ایرانی توانمند
Business is booming.

حرکت بسمت فناوری‌های نوظهور

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد:

33

در روز چهارشنبه چهاردهم مهر ماه ۱۴۰۰ مراسم معارفه دکتر «سید حسن قدسی پور» سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تکریم «سید احمد معتمدی» رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از دانشگاهیان صنعتی امیرکبیر در محل سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد.

مشروح این مراسم:

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد:
حرکت دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سمت فناوری‌های نوظهور ضروریست

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه فناوری‌های پرپتانسیل همچون آی تی، برق، داروسازی و نفت و پتروشیمی آینده جهان را رقم خواهند زد، حرکت این دانشگاه به سوی فناوری‌های مذکور در دوره جدید مدیریتی را ضروری خواند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: دکتر سید حسن قدسی پور در جلسه معارفه خود به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر که با حضور وزیر علوم و تعدادی از نمایندگان مجلس، همراه بود افزود: مشکل اساسی کشور در حال حاضر مشکل اقتصادی است علم و دانش در تعریف امروز بهترین وسیله برای تولید ثروت است و این حوزه به طور حتم نیازمند توجه بیشتر است.
وی با بیان اینکه، در تعریف علم چند نکته و اصل اساسی مطرح است، تعالی روح و اخلاق، رفاه اجتماعی و اقتصادی و قدرت را از جمله این مولفه‌ها برشمرد.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم دانشگاه خوبی داشته باشیم باید به این ۳ اصل توجه بیشتری کنیم.
دکترقدسی پور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر مادر دانشگاه های صنعتی کشور است گفت: ما دو نوع فناوری داریم که یک دسته فناوری های نوظهور همچون نانو، بیو تکنولوژی، آی تی و سلول های بینادی هستند که بستر اصلی توسعه این فناوری ها دانشگاه است.
وی افزود: اگر بخواهیم روی فناوری هایی که زندگی روزمره مردم به آنها گره خورده تاکید کنیم، فناوری های بالغ را می توان نام برد.
دکتر قدسی پور گفت: یک زمانی ما حدود ۱۳ فناوری های پرپتانسیل از جمله آی تی، خودرو، داروسازی، نفت و پتروشیمی و برق را به عنوان فناوری هایی که آینده جهان را رقم خواهد زد بررسی کردیم که به طور حتم دانشگاه صنعتی امیرکبیر بایستی در این زمینه پیش قدم شده و تلاش اساتید را در این زمینه و جهت بسیج کنیم تا بتوانیم سهم عمده ای در این زمینه ها و رشد اقتصادی کشور ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه، حدود ۴۷ طرح کلان ملی تعریف شده است، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از این طرح ها به دانشگاه ها از جمله صنعتی امیرکبیر واگذار شده است که پیشرفت این پرژه ها به دلیل مشکلاتی کند شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
تغییر در مدیریت‌ها امری بدیهی است/ ثبات در اهداف مهم است

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری دراین مراسم گفت: تغییر در مدیریت‌ها امری بدیهی است، اما ثبات در اهداف خیلی مهم است. باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تغییر در مدیریت‌ها باعث نشود که مسیرها کلاً تغییر کنند.
دکتر زلفی گل با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و همچنین شهدای سلامت کشوراظهار داشت: تغییر در مدیریت‌ها باید به‌گونه‌ای انجام گیرد که تغییری در مسیرتوسعه و پیشرفت علمی کشور صورت نگیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی برای این کار راهکار مناسبی تعبیه کرده است، گفت: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌های کلان علم و فناوری و فرهنگ کشور را تدوین و تصویب می‌کند و در معرض اجرا قرار می‌دهد و نهادهای وابسته باید آنها را اجرا کنند تا در زمانی که مدیریت‌ها تغییر می‌کنند، سمت‌وسوی حرکت کاملاً مشخص باشد.
وزیر علوم در ادامه افزود: ما علاقه مندیم به مدینه فاضله ای برسیم که شهروندانش اخلاق دارند، دین‌باورند، هویت دارند، عادل و عاقل و دانا هستند. شهروندان مدینه فاضله آرامش، آسایش و رفاه لازم را دارند. اگر به دنبال چنین آرزو و آرمانی هستیم، تنها نهاد دانشگاه و دانشگاهیان هستند که می‌تواند این آرزوی جامعه را برآورده کنند.از این منظر است که دانشگاه و دانشگاهیان در نظام جمهوری اسلامی جایگاه خاص خودشان را دارند و ما باید آنها را همیشه قدر بدانیم و بر صدر بنشانیم.
وی افزود: تغییر، ذات پیشرفت است. اینکه مدیری جایگزین مدیر دیگری شود و مسئولی جایگزین مسئول دیگری شود، یک امر طبیعی است؛ بنابراین همیشه جایگزینی مدیران و مسئولان را با روش منطقی بایستی به فال نیک گرفت.
وزیر علوم با اشاره به زحمات پیش‌گامان و پیش‌کسوتان عرصه آموزش عالی کشور گفت: ما باید قدر بزرگان و اساتید پیش‌کسوت و پیش‌گام را بدانیم، به خصوص دانشجویان عزیز ما باید قدراین استادان رابیشتر بدانند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نباید رشته‌های علمی را جدا از هم ببینیم، تأکید کرد: هدف از این بحث آن است که ما علم را یکپارچه و هرکدام از رشته‌های علمی را یک ‌تکه از این پازل ببینیم و رشته‌های مختلف را جدا از هم به حساب نیاوریم.

