هر یک از سوالات یاد شده میتوانند پاسخ منحصر بهفردی را بهدنبال داشته و طرح آنها با هر فرد ممکن است با نتیجهگیری متفاوتی توام باشد . برخی از موضوعات پیشنهادی میتوانند فضای بسیار مناسبی برای ادامه بحث و گفتوگو ایجاد کنند . این در حالی است که مطرح کردن برخی مطالب تنها به ایجاد بستری مناسب برای آغاز بحث کمک میکند .
پرسشهایی که میتوانند به شروع گفتوگو کمک کنند !
موارد زیر ، تنها چند نمونه از پرسشهایی هستند که به شروع گفتوگو کمک میکنند:
از زندگی شخصی چه خبر ؟ در فضای بیرون از سازمان ، شرایط زندگی شما چگونه است ؟
بین زندگی شخصی و حرفهای چگونه تعادل ایجاد میکنید ؟
چه تغییری در محیط کار میتواند زندگی شخصی شما را بهبود بخشد ؟
تعطیلات خود را چگونه گذراندید ؟
حال پدر و مادرتان چطور است ؟ کجا زندگی میکنند ؟ اخیرا آنها را ملاقات کردهاید ؟
دختر/پسرتان چطور است ؟ کلاس چندم است ؟ چه ورزشهایی را دوست دارد ؟ در اوقات فراغت چه میکند ؟
به چه سرگرمیهایی علاقه دارید ؟ دوست دارید اوقات فراغت خود را چگونه سپری کنید ؟
نیروی محرکه شما در زندگی چیست ؟ چه چیزی به شما انگیزه میدهد ؟
سوالهایی که مدیران حرفهای در جلسات فردی با کارکنان میپرسند !
پرسشهایی که به تبادل اطلاعات و مسائل حرفهای کمک میکنند !
موارد زیر ، تنها چند نمونه از پرسشهایی هستند که به تبادل اطلاعات و بیان مسائل حرفهای کمک میکنند:
آیا فعالیت کنونی شما در سازمان با اهداف بلند مدت شما مطابقت دارد ؟
چشمانداز حرفهای شما برای ۳ ، ۵ و ۱۰ سال آتی چیست ؟
آیا تاکنون به اهداف بلند مدت خود فکر کردهاید ؟ آنها را تشریح کنید .
اگر ناگهان صاحب میلیونها دلار پول میشدید با آن چه میکردید ؟
نقطه قوت شما چیست ؟
الگوی شما کیست ؟
شغل مورد علاقه شما چیست ؟
آیا فعالیت حرفهای شما در این سازمان چالشبرانگیز است ؟ آیا همواره نکات جدیدی را یاد میگیرید ؟
دوست دارید اطلاعات و مهارتهای خود را در چه زمینهای گسترش دهید ؟
آیا نقش یا عنوانی در این سازمان وجود دارد که بخواهید درباره آن بیشتر بدانید ؟
آیا فکر میکنید به آموزش بیشتری نیاز دارید ؟ در چه زمینههایی ؟
در حوزه فعالیت و تخصص خودتان چه مهارتهایی را کلیدی میدانید ؟ برای هر کدام از آنها ، از یک تا ۱۰ به خودتان چه امتیازی میدهید ؟
در این سازمان ، دوست دارید چه چیزهایی را از چه کسانی یاد بگیرید ؟
طرح این قبیل سوالات چه مزایایی را بهدنبال دارد ؟
در جلسه فردی مدیر با کارکنان ، طرح این قبیل سوالات از بهترین روشهایی است که به اعضا تیم نشان میدهد برای اهداف ، ایدهها ، مشکلات و چشماندازهای آنها ارزش قائل هستید . به این ترتیب ، کامندان میفهمند شما برای ارتقا مهارتها و دانش آنها برنامههایی را در سر داشته و علاوه بر پیشبرد اهداف سازمانی به بهبود وضعیت معیشت و پیشرفت شغلی این افراد هم فکر میکنید .
سخن آخر
بهخاطر داشته باشید ، موفقیت در کسبوکار تنها از طریق همکاری ، مشارکت و بهبود مهارتهای فردی و تیمی امکانپذیر است . این امر از طریق درک متقابل ، آشنایی با اهداف و ایجاد ارتباطی موثر با کارمندان قابل دستیابی است . با توجه به آنچه گفته شد ، پیشنهاد میکنیم در جلسه فردی مدیر با کارکنان همه موارد یاد شده را در نظر داشته و پیش از هر چیز در جلب اعتماد اعضا تیم خود بکوشید . شبکه فناوری و نوآوری ایران (Iran Technology & Innovation Network) که به اختصار آن را ایران تینت مینامند با ارائه خدماتی جذاب و کاربردی و با بهرهگیری از مطالبی مفید تلاش میکند ضمن تسهیل مسیر ایده تا اجرا در بهبود فضای کسبوکارها موثر بوده و به سهم خود در موفقیتهای حرفهای تیمهای بزرگ و کوچک سهیم باشد .
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.