⭕️ به همکارانتان کمک کنید تا روزی مدیر بزرگی شوید
تجربه نشان داده که مدیران ردههای پایین و کارمندانی که در محل کار به همکاران خود کمک میکنند و گرهی از کار آنها باز میکنند، در آینده به مدیران بزرگ و موفقی تبدیل خواهند شد که نردبان ترقی را با سرعت بیشتری طی خواهند کرد .
در اینجابه هفت دلیل مرتبط با علل موفقتر بودن کسانی اشاره خواهد شد که در تمام دوران کاری شان به دیگران کمک میکنند، بدون اینکه مجبور به این کار باشند. البته تاکید بر این هفت عامل به معنای نادیده گرفتن فاکتورهای دیگری چون استعدادهای رهبری، هوشمندی، آگاهی و نفوذ شخصیتی افرادی که میتوانند در آینده به مدیران بزرگی تبدیل شوند نیست، بلکه مکمل آنها است.
1️⃣همدل بودن
کارکنانی که در محل کارشان به دیگران کمک میکنند، در واقع بالاترین درجه همدلی را با آنها نشان میدهند و همین مساله موجب میشود آنها درک درستی از شرایط حاکم بر بخشهای مختلف سازمان داشته باشند و چالشهای کاری هر کدام از کارکنان را بهطور کامل درک کنند.
این همان مهارتی است که هنگام تصدی مدیریت یک تیم کاری یا یک سازمان بزرگ بهکار آنها خواهد آمد. در چنین وضعیتی سایر کارکنان شرکت به آن فرد کمک کننده به عنوان یک عامل یاریگر در زمان بحران نگاه میکنند و این همان توان مدیریت افراد در زمان بروز مشکلات است
2️⃣واقع بین بودن
کسانی که به دیگران برای حل مشکلاتشان کمک میکنند همیشه واقعیتهای کاری و حرفهای را بهتر از هر کس دیگری درک میکنند و این مهارتی است که هر مدیری برای موفق شدن به آن نیاز دارد.
3️⃣متواضع بودن
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خواسته یا ناخواسته کیف رئیس تان یا هر فرد مهم دیگری را برای او حمل کنید یا کاری برای او انجام دهید. در این میان شاید انگیزههایی چون نشان دادن تواناییهای خود یا جلب نظر آن فرد مهم برای شما اهمیت داشته باشد، اما اگر شما همین کار را بدون چشمداشتی برای همکارانتان یا زیردستان خود انجام دهید، در واقع فروتنی تان را به اثبات رساندهاید و مطمئن باشید کسانی که شما روزی نسبت به آنها فروتن بودهاید هیچگاه این کار شما را فراموش نخواهند کرد و در زمان مدیر شدن، به محبوبترین رهبر دنیا تبدیل خواهید شد.
4️⃣متمرکز بودن
وقتی به همکاران امروزتان در کارهایشان کمک کنید، هنگام تکیه زدن بر صندلی مدیریت و رهبری در آینده، از بالاترین درجه تمرکز و توجه در میان همان افراد و کارشان برخوردار خواهید بود و همین مساله باعث میشود به عنوان رهبر مجموعه کاملا سوار بر کار خود باشید و در نتیجه توجه شما به حواشی کار و جزئیات فاقد ارزش و غیرمهم، منحرف نخواهد شد.
5️⃣آگاهی از جزئیات امور
کمککنندگان به دیگران را به درستی «مدیران کوچک» مینامند. در واقع وقتی به همکارانتان در حل مشکلات کاریشان کمک میکنید، در عمل یک تیم حداقل دو نفره را رهبری میکنید و مدیریت یک پروژه کوچک را برعهده گرفتهاید که اگر با موفقیت به پایان برسد، یک تجربه موفق مدیریتی برای شما به حساب میآید که باعث شده ضمن آگاهی از جزئیات امور به تدریج بر تواناییهای رهبری خود بیفزایید .
6️⃣رعایت اخلاقیات کاری
اصول اخلاقی در کار حکم میکند که به عنوان یک کارمند معمولی یا مدیری سطح پایین به همکاران خود در انجام کارهایشان کمک کنید و ناگفته پیدا است که هر عملی را عکسالعملی است و کمک کردن شما به دیگران موجب میشود آنها نیز در صورت نیاز به کمک شما بشتابند.
7️⃣تمرین خودمدیریتی و انضباط
یاری رساندن به همکاران برای انجام کارهایشان معمولا در اوقات فراغت شما صورت میگیرد و همین مساله موجب میشود در وقت استراحت به تمرین مدیریت خود و دیگران بپردازید و مجموعه همین تمرینات است که شما را به تدریج برای مدیریت تیم های بزرگتر آماده میسازد.
منبع: Forbes
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.