وزیر علوم افزود: رشته‌های علوم طبیعی آسایش بشر را محقق می‌کند و علوم‌انسانی و دینی آرامش بشر را تأمین می‌کنند. پس اگر دنبال این هستیم که هم آسایش و هم آرامش داشته باشیم باید هم به علوم طبیعی و هم به علوم‌انسانی دینی و مذهبی بها بدهیم. باید به همه بخش‌های علوم توجه کرد. آن‌گونه که علوم طبیعی، پزشکی و مهندسی، علوم کشاورزی و دامپزشکی و علوم پایه مهم هستند، به همان اندازه علوم‌انسانی هم همه است و همه اینها وقتی کنار هم باشند معنا پیدا می‌کنند و آسایش و آرامش بشر معنا پیدا می‌کند.
دکتر زلفی گل در ادامه گفت: ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید علوم را یکپارچه ببینیم در عین کثرت باید به وحدت توجه کنیم اگر این کار را نکنیم باعث می‌شود که شخصیت علمی ما جامع‌الاطراف و متوازن نباشد.
وی اظهارداشت: نباید رشته‌های مختلف علوم از هم جدا و جزیره‌ای باشند. مگر می‌شود رشته‌های پزشکی را از رشته‌های مهندسی و علوم‌انسانی و کشاورزی و دامپزشکی جدا کرد. وقتی این رشته ها از هم جدا باشند تحقیقات بین‌رشته‌ای یا چندرشته‌ای دیگر معنا ندارد. رشته‌های پزشکی باید در کنار رشته‌های مهندسی و کشاورزی و دامپزشکی و تغذیه و اینها باشند.
دکتر زلفی‌گل در ادامه با بیان اینکه در دنیای امروز تحقیقات بین‌رشته‌ای و چندرشته‌ای تعیین‌کننده هستند، گفت: خوشبختانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تا حدود زیادی این مشکل را مدیریت کرده اما در کف جامعه و به‌صورت عملیاتی این‌طور نیست و به همین دلیل نیاز است که تفکر جدیدی در این خصوص اعمال شود.
وی همچنین به بحث بهره‌وری از امکانات و داشته‌ها پرداخت و گفت: معضل خام‌فروشی بسیار جدی است. خام‌فروشی فقط در زمینه مواد مادی مطرح نیست، بلکه اگر ما نتوانیم استعدادهای دانش‌آموزان و دانشجویان و جوانان مان را رشد بدهیم، این هم یک نوع خام‌فروشی است. اگر ما در دانشگاه‌های مان نتوانیم به‌گونه‌ای که شایسته است شرایط رشد و پیشرفت دانشجویان را محقق کنیم آن هم یک نوع خام‌فروشی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به پروژه‌های کلان ملی گفت: ما باید پروژه‌های کلان تعریف کنیم که نوع نگاه به منابع و شرایط مان را متفاوت کند. ما نباید فقط روی مزیت‌های نسبی برنامه‌ریزی کنیم. منابع مادی نفت و گاز و معادن را استخراج کنیم و بفروشیم و به فکر آیندگان نباشیم. ما باید به فکر مزیت‌های ایجادی باشیم و مزیت‌های جدیدی ایجاد کنیم که الان وجود ندارد. اگر واقعاً می‌خواهیم این کار را کنیم کجا بهتر از دانشگاه. اگر هدف این باشد، بهترین جایی که حاکمیت می‌تواند سرمایه‌گذاری کند دانشگاه و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری است. بهترین نوع سرمایه‌گذاری و مطمئن‌ترین نوع سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در زمینه علم و آموزش و پژوهش و فناوری و نوآوری است.
وی در ادامه با اشاره به موضوع تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: جای خرسندی دارد که ریاست محترم جمهوری، جناب آقای دکتر رئیسی، مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تأسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری را امضا کردند. انشا الله امسال با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی بتوانیم درصد قابل‌توجهی از بودجه عمومی دولت را در این صندوق واریز کنیم تا بتوانیم از بخش قابل‌توجهی از پتانسیل آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی مان در راستای رفع نیازهای جامعه استفاده کنیم.
دکتر زلفی گل در ادامه سخنان خود به لزوم بحث شفافیت در انجام امور اشاره کرد و گفت: لازم است بحث شفافیت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مؤسسات وابسته به آن کاملاً رعایت شود. چون این مراکز با امورعلمی سروکار دارند، در همه رفتارهای اداری و اجرایی شان باید کاملاً شفافیت وجود داشته باشد.
وی افزود: در این راستا باید نظارت عمومی و همگانی را حاکم کنیم.به عنوان مثال، شفافیت در سیستم اداری این است که هر نامه‌ای که وارد سیستم می‌شود باید هر لحظه ذی‌نفع ببیند نامه‌اش کجاست، دست چه کسی است و در چه مرحله‌ای است.

