ایرانی توانمند
Business is booming.

جزئیات آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان

32

 

به گزارش فارس، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی «در انتهای الوند»، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: کرونا خسارات زیادی به بخش‌های کشور وارد کرد اما فکر می‌کنم آسیبی که به نظام تعلیم و تربیت وارد کرد، شاید غیرقابل برآورد و غیر قابل جبران است.

وی به ذکر مثال‌هایی پرداخت و ادامه داد: آسیب‌هایی از حیث فردی مانند پرخاشگری، افسردگی، رفتارهای پرخطر و وجود مشکل در مهارت ارتباطی به دانش‌آموزان وارد شده است؛ همچنین فراموش نکنیم که دانش‌آموزان بسیاری از آموزه‌ها و ارزش‌های فرهنگی را در تعاملات و ارتباطات اجتماعی یاد می‌گیرند.
کاظمی با بیان اینکه امروزه دانش‌آموزان ما از درک مهربانی محرومند، گفت: این موارد در کنار آسیب‌های فضای مجازی است؛ خسارت‌هایی که کرونا به نظام تعلیم و تربیت وارد کرد، آنقدر زیاد و عمیق است که قطعا در آینده یک شکاف و گسست در تربیت نسلی ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به تجربه جهانی در آموزش، افزود: اکثر کشورها آخرین جایی که بستند و اولین جایی که باز کردند، مدرسه بود؛ در حال حاضر فعالیت آموزشی ۱۱۰ کشور جهان به صورت حضوری است و ۵۰، ۶۰ کشور به صورت آموزش ترکیبی کار می‌کنند و برخی کشورها هم الگوی خاصی ارائه نکرده‌اند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در برابر کرونا بهترین واکنش را نشان دادیم، ادامه داد: اولین واکنش را معلمان بعد از ۲۴ ساعت نشان دادند؛ دومین واکنش را صدا و سیما نشان داد و اولین دستگاهی بود که به کمک نظام تعلیم و تربیت آمد و به نظرم یک شاهکار آفرید.
وی افزود: آموزش و پرورش در پایان فروردین ۱۳۹۹ با خلق یک دستاورد بزرگ که می‌توان آن را بزرگترین دستاورد نظام در دوران کرونا ذکر کرد، شبکه آموزشی شاد را با حمایت تعدادی از دستگاه‌ها ایجاد کرد البته طبیعتا هر کدام از مسیرها مشکلاتی داشت مثلا معلمان تجربه نداشتند که در طول مسیر کسب کردند.
* واکسیناسیون معلمان به اتمام رسید
کاظمی اضافه کرد: مدرسه تلویزیونی در ابتدا با شبکه آموزش شروع شد اما در ادامه شبکه‌های دیگر به کمک آمدند و ۱۹ هزار برنامه پخش کردیم.وی با بیان اینکه با تجربه به دست آمده برای سال تحصیلی جدید اقداماتی را آغاز کردیم، اظهار کرد: سه شعار برای سال تحصیلی انتخاب کردیم که شامل «تضمین سلامت»، «استمرار آموزش» و «ارتقای کیفیت» است که ۳ رویکرد کلان ما هست.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه سلامت دانش‌آموزان خط قرمز ما هست، افزود: با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنامه‌ای طراحی شد و چند مسیر را پیش‌بینی کردیم؛ واکسیناسیون معلمان را به اتمام رساندیم. وی با بیان اینکه واکسیناسیون اولیای دانش‌آموزان جزو اولویت وزارت بهداشت بوده و در حال انجام است، ادامه داد: واکسن رانندگان سرویس مدارس در اولویت است و واکسیناسیون دانش‌آموزان در حال انجام است و به تدریج دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله واکسن تزریق می‌کنند.
* واکسیناسیون دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال نیاز نیست
کاظمی با بیان اینکه واکسیناسیون دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال نیاز نیست، گفت: در هیچ جا واکسیناسیون دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال توصیه نشده و انجام هم نشده است.وی با تشکر از وزارت بهداشت، افزود: در الگویی که برای استمرار آموزش طراحی کردیم، ۳ مسیر پیش‌بینی شده است و تاریخ تعیین نکردیم؛ الگوی اول مدرسه تلویزیونی ایران است که شنبه سوم مهر، زنگ آغاز سال تحصیلی با حضور مسؤولان صدا و سیما به صدا در می‌آید.
