ایرانی توانمند
Business is booming.

اشتباه‌های رایج مدیریت منابع انسانی در استارتاپ‌ها

7

اشتباه‌های رایج مدیریت منابع انسانی در استارتاپ‌ها
اشتباهات منابع انسانی ممکن است نتایج جبران ناپذیری را برای سازمان‌ها و استارتاپ‌ها به همراه داشته باشد . از این جمله می‌توان به احتمال از دست رفتن نیروی کار ماهر و اتلاف منابع سازمان اشاره کرد . جلوگیری از این اشتباهات مستلزم آموزش ، مطالعه و دقت کافی است .

اشتباهات منابع انسانی ممکن است در موارد مختلفی روی داده و مسیر مشارکت و کار تیمی را دچار اختلال کند . استخدام ، مدیریت و حفظ کارکنان توانمند از مهم‌ترین عوامل موفقیت کلیه سازمان‌ها و به ویژه استارتاپ‌ها به حساب می‌آید . موارد یاد شده در شکل‌گیری مشاغل کوچک و بزرگ و تعیین مسیر موفقیت آن‌ها ضروری تلقی می‌شود . در این مطلب ، قصد داریم شایع‌ترین اشتباه های منابع انسانی در استارتاپ ها را با شما به اشتراک بگذاریم .

 

اشتباهات منابع انسانی

اشتباهات منابع انسانی و تاثیر آن‌ها در عملکرد سازمان

اشتباهات منابع انسانی ممکن است عملکرد کلی استارتاپ‌ها را با مشکل مواجه کرده و به از دست رفتن کارکنان و اتلاف منابع سازمان منجر شود . یک کسب‌وکار کوچک با مسائل و موانع متعددی مواجه است که باید آن‌ها را برطرف کند . از راه‌اندازی یک سیستم تجاری گرفته تا ایجاد بخش‌های مختلف بازاریابی ، فروش ، مالی و در عین حال ، رسیدگی به چالش‌های روزمره ، همگی مشکلاتی هستند که با درایت کافی باید برطرف شوند . در این میان ، استخدام نیروی کار ماهر و توانمند و در مرحله بعد ، حفظ آن‌ها از اصلی‌ترین عوامل موفقیت یا شکست مشاغل کوچک به حساب می‌آید . با توجه به مسئولیت بخش منابع انسانی در برآورده کردن چنین نیازی ، لازم است خطاهای مرسوم این دپارتمان با دقت مورد بررسی قرار گرفته و از تکرار آن‌ها اجتناب شود .
شایع‌ترین اشتباهات منابع انسانی در زمینه جذب نیرو

شایع‌ترین اشتباهات منابع انسانی در زمینه جذب نیرو عبارتند از:
آگاه نبودن از چشم‌اندازهای سازمانی

گسترش کسب‌وکار نیازمند تزریق سرمایه و استخدام نیروی کار ماهر است . با این حال ، فرآیند جذب نیرو تنها زمانی باید آغاز شود که چشم‌انداز واضحی از مسئولیت‌های هر یک از کارکنان و نقش آن‌ها در دستیابی به اهداف مشترک سازمانی ترسیم شود . به همین منظور ، لازم است مهارت‌های هر یک از کاندیداها با نقش‌های احتمالی مطابقت داده شده و مهارت‌های مورد نیاز برای پیشبرد اهداف سازمانی به دقت ارزیابی شوند . در عین حال ، روند استخدام باید در جهت ارزش‌آفرینی افراد برای کسب‌وکار انجام گیرد .
ارزشیابی نامناسب

ارزشیابی نامناسب موجب اتلاف وقت ، هزینه و منابع سازمان می‌شود . بنابراین ، قبل از تعیین قرار مصاحبه با افراد ، لازم است رزومه آن‌ها به دقت بررسی شود . در غیر این صورت ، زمان و انرژی قابل توجهی صرف گفت‌وگو با اشخاصی خواهد شد که گزینه مناسبی برای استخدام به شمار نمی‌آیند .
استخدام شتاب‌زده

براساس مطالعات ، بسیاری از استارتاپ‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت ، انرژی و هزینه ، نیروی کار خود را به شکلی شتاب‌زده و بدون ارزیابی کافی استخدام می‌کنند . انجام این کار ممکن است در ابتدا به نفع شرکت به‌نظر برسد؛ با این حال ، جذب نیروی ناکارآمد نهایتا ، در همه زمینه‌ها به ضرر کسب‌وکار خواهد بود . بنابراین ، لازم است فرآیند جذب نیرو با دقت کافی انجام گیرد .

