تاثیر شبکههای مجازی و بررسی قدرت آنها
امروزه تاثیر شبکههای مجازی بر زندگی انسانها بر کسی پوشیده نیست. در شرایط همهگیری بیماری کرونا، تاثیر شبکههای مجازی بسیار بیشتر از پیش در زندگی روزمره ما نمود پیدا کرده است. از همین رو میتوان، به افزایش کسب و کارهای اینترنتی و فروش آنلاین اشاره کرد. یکی از حوزههایی که تاثیر شبکههای اجتماعی بسیار مشهود و تعیین کننده بوده، تاثیر آن بر انتخابات در کشورهای مختلف بوده است. در ادامه از تاثیر شبکههای اجتماعی بر این زمینه را مورد بررسی قرار میدهیم.
یکی از جنجالیترین انتخاباتهای ریاست جمهوری کشور آمریکا، مربوط به دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما بوده است. بر همین اساس شرکتها، نشریهها و سازمانهای مختلفی این انتخابات را مورد بررسی قرار دادهاند که مطالب این مقاله گزیدهای از مجموعه این مطالعات است.
انتخابات در شبکههای مجازی
براساس مقالهای که مرکز مطالعات PEW منتشر کرده است، تاثیر شبکههای مجازی بر انتخابات ۲۰۱۲ را بطور دقیق مورد بررسی قرار داده که نتایج قابل توجهی بدست آمده است. این مقاله بیان میکند که، حدود ۲۲ درصد از مردمی که واجد شرایط رای دادن بودند، نماینده انتخابی خود را در شبکههای مجازی مثل فیسبوک و توییتر اعلام کرده بودند. این درحالی است که ۲۵% از حامیان باراک اوباما اقدام به انتشار مطالبی در خصوص حمایت و تبلیغ انتخاباتی در فضای مجازی کرده بودند.
یکی از جذابیتهای فضای مجازی برای افراد امکان تبادل نظر در این شبکهها است. ستادهای انتخاباتی هم از این موضوع مطلع بودند و بیشتر تمرکز خود را بر همین قابلیت معطوف کردند تا بتوانند افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار دهند.
از همین رو حدود ۳۰ درصد از رای دهندگانی که در زمان انتخابات هنوز بیطرف بودند، تحت تاثیر مطالبی که در ستادهای انتخاباتی دموکراتها که به حمایت از باراک اوباما میپرداختند، در نهایت به باراک اوباما رای دادند. نکتهای که جالب توجه است بیشتر افرادی که این جامعه آماری را تشکیل دادهاند، افرادی در رده سنی بین ۱۸-۲۹ سال بودند.
یکی دیگر از نکاتی که لی رین، کارشناس مرکز مطالعات PEW، به آن توجه داشته است فعالیت ستادهای انتخاباتی در ۳۰ روز انتهایی انتخابات و تاثیر شبکههای مجازی بر فرایند انتخابات بوده است. در ادامه به بررسی این فرایند خواهیم پرداخت:
*حدود ۴۸ درصد از رای دهندگان از طریق گفتگوهایی که با خانواده و یا دوستان خود داشتند متقاعد شدند که به یکی از نمایندهها حتما باید رای دهند. این اتفاق بیشتر در سنین بین ۱۸ تا ۲۹ سال شایع بوده که علاقه داشتند تا در گفتگوهای حضوری افراد را متقاعد کنند که به باراک اوباما رای دهند.
* ۳۰ درصد از رای دهندگان از مطالبی که دوستان و یا آشنایان خود در شبکههای مجازی منتشر کرده بودند به یک نماینده علاقه پیدا کردند و به آن رای دادند. در این زمان هشتگ “برو و رای بده” بسیار مورد توجه قرار گرفته بود که خود اشاره به قدرت فضای مجازی در تشویق و متقاعد کردن دیگران برای انتخاب یک نماینده دارد.
* ۲۲ درصد از رای دهندگان، توسط مکالمات تلفنی که نزدیکان خود داشتند، به انتخاب یک نماینده تشویق شده بودند. بنابر تحقیقات صورت گرفته، افراد مشوق خود از فضای مجازی تاثیر گرفته و به حمایت از نماینده خاصی پرداخته بودند.
از طرف دیگر ستادهای انتخاباتی گروهها و کمپینهایی را در فضای مجازی تشکیل دادند که به شرح چگونگی انتخابات و چگونگی رای دادن در انتخابات میپرداخت و اخبار مرتبط با نماینده محبوب خود را در آن منتشر میکرد.
نکته قابل توجه این است که در دوره انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا بسیاری از کارشناسان فعال در این حوزه، پیروزی ترامپ در انتخابات را نیز متاثر از تبلیغات انتخاباتی در شبکههای مجازی و استفاده بهینه از این سیستم اطلاع رسانی دانستهاند.
نتیجه:
با بررسی نتایج منتشر شده از منابع مختلف به این نکته پی خواهید برد که امروزه شبکههای مجازی از چنان قدرتی برخوردار هستند که در سرنوشت یک کشور سهم بزرگی را داشته و با گذشت زمان این قدرت نیز بیشتر خواهد شد. در همین راستا شما نیز میتوانید برای پرسونال برندیگ، معرفی بیشتر و بهتر برند خود و یا حتی کسب و کار خود از فضای مجازی استفاده کنید. برای ایجاد یک رابطه درست با مخاطبان خود حتما از کارشناسان روابط عمومی بهرهگیری کنید چرا که همان قدر که شبکههای مجازی میتواند در راستای بهبود برندیگ شما کارآمد باشد، به همان سرعت میتواند باعث نابودی برند، نام و شهرت شما شود.