* شنبه سوم مهر، مدارس کشور با «شاد» آغاز می‌شوند
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: الگوی دوم، شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) است که نسخه جدید شاد را رونمایی کردیم و روز شنبه سوم مهر، مدارس را با «شاد» آغاز می‌کنیم.وی با اشاره به اینکه سیاست ما بازگشایی آرام، تدریجی، با اطمینان از سلامت دانش‌آموزان و آموزش با کیفیت است، اظهار کرد: الگوی کار را در سه گام طراحی کردیم؛ گام اول، در کنار مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد، بازگشایی مدارس عشایری و روستایی است که جابجایی جمعیت نداریم و همچنین تعداد دانش‌آموزان آن مدارس، معمولا کمتر ۱۵ نفر است.
کاظمی با بیان اینکه ۴۵ هزار مدرسه کشور دارای جمعیت زیر ۷۵ نفر است، گفت: ۱۰۰ هزار کلاس درس کمتر از ۱۵ نفر جمعیت دارد و اینها می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.وی افزود: تضمین سلامت صرفا به تزریق واکسن نیست؛ شاید اهمیت رعایت فاصله‌های اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشت از واکسن زدن بیشتر باشد. یکی از مهارت‌هایی که به دانش‌آموزان باید یاد دهیم مراقبت از خودشان است.
* مدل کاملا منعطف طراحی کردیم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: گام دوم، به سراغ مدارس متوسط جمعیت یعنی کمتر از ۳۰۰ دانش‌آموز رفتیم و عنوان کردیم که می‌توانیم آنها را به دو یا سه گروه تقسیم کنیم؛ برخی کلاس‌ها را به صورت حضوری و برخی مجازی برگزار کنیم.وی اضافه کرد: رویکرد ما تدریجی و آرام است و تاریخ دقیق ندادیم؛ تحلیل‌هایی که کردیم گفتیم از اواخر مهر و اوایل آبان، می‌توانیم وارد فضای بازگشایی شویم اما اختیار را به شورای مدارس دادیم. سامانه‌ای را طراحی کردیم که مدارس وضعیت خود را برای بازگشایی اعلام کنند و منطقه تأیید می‌کند.کاظمی با تأکید بر اینکه مدلی که طراحی کردیم کاملا منعطف و متناسب با شرایط است، افزود: پروتکل‌هایی که باید رعایت شود را در قالب دستورالعمل‌ها به مدیران مدارس ابلاغ کردیم.
* تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی در دستور کار
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که یک خبر خوش به معلمان بدهید، گفت: خبر خوش را امروز مجلس به معلمان داد و بحث رتبه‌بندی معلمان در آستانه آغاز سال تحصیلی یکی از بهترین خبرها بود که اعلام شد.وی افزود: ما نیز آمادگی داریم امسال در چارچوب اعتباری که پیش‌بینی شده است، این طرح را اجرایی کرده و آیین‌نامه را تدوین کنیم؛ در این راستا همکاران را بسیج کردیم تا بتوانند آیین‌نامه را آماده کنند تا در نزدیک‌ترین فرصت بتوانیم رتبه‌بندی را اجرا کنیم.
* تعیین تکلیف ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز که تلفن همراه ندارند
کاظمی در خصوص عدم دسترسی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز به تلفن همراه و اینترنت، اظهار کرد: آموزش و پرورش در این زمینه پیشتاز شده و طرح هدایت را پیش‌بینی کرد که ۳۰۰ هزار تبلت هم فراهم شد.
وی با بیان اینکه راهکارهای متفاوتی برای جبران این موضوع اندیشیدیم، گفت: از ظرفیت استان‌ها و خیرین استفاده کردیم و امسال هم مجلس بودجه‌ای را در این راستا پیش‌بینی کرده و تخصیص هم داده شد که ان‌شاءالله به استان‌ها ارسال می‌شود. ضمن اینکه امیدواریم با رویکردی که امسال در نظر گرفتیم، آن تعداد دانش‌آموزی که از آموزش مجازی محرومند از ابتدای مهر در کلاس درس حضور یابند.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.