 

اشتباه های منابع انسانی در استارتاپ ها

عدم انعطاف‌پذیری

عدم انعطاف‌پذیری و استفاده از روش‌های یکسان استخدامی از مهم‌ترین اشتباهات منابع انسانی به حساب می‌آید . در واقع ، ارزیابی و مصاحبه با هر فرد باید با مهارت‌ها و دانش وی مطابقت داشته باشد . این امر در جذب نیروی کارآمد و تشریح انتظارات متقابل طرفین تاثیرگذار خواهد بود .
شایع‌ترین اشتباهات منابع انسانی در زمینه حفظ نیروی کار

شایع‌ترین اشتباهات منابع انسانی در زمینه حفظ نیروی کار عبارتند از:
تمرکز مطلق بر ارزشیابی

تا این جا به بررسی اشتباهات منابع انسانی در روند گزینش و استخدام نیروی کار پرداختیم . با این حال ، وظیفه این بخش تنها به جذب نیرو محدود نیست . ارزشیابی و نظارت بر عملکرد کارکنان از اصلی‌ترین وظایف این دپارتمان به حساب می‌آید . با این حال ، نکته حائز اهمیت این است که تمرکز صرف بر ارزیابی‌های سالیانه رویکرد صحیحی نبوده و بهتر است در طول سال ، به مسائل و چالش‌های کارکنان رسیدگی شود . این امر تا اندازه زیادی از بروز مشکلات آتی جلوگیری کرده و به افزایش بازدهی کمک خواهد کرد .
ایجاد رقابت ناسالم

ایجاد رقابت ناسالم از رایج‌ترین اشتباه های منابع انسانی در استارتاپ ها است . این امر غالبا از طریق مقایسه مستمر کارکنان با یکدیگر اتفاق می‌افتد . رقابت ناسالم با مشکلاتی نظیر ایجاد فضای متشنج ، کاهش تمرکز کارکنان و ایجاد اختلال در روابط دوستانه میان همکاران همراه خواهد بود .
عدم توجه به بهینه‌سازی عملکرد

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات منابع انسانی این است که در اغلب موارد به عنوان بازوی قهری عمل کرده و به بهینه‌سازی عملکرد از طریق آموزش ، در اختیار گذاشتن امکانات ، تشویق و پاداش بی‌توجه است . این امر ، به کاهش انگیزه و اعتماد به‌نفس کارکنان منجر شده و با گذشت زمان ، موجب از دست رفتن نیروی کار متبحر خواهد شد .
عدم شفافیت

عدم شفافیت یکی از دیگر از مشکلات رایج و اشتباهات منابع انسانی به حساب می‌آید . منظور این است که اغلب کارکنان از روند ارزشیابی ، قوانین و مراحل آن بی‌اطلاع بوده و نمی‌‌دانند این کار دقیقا بر چه مبنایی انجام می‌گیرد . به خاطر داشته باشید ، اتخاذ چنین رویکردی به بهبود عملکرد کارمندان کمکی نکرده و تنها عدم اعتماد نیروی کار به ساختار سازمانی را به‌دنبال خواهد داشت .

 

مدیریت منابع انسانی در استارتاپ

عدم تمرکز بر آموزش

چنان که پیش‌تر هم گفته شد ، کمک به بهینه‌سازی عملکرد از جمله وظایف منابع انسانی به حساب می‌آید . در اغلب سازمان‌ها ، این دپارتمان بر امر آموزش کارکنان و ارتقاء مهارت‌های آن‌ها تمرکز چندانی ندارد . بدیهی است که در اختیار گذاشتن ابزارهای مناسب و برگزاری دوره‌های آموزشی می‌تواند در بهبود بازدهی افراد موثر باشد .
پرداخت دستمزد نامناسب

استارتاپ‌ها غالبا از نظر مالی با محدودیت‌های قابل توجهی مواجه بوده و جای چندانی برای گشاده دستی ندارند . این امر در اغلب موارد موجب پرداخت دستمزد نامناسب به کارکنان می‌شود . با این حال ، لازم است توجه داشته باشید که رضایت کارمندان ، وفاداری آن‌ها را به‌دنبال داشته و به حفظ نیروی کار کمک خواهد کرد . این امر به خودی خود از مهم‌ترین عواملی است که از اتلاف وقت و هزینه شرکت‌ها جلوگیری کرده و در نهایت به نفع کسب‌وکار خواهد بود .
عدم توجه به پیشرفت کارکنان

عدم توجه به پیشرفت کارکنان یکی دیگر از اشتباهات منابع انسانی است که در اغلب سازمان‌ها و استارتاپ‌ها رواج دارد . موضوع این است که نیروی کار متبحر علاوه بر دریافت دستمزد منصفانه و برخورداری از پاداش و مزایای کافی به پیشرفت نیازمند است . یعنی ، هر یک از کارکنان انتظار دارند با گذشت زمان و براساس توانایی‌ها ، مهارت‌ها و میزان ارزش‌آفرینی خود از نظر شغلی ارتقاء یابند . این امر از عمده‌ترین وظایف دپارتمان منابع انسانی بوده و نشان‌دهنده پویایی عملکرد و رویکرد سازمانی است . بی‌تردید ، در جا زدن کارمندان با کاهش انگیزه و پایین آمدن بازدهی همراه بوده و مشکلات عمده‌ای نظیر از دست رفتن کارکنان و اتلاف منابع سازمان را به‌دنبال خواهد داشت .
سخن آخر

پیشگیری و مقابله با اشتباهات منابع انسانی مستلزم آموزش مدیران و کارکنان این دپارتمان است . در عین حال ، لازم است ماهیت عملکرد این بخش به روشنی معرفی شود . همچنین ، ایجاد فضای پرسش و پاسخ ، آشنایی با چالش‌ها و مشکلات کارکنان و ارزش‌گذاری براساس مهارت‌ها و تلاش نیروی کار از جمله عوامل موثر در جلوگیری از اشتباه های منابع انسانی در استارتاپ ها به حساب می‌آید .

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.