ایرانی توانمند
Business is booming.

تحصیل در اتریش

0 58

در اتریش حدود ۱۸ دانشگاه و ۱۱۰ موسسه آموزشی وجود دارد و زبان ملی و رسمی تدریس در این دانشگاه ها آلمانی می باشد. البته در دوره ی دکترا و در بعضی از دانشگاه های خصوصی می توان به زبان انگلیسی تحصیل کرد.

تحصیل در دانشگاه های اتریش برای دانشجویان خارجی – منجمله ایرانی – رایگان نیست و ترمی حدود ۳۷۰ یورو شهریه تحصیلی دریافت می گردد. بضی از دانشگاه ها – مانند دانشگاه صنعتی گراتس (TU-Graz) – این شهریه را به دانشجویان ایرانی در صورتیکه حداقل ۹ واحد در ترم گذارنده باشند، برمی گردانند.

اخذ پذیرش برای (ادامه) تحصیل در دانشگاه های اتریش شرط اعطای ویزا از سوی دولت اتریش است.

برای اخذ پذیرش در دانشگاه های اتریش داوطلب باید دانشجوی رشته مورد نظر در کشور خود باشد و یا مدرک تحصیلی او – در کشوری که آن را کسب کرده است و همچنین در اتریش – برای ورود به دانشگاه کافی باشد. به عبارت دیگر دیپلم دبیرستان به تنهایی قابل قبول دانشگاه های اتریش نیست و قبولی در کنکور دانشگاه (سراسری یا دانشگاه آزاد) در رشته و مقطع مورد نظر، پیش شرط درخواست پذیرش است.

دانشجویانی که در دانشگاه های ایران به تحصیل اشتغال دارندن و یا داشته اند، باید گواهی صادره از دانشگاه و ریزنمرات مهر وموم شده ی خود ارایه دهند. در این گواهی باید منعکس باشد که فرد متقاضی از ادامه تحصیل منع نشده است.

مدارس عالی فنی (Fachhochschulen – FH’s)، دانشکده های هنرهای عالی، و دانشگاهها در بعضی از رشته ها (مانند پزشکی، داروسازی، اقتصاد و روانشناسی) امتحان ورودی – شامل امتحان کتبی و مصاحبه حضوری – نیز برگزار می کنند. برای دریافت پذیرش باید در این امتحان ورودی شخصا شرکت کرد.

علاوه بر این مراکز آموزش عالی در اتریش سهمیه برای پذیرش دانشجوی خارجی دارند و برآوردن تمامی شرایط برای اخذ پذیرش به معنی دریافت بدون چون و چرای آن نیست.

مهلت درخواست پذیرش برای ترم تابستانی تا اول فوریه و برای ترم زمستانی تا اول سپتامبر می باشد. یعنی مراکز مربوطه باید مدارک متقاضی را تا زمانهای نامبرده دریافت کرده باشند. توصیه می شود که از ۶ ماه قبل از تاریخ مورد نظر برای ورود به اتریش و ادامه تحصیل، درخواست خود را به دانشگاه ارائه دهید.

دانشجویان خارجی باید پس از ثبت نام دردانشگاه برای آموختن زبان آلمانی و در اکثر موارد در صورت پایین بودن نمرات چهار سال دبیرستان در دروس اصلی و مرتبط با رشته تحصیلی انتخاب شده، برای این دروس، یک دوره یک ساله تا دوساله ی پیش دانشگاهی (Vorstudienlehrgang) را بگذرانند.

هزینه زندگی و تحصیل دراتریش سالیانه ۷۵۰۰ یورو می باشد که این هزینه باید برای اخذ ویزای تحصیلی یا به صورت ساپورت مالی یا وجه پرداخت شده به یک حساب بانکی در اتریش ارائه شود.

