شرکت پخش لوازم آرایشی و بهداشتی چه سهمی در زنجیره تامین آن در ایران دارد؟
جذابیت حضور شرکتهای پخش لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران
پخش لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران همواره یکی از جذاب ترین بخشهای بازار توزیع و پخش کالا در ایران بوده است. طبق آمار رسمی، ایرانیها ۴.۵ درصد از درآمد سالانه خود را صرف محصولات آرایشی و بهداشتی شامل زیبایی، محصولات مراقبتی و … میکنند. این رقم سه برابر بیشتر از سرانه مصرف در کشورهای اروپایی است.
شرکتهای پخش لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران
پخش لوازم آرایشی و بهداشتی و سود شرکتهای پخش
نگاهی به آمار پخش لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان و مقایسه آن با ایران
آلمانی ها ۱.۵ درصد و فرانسوی ها و انگلیسی ها ۱.۷ درصد از درآمد خود را سالانه صرف لوازم آرایشی و بهداشتی میکنند.
بر اساس دادههای انجمن واردکنندگان و شرکتهای لوازم آرایشی، بهداشتی و عطرسازی، ایران ۲.۱ میلیارد دلار از بازار ۷.۲ میلیارد دلاری محصولات آرایشی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است که پس از عربستان سعودی، رتبه دوم را در منطقه دارد.
گفته میشود ۱۵ میلیون مصرف کننده محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران وجود دارد. تقسیم گردش مالی سالانه بر این عدد نشان می دهد که هر مصرف کننده سالانه ۱۴۰ دلار خرج لوازم آرایشی میکند. پورتال آمار آنلاین آلمان، بیان می کند که هزینه سرانه لوازم آرایشی در اروپا به طور متوسط ۹۰ یورو (۹۹ دلار) است. این شاخص در آلمان ۱۷۳.۵ دلار، در فرانسه ۱۷۶ دلار، در بریتانیا ۱۷۷ دلار، در ایتالیا ۱۶۹ دلار و در اسپانیا ۱۵۰ دلار است.
اگر آمارهای خام را به تنهایی در نظر بگیریم، ایرانیها کمتر از اروپاییها برای لوازم آرایش هزینه میکنند. اما نتایج با در نظر گرفتن سایر پارامترها مانند قیمت محصولات و میانگین درآمد خانوارها تغییر میکند.
سهم شرکت پخش از توزیع لوازم آرایشی
چه سهمی از این بازار بزرگ به شرکتهای توزیع کننده لوازم آرایشی و بهداشتی اختصاص دارد؟
انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات ایران تایید کرده است، ۷۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور میشود و اغلب با قیمت کمتری نسبت به واردات قانونی به فروش میرسد. ناگفته پیداست که با ورود این حجم از کالا، سهم شرکت پخش لوازم آرایشی و بهداشتی که بصورت قانونی فعالیت مینماید بسیار پایین است.
از طرف دیگر اروپاییها قیمت واقعی محصولات را میپردازند که شامل مالیات میشود و بنابراین گران تر هستند. و از سوی دیگر وجود اقلام غیر استاندارد که ممکن است به سلامتی افراد لطمه وارد کند نیز در ایران به مراتب بیشتر است.
علاوه بر این، هزینهها باید در مقایسه با میانگین درآمد اندازه گیری شود. بر اساس نظرسنجیهای موسسه گالوپ، متوسط درآمد سرانه ایرانیها ۳۱۰۰ دلار و درآمد سرانه آلمانیها، فرانسویها و بریتانیاییها به ترتیب ۱۴۰۰۰ دلار، ۱۲۵۰۰ دلار و ۱۲۳۰۰ دلار برآورد شده است. اسپانیاییها و ایتالیاییها ۶۸۰۰ و ۷۲۰۰ دلار درآمد دارند.
این آمارها تا چه میزان به یک شرکت توزیع کننده اقلام آرایشی کمک میکند؟
این بدان معناست که ایرانیها ۴.۵ درصد از درآمد خود را صرف محصولات آرایشی و بهداشتی میکنند در حالی که این رقم برای آلمانیها ۱.۵ درصد، برای فرانسویها و انگلیسیها ۱.۷ درصد، برای ایتالیاییها ۳ درصد و برای اسپانیاییها ۲.۵ درصد است. این محاسبات نشان میدهد که مردم ایران سه برابر مصرف کنندگان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی برای خرید لوازم آرایش هزینه میکنند.
