ایرانی توانمند
Business is booming.

بوم کسب و کار چیست؟ معرفی Lean canvas

1

 

بوم کسب و کار چیست؟ معرفی Lean canvas

بیش از یک میلیون نفر از lean canves استفاده می کنند که شامل استارتاپ ها ، دانشگاه ها و شرکت های بزرگ می شود.

 

Lean canvas چیست؟

بوم ناب یک قالب طرح تجاری ۱ صفحه ای است که توسط Ash Maurya ایجاد شده است و به شما کمک می کند تا ایده خود را به مفروضات کلیدی خود بسازید. از بوم مدل کسب و کار الکس استروالدر اقتباس شده و برای استارتاپ های ناب بهینه شده است. این طرح تجاری مشروح را با یک مدل کسب و کار تک صفحه ای جایگزین می کند.

نوشتن برنامه های تجاری بسیار طولانی است ، به ندرت به روز می شود و تقریباً هرگز توسط دیگران خوانده نمی شود. مستندسازی برنامه شما کلیدی است ،  lean canves طرح های تجاری طولانی و خسته کننده را با یک مدل تجاری یک صفحه ای جایگزین می کند که ایجاد آن ۲۰ دقیقه طول می کشد و خوانده می شود.

از ویژگی های آن میتوان موارد زیر را نام برد:

 

قابل حمل : به اشتراک گذاری مدل کسب و کار تک صفحه ای با دیگران بسیار آسان تر است ، به این معنی که توسط افراد بیشتری خوانده می شود

سریع: در مقایسه با نوشتن یک طرح تجاری که ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد ، می توانید چندین مدل تجاری احتمالی را روی یک بوم در یک بعد از ظهر ترسیم کنید.

تاثیر گذار : چه در حال جذب سرمایه گذاران باشید و چه در حال به روزرسانی به تیم یا هیئت مدیره خود باشید ، ابزارهای ارائه دهنده داخلی ما به شما امکان می دهد پیشرفت خود را به طور موثر مستند کرده و با آن ارتباط برقرار کنید

مختصر : بوم ناب شما را مجبور می کند که اصل محصول خود را تقطیر کنید. شما ۳۰ ثانیه فرصت دارید تا توجه سرمایه گذار را در یک آسانسور استعاری جلب کنید و ۸ ثانیه فرصت دارید تا توجه مشتری را در صفحه فرود خود جلب کنید.

 

 

 

 

اجزای بوم ناب یا  Lean Canvas

 

 

 

مشکل یا مسئله

 

استارتاپ و کسب و کار شما بدون شک برای رفع یک نیاز ایجاد شده است. بررسی کنید که آیا این نیاز واقعی است؟ آیا چنین نیازی نیاز همه ی مردم (یا بخشی خاصی از آنها که مشتریان هدف شما هستند) است یا نه فقط نیاز شخصی شما بوده و شما به اشتباه تصور میکنید که نیاز گروه عمده ای از مردم است؟ باید بدانید که تشخیص صحیح مشکل، نیمی از راه حل است و اگر شما در این بخش اشتباه کنید احتمال شکستتان بسیار بالاست. در این بخش از بوم ناب باید این مشکلات را مطرح کنید و در طول زمان باید با دید جدیدی که از مشکل و مشتریان خود به دست می آورید این بخش را به روز رسانی کنید.

 

مشتریان

 

این بخش با بوم مدل کسب و کار مشترک است اما یک تفاوت نیز دارد که در این بوم مشتریان را به گونه ای عملیاتی تر باید بنویسید. در واقع اگر محصولتان را امروز توزیع کنید اولین افرادی که از محصول شما استفاده میکنند چه افرادی هستند؟ پذیرندگان آغازین محصول شما کیستند و چه ویژگی هایی دارند؟ سن، جنس، تحصیلات و سایر اطلاعاتی را که درباره ی آنها میدانید در این بخش بنویسید و بنویسید حسی که محصول شما در این افراد ایجاد میکند چیست؟ پذیرندگان آغازین بسیار مهم هستند زیرا این افراد از محصول شما استفاده میکنند و به شما بازخورد میدهند که موجب میشود در تشخیص بهتر نیاز واقعی مشتریان، اطلاعات دقیق تری داشته باشید.