تامین بخشی ازهزینه ی تحصیل بوسیله کار ضمن تحصیل در اتریش رسماً امکان پذیر است ولی عملا بسیار سخت. برای این منظور فرد دانشجو باید کارفرمایی پیدا کند که برای او از اداره کار، تقاضای اجازه ی کار کند. اما دریافت همین مجوز کار هم، که رسماً «کمتر از پاره وقت» نامیده می شود، به هیچ وجه کار ساده ای نیست. طبق قوانین جاری، کار کردن برای دانشجویان خارجی با درآمدی بیش از ۳۳۲ یورو در ماه ممنوع است. قبل از دریافت این اجازه ی کار لازم است ثابت شود که برای آن شغل، یک فرد اتریشی جویای کار و واجد شرایط و یا یک فرد خارجی که دارای اجازه کار است و بیکار و واجد شرایط، وجود ندارد. بعنوان مثال شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا که در اتریش جویای کار هستند در اولویت بالاتری نسبت به دانشجویان خارجی قرار دارند. بضی از دانشگاه ها با توجه به نمره های بالای دانشجویان خارجی به آنها در خود محیط دانشگاه کارمی دهند.

نظام آموزشی در اتریش

تحصیلات ابتدایی و متوسطه

در اتریش کودکان از ۵ سالگی وارد دوره یک ساله آمادگی (Vorschule) می شوند، سپس از ۶ سالگی آموزش ابتدایی در دبستان (Volksschule) آغاز می شود. مدت دوره ابتدایی ۴ سال است و در پایان این دوره از دانش آموزان امتحان می گیرند. سپس تحصیلات متوسطه عمومی به مدت ۴ سال آغاز می شود. دانش آموزان ممتاز در دوره ابتدایی به دبیرستان های جامع Allgemeinbildende Höhere Schule (AHS) راه می یابند و پس از دوره چهار ساله متوسطه عمومی (سیکل اول)، دوره چهار ساله آخری (سیکل دوم) را نیز در همین دبیرستان ها ادامه می دهند یا وارد کالج های فنی- حرفه ای (Höhere Technische Lehranstalt – HTL) می شوند که دوره آن ۵ ساله است. عده ای نیز وارد دبیرستان اقتصاد (Handelsakademie – HAK) می شوند. همه دانش آموزان دبیرستان ها و کالج ها از هر گرایشی در امتحانات نهایی دیپلم (Reifeprüfung) شرکت می کنند و در صورت قبولی، مدرک (Reifeprüfungszeugnis) دریافت می کنند که دیپلم دبیرستان است و دارندگانش «دانش آموختگان دبیرستان ها» (Maturanten) نامیده می شوند.

بقیه دانش آموزان دبستان ها وارد مدارس متوسطه (Hauptschule) می شوند که ۳ یا ۴ ساله است. در این دوره توجه زیادی به کارهای عملی می شود و دانش آموزان همراه مبانی نظری، کاربردهای عملی را نیز می آموزند. سپس دانش آموزان ممتاز وارد کالج های فنی- حرفه ای (Höhere Technische Lehranstalt – HTL) و عده ای نیز وارد دبیرستان اقتصاد (Handelsakademie – HAK) می شوند. بقیه آنها وارد هنرستان (Berufsschule) یا مدارس تخصصی ورزشی و موسیقی می شوند و دوره ۲ تا چهار ساله این مدارس را می گذرانند.

تحصیلات دانشگاهی

مراکز آموزش عالی در کشور اتریش شامل دانشگاه ها، دانشکده های هنرهای عالی، مدارس عالی فنی و کالج های تخصصی دو تا سه ساله است. مراکز آموزش عالی اتریش در زمینه هنر و موسیقی از مراکز قوی هنری اروپا به شمار می آیند.

از سال ۱۹۹۴ میلادی تا کنون بیش از ۴۰ مدرسه عالی فنی مجوز تاسیس گرفته اند که در رشته های مختلف دوره های ۴ ساله لیسانس (کارشناسی) برگزار می کنند. تفاوت مدارس عالی فنی با دانشگاه ها در کاربردی و حرفه ای بودن تحصیلات است. در پایان دوره ها دانشجو باید یک دوره شش ماهه تا یک ساله کارآموزی را در مراکز گوناگون بگذراند. شرط ورود به مدارس عالی فنی، همان شرط ورود به دانشگاه هاست و در مواردی مدارک حرفه ای نیز مورد توجه قرار می گیرند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش دانشگاه

مدارک زیر با توجه به شرایط متقاضیان دسته بندی شده و نیازی نیست که همه متقاضیان کلیه مدارک را جهت اخذ پذیرش داشته باشند. ترجمه رسمی مدارک ( با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه و تایید سفارت اتریش) باید به زبان آلمانی یا انگلیسی باشد.