دکترمعتمدی:
تلاش برای قرار گرفتن در بین دانشگاه‌های نسل سوم

رییس سابق دانشگاه صنعتی امیر کبیر: از جمله برنامه‌های راهبردی دانشگاه تلاش برای قرار گرفتن در بین دانشگاه‌های نسل سوم بود.
دکتر سید احمد معتمدی رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی سخنانی در این مراسم ضمن اشاره به برنامه‌های انجام شده در دانشگاه گفت: در سال ۹۳ کار خود را از بازنگری فعالیت‌ها در این دانشگاه آغاز و با برنامه راهبردی کار خود را شروع کردم.
وی به اهداف دانشگاه اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمره ۱۰۰ دانشگاه برتر تا سال ۱۴۰۴ و حضور در بین دانشگاه‌های نسل سوم از جمله اهداف این دانشگاه بود.
وی در ادامه به راهبرد‌های دانشگاه اشاره کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌های نسل سوم، توسعه مدیریت و منابع درآمدی پایدار، توسعه تولیدات علمی و نوآوری، توسعه همکاری‌ها، گسترش مدیریت شبکه فعالیت‌های ارتباط با صنعت از جمله راهبرد‌های این دانشگاه بوده است.
وی افزود: برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم در ابتدا به نیاز‌های صنعت توجه شد و برنامه ریزی برای طرح‌های بزرگ ملی انجام شد.
آقای دکتر معتمدی تأکید کرد: توسعه فعالیت‌ها در جذب قرار داد‌ها از جمله فعالیت‌های دانشگاه در ارتباط با صنعت بود.
وی گفت: توسعه شرکت‌های دانش بنیان، توسعه زیر ساخت‌های دانشگاهی، راه اندازی مرکز نوآوری تخصصی در هر دانشکده، توسعه مهارت در بین دانشجویان، تقویت دوره‌های آموزش‌های آزاد، راه انداری مدرسه کسب و کار، توجه به نخبگان دانشگاهی از دیگر برنامه‌ها در راستای ارتباط دانشگاه با صنعت بود.
دکتر منصور کبگانیان، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم گفت: داشتن دید راهبردی روسای دانشگاه صنعتی امیرکبیردر پیشبرد امور دانشگاهی بسیار مهم است، این یکی از ویژگی‌های مثبت روسای دانشگاه‌های صنعتی و ملی کشور است.
وی با بیان اینکه مهندسان صنایع دید راهبردی بالایی دارند، افزود: دکترقدسی نیر در این حوزه و در طراحی و اجرایی سازی نقشه جامعه علمی کشور نقش ارزنده‌ای ایفا کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی نماینده ولی فقیه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز از تلاش های دکتر معتمدی رئیس سابق دانشگاه تشکر و قدردانی کرد و برای آقای دکتر قدسی پور سرپرست دانشگاه آرزوی موفقیت نمود.
در پایان این آیین لوح تقدیر وزیر علوم به دکتر سید احمدمعتمدی رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اهدا شد و همچنین حکم سرپرستی دکتر سید حسن قدسی پور به وی ابلاغ شد.
گفتنی است: دکتر زلفی گل در ابتدای ورود به دانشگاه صنعتی امیرکبیربا حضور در یادمان شهدای گمنام این دانشگاه با قرائت فاتحه و اهدای شاخه گل بر مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.