ایرانی توانمند
Business is booming.

ساماندهی سهمیه‌ها در سنجش و پذیرش دانشجو تصویب شد

دکتر عاملی عنوان کرد:

13

مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی :  دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جلسه امروز با حضور رؤسای قوا و سایر اعضای شورا تشکیل شد و اعضا ضمن عرض خیر مقدم به رئیس جدید قوه قضائیه حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، برای ایشان آرزوی موفقیت کردند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع این جلسه سیاست‌های سنجش و پذیرش کنکور بود، بخشی از این سیاست‌ها در جلسه گذشته تصویب شده بود و در این جلسه ماده ۷ سیاست‌های سنجش و پذیرش که به موضوع سهمیه‌های کنکور تعلق داشت، مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: مصوبات متنوعی درباره سهمیه‌ها طی ۳۷ گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد و در مجلس شورای اسلامی نیز مصوباتی داشته‌ایم که نیازمند یک نظام یکپارچه برای سهمیه‌ها هستیم.
دکتر عاملی در تشریح جزئیات ماده ۷ مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: بر اساس این مصوبه مقرر شد ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ظرف ۶ ماه سیاست‌های مربوط به سهمیه‌ها را جمع بندی و نهایی سازی کرده و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم کنند، تا پذیرش از طریق کنکور در دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ بر مبنای این مصوبه درباره سهمیه‌ها اجرا شود. این مصوبه قطعی جلسه امروز بود.
استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه تهران درباره تغییرات احتمالی این مصوبه توضیح داد: در حال حاضر نمی‌توانیم درباره تغییرات این مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو صحبت کنیم زیرا این مصوبه پراکندگی زیادی دارد و از سال ۱۳۶۲ در ستاد انقلاب فرهنگی سهمیه به تصویب رسیده است و در جلسات مختلف شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۳۷ سال گذشته سهمیه‌هایی در کنکور مصوب شده و در مجلس شورای اسلامی هم سهمیه ایثارگران مصوب شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که هم شرایط درباره تقاضا برای این سهمیه‌ها تغییر کرده و هم در این سهمیه‌ها پراکندگی وجود دارد. سیاست یکپارچه‌ای باید برای مجموعه سهمیه‌های کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود و اگر بحث اصلاح قانون باشد مجلس شورای اسلامی در راستای این سیاست‌ها اصلاح قانون را هم انجام خواهد داد.
دکتر عاملی در ادامه ضمن تاکید بر اجرایی شدن این سیاست‌ها از سال ۱۴۰۲ توضیح داد: ماده ۸ مصوبه سنجش و پذیرش کنکور درباره جذب دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس بود که امری است که در بسیاری از کشورهای دنیا متداول است که فقط از مقطع دیپلم، دانشجوی پزشکی جذب نمی‌شود بلکه از مقطع کارشناسی (لیسانس) هم جذب صورت می‌گیرد. ماده ۸ به این مسئله اختصاص دارد که این امکان فراهم شود که ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی از مقطع لیسانس در علوم پایه باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این بند ابعاد مختلفی داشته و حدود ۱۵ نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آن اعلام نظر کردند که در نهایت به جمع بندی نرسیدیم و در نهایت مقرر شد که اطلاعات بیشتر و قوی‌تری در این باره در جلسات آینده طرح شود تا بتوانیم درباره آن تصمیم گیری کنیم.
دکتر عاملی گفت: ماده ۸ ، ۹ و ۱۰ این مصوبه در دستور جلسه بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی باقی ماند و امیدواریم یک جلسه دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت دوازهم برگزار شود.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.