توجه کنید که در ترجمه ها، تاریخ های مهم مانند زمان اخذ دیپلم و غیره بدون اشتباه و یکسان باشند. تاریخ تولد خود به تقویم میلادی و نوشتار لاتین اسم خود و والدین را مطابق با گذرنامه اتان، دراختیار دارالترجمه قرار دهید تا همه ی مدارک شما یکسان باشند.

فرم پر شده و امضا شده ی درخواست پذیرش که از سابت دانشگاه مربوطه می توانید download کنید.

شرح حال مختصر(یک یا دو صفحه) با عکس به زبان آلمانی یا انگلیسی

ترجمه و کپی پیوست شده ی مدرک دیپلم و ریز نمرات آن

ترجمه و کپی پیوست شده ی مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن

ترجمه و کپی پیوست شده ی کارنامه قبولی در کنکور سراسری و یا دانشگاه آزاد در رشته و مقطع مورد درخواست (در صورتیکه درایران هنوز در این رشته ثبت نام نکرده اید)

ترجمه و کپی پیوست شده ی گواهی دانشگاه مبنی بر اینکه در ترم جاری دانشجوی تمام وقت و رسمی آن دانشگاه هستید و از ادامه تحصیل منع نشده اید (در صورتیکه در حال حاضر دانشجو هستید، فارغ از اینکه در رشته و مقطع مورد درخواست است و یا غیر از آن)

ریز نمرات مهر و امضا شده ی دروسی که تا به حال در دانشگاه گذارنده اید به زبان انگلیسی و یا ترجمه ی آن (در صورتیکه دروسی گذارنده اید)

ترجمه و کپی پیوست شده ی مدرک فوق دیپلم، لیسانس یا فوق لیسانس و ریز نمرات مهر و امضا شده ی آنها (در صورتیکه دارای این مدارک هستید) – به جای دانشنامه، گواهی اتمام تحصیل دانشگاه هم مورد قبول است

ترجمه و کپی پیوست شده ی شناسنامه

گواهی زبان آلمانی ( در صورتیکه دوره ی زبان آلمانی گذارنده اید)

دیگر مدارک دال بر تجربیات و آموزشهای حرفه ای یا فنی که در ایران جنبه ی رسمی دارند.

 

مدارک لازم جهت روادید تحصیلی

درخواست روادید باید شخصا به سفارت اتریش در تهران ارائه شود. سفارت در صورت ناقص بودن مدارک از قبول درخواست روادید امتناع خواهد کرد. بررسی درخواست روادید بطورمعمول ۲ تا ۴ ماه بطول می انجامد.

فرم درخواست ویزای دانشجویی به زبان آلمانی که بطور کامل و خوانا پر شده و شخصا امضاء گردیده باشد

گذرنامه با مدت اعتبار کافی ( حداقل ۶ ماه از تاریخ درخواست روادید ) و فتوکپی از تمام صفحات مندرج آن

شناسنامه

تعهد نامه مالی از شخصی در اتریش

یا خود متقاضی در اتریش به نام خود حساب باز کرده است و مبلغ ۷۰۰۰ یورو به حساب خود پول گذاشته و تایید آن را از بانک می گیرد و به سفارت ارائه می دهد

اصل و فتوکپی از پذیرش دانشگاه در اتریش

اصل و کپی مدارک تحصیلی دبیرستانی و دانشگاهی متقاضی در ایران

گواهی عدم سوء پیشینه

۲ قطعه عکس

از شخص تضمین کننده مورد نیاز می باشد:

Meldezettel (گواهی محل سکونت)

Mietvertrag oder Grundbuchauszug (اجاره نامه یا کپی سند منزل)

Arbeits- und Gehaltsbestätigung ( گواهی اشتغال به کار و گواهی حقوق)

در صورتیکه از طرف مدارس عالی فنی (Fachhochschulen – FH’s)، دانشکده های هنرهای عالی، و یا دانشگاههای اتریش پس ازدرخواست پذیرش برای شرکت در امتحان ورودی دعوت شده اید، می توانید درخواست ویزای توریستی نمایید.

امتیاز post

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.