 

راه حل

 

در دو بخش قبلی مشکل، نیاز و همچنین جامعه ی هدفی که قرار است برای رفع آن نیاز برای آنها تلاش کنیم را مشخص کردیم. حال باید راه حل خود برای رفع آن نیاز را در این بخش بنویسیم. نقاط ضعف و قوتش را مشخص کنیم و مختصری راجب آن توضیح دهیم. البته چون که در ابتدای مسیر ممکن است مسئله و نیاز واقعی را به طور درست تشخیص نداده باشیم و در طول زمان مسئله ی مد نظرمان تغییر کند احتمالا این بخش نیز دست خوش تغییراتی خواهد شد.

 

ارزش پیشنهادی یکتا

 

ارزش پیشنهادی کسب و کار شما در واقع آن چیزی است که مشتری را وا میدارد تا به جای خرید از رقبا یا خرید محصولات جایگزین، شما را انتخاب کنند و محصول شما را تهیه کنند. ارزش پیشنهادی خودتان را باید در این بخش مشخص کنید. البته این بخش نیز با بوم مدل کسب و کار اشتراک دارد.

 

برتری مطلق (مزیت رقابتی)

 

مزیت رقابتی یعنی اینکه نسب به رقیبتان در چه بخش هایی قوی تر هستید به گونه ای به راحتی قابل کپی نباشد. البته هیچ ویژگی ای غیر قابل کپی نیست و تنها مسئله ی زمان مطرح است و به مرور زمان باید ویژگی های جدیدی در خود بوجود بیاورید تا بتوانید مزیت رقابتی پایدار داشته باشید.

 

سنجه های کلیدی

 

یکی از نکات مهم در پیشبرد استارتاپ این است که روند پیشرفتتان را تحت نظر بگیرید و آن را بررسی کنید. اما برای این کار به سنجه هایی نیاز دارید که با بررسی آنها بتوانید میزان و نحوه ی رشدتان را ببینید. مثلا میتوان تعداد نصب اپلیکیشن یا تعداد نصب فعال، تعداد کاربرانی که روزانه وارد سایت میشوند و … را با توجه به استارتاپتان به عنوان سنجه های کلیدی مشخص کنید و با بررسی آنها در زمان های معین میزان رشدتان را بسنجید.

 

کانال ها

 

این بخش نیز بین بوم ناب و بوم مدل کسب و کار مشترک است و در واقع شامل کانال هایی است که از طریق آنها در بخش های تامین، تولید و توزیع نیازهای خود را برطرف میکنید و همچنینی چگونه محصول خود را تبلیغ میکنید.

 

ساختار هزینه ها

 

این بخش نیز یکی دیگر از بخش های مشترک با بوم مدل کسب و کار است و در آن باید هزینه های خود را مشخص کنید. البته این بخش نسبت به بخش مشابه در بوم مدل کسب و کار عملیاتی تر تکمیل میشود. شما باید هزینه های ثابت و متغیر خود را مشخص کنید، سعی کنید تخمین دقیقی از آنها برآورد کنید و نقطه ی سربه سر را به دست آورید.

 

جریان درآمدی

 

راه هایی که در ازاری رفع نیاز مشتری های هدفتان قرار است به کمک آنها به کسب درآمد بپردازید چیست؟ حجم این درآمد چقدر است؟ آیا قرار است با فروش حق امتیاز استفاده کسب درآمد کنید یا راه و راه های دیگری مد نظر شماست؟ با مقایسه ی میزان درآمد خود با بخش ساختار هزینه ها میتوانید درباره ی سودده یا زیان ده بودن استارتاپتان بحث کنید. این بخش نیز با بوم مدل کسب و کار مشترک است.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.