ایرانی توانمند
Business is booming.

خدمت رسانی به مردم حتی یک روز نباید به تاخیر بیفتد

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی:

103

وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی عبدالملکی از همان ابتدای حضورش، این وزارتخانه را «وزارت مردم» دانست و با تاکید بر ایجاد تحول در همه حوزه های مرتبط با وظایف و فعالیت ها، دستیابی سریع تر و کامل تر به اهداف و برنامه ها را در گرو حرکتی انقلابی و جهادی معقول برای مانع زدایی و رفع تضاد منافع عنوان کرد.

با محمود کریمی بیرانوند، نایب رئیس قرارگاه رفاه مردم در این باره گفت وگو کردیم.

– چرا قرارگاه، مگر در شرایط جنگ هستیم؟

در پاسخ این سوال باید تاکید کنم اتفاقا قائل به این موضوع هستیم که در شرایط جنگ اقتصادی به سرمی بریم. وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی وزارتخانه ای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، یعنی وزارتخانه ای کاملا بین رشته ای است. نمی توانیم این وزارتخانه را تنها وزارتخانه ای اجتماعی یا اقتصادی بدانیم، چرا که ترکیبی از هر دو ویژگی را داریم.

ما درشرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم. در این شرایط سازمان ها و نهادهای رسمی قابلیت شکست کامل دشمن را در جنگ ندارند. درست مانند اتفاقی که در زمان دفاع مقدس رخ داد. درآن زمان یگان های عملیاتی رسمی داشتیم، اما قرارگاهی نیز برای عملیات خاص داشتیم، اما چرا در آن دوران قرارگاه تشکیل می دادند؟ برای موارد خاص. برای اینکه توان بخش های مختلف تجمیع و به خط شود. خطی شکسته شود و پیش برود. فلسفه تشکیل قرارگاه نیز این است.

– کارکردهای این قرارگاه چیست؟

تفکر وزیر این است که در کنار استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای آن سازمان، قرارگاهی تشکیل می دهد که سه وظیفه داشته باشد. قرارگاه رفاه مردم نیز مانند قرارگاه تشکیل شده در کمیته امداد امام خمینی(ره) است. این قرارگاه سه کارکرد دارد. در درجه اول یک نهاد حامی است. یعنی قرارگاه با سازمان موازی کاری ندارد و باری بر دوش سازمان نیست، بلکه شکل حمایت گر دارد.

– این حمایت ها از چه جهت است؟

به لحاظ اندیشه ای، حل و ریشه یابی مسائل حمایت می کند. یعنی به مجموعه می گوید به جز بارهای اجرایی چه باری بر دوش شما است و درآن زمینه کمک می کند.

– و کارکردهای بعدی چیست؟

ناظر است. ایده های تحولی آماده شده در قرارگاه رفاهی مردم جمع بندی و کارشناسی می شود. نایب رئیسان به عنوان مسئول مستقیم درقرارگاه حضور دارند به حوزه اجرا می روند. درحوزه اجرا نحوه اجرای آن مورد نظارت این قرارگاه قرار می گیرد. کارکرد سوم این قرارگاه نهاد سیاست گذار است. یعنی سیاست های کلی مجموعه نظام های اداری موجود را با حضور خود کارشناسان مربوطه در مجموعه وزارتخانه دنبال می کنند. یعنی قرارگاه متشکل از افراد درونی و بیرونی سازمان با محوریت افراد درونی سازمان است. قرارگاه بازوی حمایت کننده وزارتخانه است و نه نهادی با تحمیل باری بر دوش. ساختار آن انشایی و جهادی و بدون هیچ بار مالی برای وزارتخانه است.

– دلایل تشکیل این قرارگاه چیست؟

در قرارگاه رفاه مردم، مسئله ها شناسایی و پاسخ ها تدوین می شوند. به مرحله اجرا می رسد. در رفاه مردم اثر می گذارد. این قرارگاه جایگاه اجرایی ندارد، اما تجزیه و تحلیل مسائل انجام می شود. تعیین اهداف، شناسایی مسائل، طراحی الگوی حل مسائل، تنظیم پاسخ های معتبر، تهیه برنامه های عملیاتی اقداماتی است که از ستادها و اعضای آنها خواسته می شود.

– دلیل راه اندازی قرارگاه رفاه مردم در روزهای نخستین فعالیت وزیرتعاون، کار و رفاه چه بوده است؟

دلیل راه اندازی قرارگاه رفاه مردم را در روزهای نخستین فعالیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل باور وزیر بر این موضوع است که خدمت رسانی به مردم حتی یک روز هم نباید به تاخیر بیفتد. بنابراین نمی شد برای ایجاد این قرارگاه، تا ادامه انتصاب های جدید که ممکن است چند ماه نیز به تاخیر بیفتد صبرکرد چرا که زمان خدمت رسانی به مردم تلف می شد.

– سازوکارانتصاب نواب رئیس ستادها چگونه بوده است؟

انتصاب نواب رئیس ستادها در این قرارگاه ها به دلیل جایگاه حقوقی آنان بوده و نه جایگاه حقیقی به عنوان مثال احمد خانی نوذری، روز گذشته به عنوان معاون امور اقتصادی و محمد چکشیان به عنوان معاون امور فرهنگی و اجتماعی منصوب شدند. این افراد به دلیل جایگاه حقوقی خود و با روندی نظام مند در این قرارگاه عضویت پیدا کردند. بر همین اساس آقایان افتخاری و صادقی فر به طور نظام مند از این چرخه خارج شدند.

– آیا این قرارگاه بار مالی جدیدی به دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحمیل می کند؟

تشکیل این قرارگاه فعالیتی کاملا جهادی به شمار می رود و افراد ریالی بابت این انتصاب ها دریافت نمی کنند. بنده نیز با وزیر تجربه کارموفق از جنس قرارگاهی مشابه نظیر قرارگاه امیرالمومنین (ع) را در کمیته امداد امام خمینی(ره) داشته ام. در زمینه اقتصاد مقاومتی تجاربی دارم. در حوزه جهادگران کارآفرین فعالیت داشته ام. در حوزه اشتغال محرومان، فعالیت های دانش بنیان کار کرده ام. در نشست های اندیشه ورزی حضور داشتم و به طورخلاصه یک دهه همکاری مشترک با وزیر رفاه داشته ام.

– دلایل سایر انتصاب ها در این قرارگاه چیست؟

این افراد از متخصصان حوزه اقتصاد، حقوقدان، آشنایان به فرهنگ کسب و کار، فعالان حوزه کسب و کار، آشنایان به حوزه تامین اجتماعی و به طور کلی نخبگان جامعه هستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.