بینش در مورد کسب و کار راکت اینترنت
بینش در مورد کسب و کار راکت اینترنت
راکت اینترنت یکی از این مرکز رشدها است. تابهحال، بیشتر مردم داستان ترک تحصیل مارک زاکربرگ برای راهاندازی فیسبوک را شنیدهاند. این روزها، بنیانگذاران استارتآپهای فناوری کمتر بهتنهایی کسبوکار خود را ایجاد میکنند و در عوض اغلب از یک مرکز رشد کمک میگیرند. مرکز رشدها برای کمک به استارتآپهای فناوری جدید از هسته یک ایده عالی به یک تجارت تثبیتشده و پر جنبوجوش تبدیل شدهاند.
راکت اینترنت
که در سال ۲۰۰۷ توسط کارآفرینان آلمانی الیور سامور و برادرانش الکساندر و مارک تأسیس شد، تجارت الکترونیک و سایر استارتآپهای اینترنتی را در بازارهای نوظهور راهاندازی کرد و هدف آن تبدیلشدن به بزرگترین پلتفرم اینترنتی جهان خارج از ایالات متحده و چین است. راکت اینترنت که دفتر مرکزی آن در برلین و دارای دفاتری در سراسر جهان است، بیش از ۲۰۰ شرکت با بیش از ۳۳۰۰۰ کارمند در ۱۲۰ کشور راهاندازی کرده است.
در سال ۲۰۱۴، راکت در بزرگترین عرضه اولیه عمومی فناوری آلمان در دهه گذشته، در بهابازار (بورس) فرانکفورت عرضه شد. قیمت اولیه این شرکت حدود ۶.۵ میلیارد یورو ارزش داشت. بااینحال، از زمان عرضه اولیه سهام شرکت، قیمت سهام شرکت به طور پیوسته از بالای ۶۰ یورو به حدود ۲۰ یورو برای هر سهم تا سپتامبر ۲۰۲۰ کاهشیافته است و ارزش بازار شرکت را به حدود ۲.۵ میلیارد یورو کاهش داده است. در اکتبر ۲۰۲۰، راکت برای حذف سهام خود از بورس فرانکفورت و لوکزامبورگ درخواست داد و بخش سرمایهگذاری آن، Global Founders Capital و مدیرعامل اولیور سامور همچنان اکثریت سهام را در اختیار دارند.
کارزار راکت، خطرات تعقیب رشد را به هر قیمتی بالاتر از سودآوری نشان میدهد. راکت خود را بیش از یک شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر یا مرکز رشد معمولی معرفی میکند. راکت گروههای مختلفی دارد که با هر یک از سرمایهگذاریهای آن همکاری نزدیک دارند، از جمله گروههایی که بر مهندسی و توسعه محصول، بازاریابی آنلاین، CRM، هوش تجاری، عملیات، منابع انسانی و امور مالی متمرکز هستند.
کسب و کار راکت اینترنت
راکت همچنین به استارتاپهای خود با دسترسی به لجستیک متمرکز و سایر عملکردهای پشتیبان کمک میکند تا به آنها در کاهش هزینههای عملیاتی کمک کند. راکت همچنین از طرف شرکتهای استارتآپ خود، کسب سرمایههای مخاطرهآمیز را انجام میدهد و به آنها اجازه میدهد تا روی رشد سریع کسبوکار تمرکز شود. راکت یک شرکت دادهمحور است و استارتآپهای آن تاحدامکان دادهها را در مورد بازارها و مشتریان خود جمعآوری و تجزیهوتحلیل میکنند و به آنها اجازه میدهد تا بهسرعت تغییراتی را برای تحریک رشد ایجاد کنند.
در بسیاری از بازارهای نوظهور، بااستعدادترین کارگران در صنایع مستقر ختم میشوند، اما راکت تضمین میکند که نیز استعدادهای برتر تجارت الکترونیک را در آن مناطق جذب کنند. شرکتهای برجستهای که از طریق راکت اینترنت راهاندازی شدهاند عبارتاند از Zalando آلمان، Jabong هند، Lamoda روسیه، The Iconic و Zanui استرالیا، داراز پاکستان و Zalora جنوب شرق آسیا.
بااینحال، منتقدان راکت اینترنت ادعا میکنند که این شرکت نسبت به راهاندازی کلونهایی از کسبوکارهای موفق مستقر در ایالات متحده در بازارهای دیگر، به نوآوری کمتر توجه میکند. راکت میگوید که با اصلاح فرایندهای کسبوکارشان و بومیسازی آنها برای تطابق بهتر با مناطق خاص، کسبوکارهای مستقر را بهبود میبخشد. سرمایهگذاران نیز مدتهاست که نگران سودآوری سبد راکت هستند.