همچنین انجمن جراحان دهان و فک و صورت ایران اعلام کرده است که سالانه ۸۰۰۰۰ عمل زیبایی انجام می شود که ۰.۳ درصد از عملهای دنیا را تشکیل میدهد. با توجه به اینکه تنها ۱.۰۸ درصد از جمعیت جهان در ایران زندگی می کنند، این درصد نسبتاً زیادی است.
علاوه بر این، به دلیل عدم وجود سیستم ثبت رسمی و در نظر نگرفتن انواع دیگر جراحیهای زیبایی مانند کانتورینگ بدن و جوانسازی صورت، این رقم تقریبی
آمار مصرف لوازم آرایشی در ایران
بازار بزرگ مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران
است. سهم شرکتهای پخش لوازم آرایشی و بهداشتی از این بازار بزرگ تقریبا ۳۰ درصد میباشد. این را هم اضافه کنید که شرکتهای توزیع کننده معمولا لوازم آرایشی و بهداشتی را بصورت عمده فروشی به فروشگاهها عرضه میکنند که به نسبت، حاشیه سود اندکی از این فرایند حاصل میشود.با توجه به آمار فوق، شرکتهای توزیع کننده باید چه استراتژی در پیش بگیرند؟
فرض کنیم شما یک شرکت برای توزیع عمده قبل از شروع جستجوی کانالهای توزیع برای محصول خود، مهم است که در مورد اینکه چگونه میخواهید سهم خوبی در بازار پخش عمده لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران داشته باشید.
موارد زیر را در نظر بگیرید:
موقعیت محصول را در بازار بشناسید
مخاطب هدف را بشناسید
استقبال از برندها را تحلیل کنید
موقعیت محصول
خوب است زمانی را صرف تجزیه و تحلیل رقبای خود کنید. به ارزش منحصر به فردی که ارائه میدهید. نحوه بیان آن به مشتریان فکر کنید. دانستن اینکه احتمالاً سایر شرکتهای توزیع کننده چه محصولات آرایشی و بهداشتی را در کنار محصولات شما در یک قفسه قرار میدهند، میتواند به شما کمک کند تا به روشهایی فکر کنید تا خود را متمایز کنید.
مخاطب هدف
محصول که توزیع میکنید برای چه کسانی طراحی شده است و آنها احتمالاً از کجا خرید میکنند؟ چگونه مشتریان جدیدی را به سمت محصول خود جذب خواهید کرد؟ چگونه نقاط فروش منحصر به فرد خود را به افرادی که با برند شما ناآشنا هستند، منتقل میکنید؟
برندهای موجود لوازم آرایشی و بهداشتی کدامند
بسیار مهم است که بدانید ذائقه مصرف کنندگان چه محصولاتی را در بازار انتخاب میکند. اینکه شرکت شما محصولات مراقبت پوست، مححصولات زیبایی یا لوازم آرایشی پخش کند وابسته به این موضوع است.
عوامل کلیدی در ورود به بازار پخش لوازم آرایشی و بهداشتی
چهار P را در نظر داشته باشید:
قیمت
تولید – محصول
مکان فروش
بسته بندی
گزینههای پیش رو برای پخش عمده لوازم آرایشی و بهداشتی
در اینجا چند کانال توزیع وجود دارد که باید برای محصول خود در نظر بگیرید:
فروشگاههای اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی
فروش مستقیم/کاتالوگ
تیم مستقیم/فروش از طریق رویدادها
پلت فرم عمده فروشی آنلاین خودتان
فروشگاهها و بوتیکهای عمده فروشی/خرده فروشی
اعطای نمایندگی فروش به عمده فروشان دیگر
برای شروع لیستی از داراییهای موجود شرکت پخش خود برای موارد بالا تهیه کنید.
از پایه ریزی رفتار سازمان تا میزان دقیق سرمایه گذاری و طرح توجیهی گرفته تا برند سازی، فروش و بازاریابی، همه و همه باعث میشود در آینده نزدیک شما یک شرکت پخش لوازم آرایشی و بهداشتی موفق داشته باشید.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.