شرکتهای راکت
بسیاری از شرکتهای راکت در حوزههای مربوطه خود دارای جایگاه رهبری بازار هستند، اما تعداد کمی از آنها سودآور می باشند. راکت ادعا کرده که با تمرکز بر رشد در بازارهای نوظهور ابتدا، سود بهموقع خواهد رسید. در سال ۲۰۱۸، این شرکت سرانجام به این وعده عملکرد و سود خالص ۱۹۶ میلیون یورویی را برای سال ثبت کرد که نسبت به ضرر ۶ میلیون یورویی در سال ۲۰۱۷ به طرز چشمگیری افزایش داشت. در سال ۲۰۱۹ نیز در همین راستا ادامه یافت و سود تلفیقی ۲۸۰ میلیون یورویی را به همراه داشت. بااینحال، این سود تا حد زیادی به دلیل عرضه اولیه سهام موفق تعدادی از برجستهترین استارتآپهای آن، از جمله شرکتهای تحویل غذا، Delivery Hero و HelloFresh بود. خردهفروشان کالاهای خانگی Home24 و WestWing; خردهفروش تجارت الکترونیک آفریقایی جومیا؛ و گروه مد جهانی . بااینحال، در سال ۲۰۲۰، همهگیری کووید-۱۹ بر درآمد شرکت و عملکرد بازار سهام تأثیر منفی گذاشت و منجر به تصمیم به حذف سهام آن شد.
به گفته سامور، راکت اینترنت موقعیت بهتری خواهد داشت و میتواند روی نتایج بلندمدت تمرکز کند، بدون اینکه نیازی به تمرکز معمول بازار سهام بر نتایج کوتاهمدت باشد.راکت بیشترین موفقیت را در راهاندازی شرکتهایی داشته است که بر اساس کسبوکارهای تأسیس شده در بازارهای نوظهور الگوبرداری شدهاند و سپس این سرمایهگذاریها را به آن کسبوکارهای تأسیس شده فروختهاند.
خرید وبگاه حراج پیشرو آلمان، آلاندو توسط eBay، جایی که Samwers شروع به کارکرد، نمونهای است و این شرکت در سال ۲۰۱۶، سهام کنترلی کلون آمازون Lazada در جنوب شرق آسیا را به قیمت ۱ میلیارد دلار به علیبابا فروخت، قیمتی که بیش از ارزشگذاری سرمایهگذاران شرکت بود و سودی بیش از ۲۰ برابر سرمایه اولیه خود را نشان میدهد.
در سال ۲۰۱۷، راکت نیمی از سهام خود از Delivery Hero را به قیمت ۶۶۰ میلیون یورو و همچنین خردهفروشی لوازم آرایشی مستقر در آلمان Glossybox و خردهفروشی مد مستقر در دبی Namshi را به فروش رساند. این فروشها و عرضههای اولیه به راکت کمک کرده است تا همچنان به حمایت از سایر مشاغل خود ادامه دهد. در آینده، راکت بیشتر بر شرکتهای پایدار و کمتر بر فروش شرکتهای خود به رهبران بازار تمرکز میکند.
الیور سامور معتقد است که درگذشته، ممکن است برخی از مشاغل مانند آلاندو را خیلی زود فروخته باشد، اما برای اینکه راکت بتواند رکوردی را ایجاد کند، لازم بود. اکنون که یکی دارد، میتواند دید بلندمدتی داشته باشد.
بااینحال، سامور به طور کامل به فرصتهایی که در اختیار شرکتهای دولتی قرار داده شده است، پشت نکرده است. در مارس ۲۰۲۱، او و تیمی شامل اعضای رهبری راکت یک شرکت خرید باهدف ویژه (که بهعنوان “SPAC” نامیده میشود) به نام راکت اینترنت Growth Opportunities ایجاد کردند و سهام آن را در بورس نیویورک در یک عرضه اولیه سهام به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار فهرست کردند. SPACها که گاهی اوقات به آنها شرکتهای «چک سفید» نیز گفته میشود، در یک IPO پول جمعآوری میکنند تا شرکتها را بدون شناسایی واقعی آنها برای سرمایهگذاران SPAC به دست آورند.
راکت اینترنت Growth Opportunities قصد دارد بر اختلال در مدلهای کسبوکار منسوخ، بهویژه در بازارهای اینترنتی، شرکتهای تجارت الکترونیک، شرکتهای فینتک، استارتآپها در صنعت مراقبتهای بهداشتی و هوش مصنوعی تمرکز کند. این فروشها و عرضههای اولیه به راکت کمک کرده است تا همچنان به حمایت از سایر مشاغل خود ادامه دهد. در آینده، راکت بیشتر بر شرکتهای پایدار و کمتر بر فروش شرکتهای خود به رهبران بازار تمرکز میکند.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.