ایرانی توانمند
Business is booming.

الگوهایی که به فرزندانمان معرفی می‌کنیم باید جامع‌الاطراف باشد

وزیر علوم:

283

الگوهایی که به فرزندانمان معرفی می‌کنیم باید جامع‌الاطراف باشد نه کاریکاتوری

همدان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید دانشمندان و سرآمدان علمی خود را به جوانان نشان دهیم تا ببینند چقدر دانشمند یک درصد و دو درصد علمی در سطح جهانی داریم، مطرح کرد: انتقادی که همیشه در هیات دولت دارم این است که ما در معرفی داشته ها و الگوهایمان کم‌کاری می کنیم و الگوهایی که به فرزندانمان معرفی می کنیم، باید جامع الاطراف باشند نه کاریکاتوری.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل پنجشنبه ۴ اسفندماه در نخستین کنگره شهدای مهندس استان همدان، با بیان اینکه برگزاری کنگره های شهدا اثربخشی خوبی بر روی دانشجویان، اساتید و یاوران علم دارد و یاد و خاطره شهدا را زنده نگه می دارد، افزود: شهدا همان کسانی هستند که جان عزیزشان را در طبق اخلاص قرار دادند تا ما در کمال آرامش و امنیت زندگی کنیم و ما به نوبه خودمان با برگزاری این مجالس یاد و خاطرشان را گرامی می‌داریم و برای خانواده های شهدا، رزمندگان و ایثارگران آرزوی توفیق و سلامتی داریم.

زلفی گل در آستانه گرامیداشت روز پاسدار گفت: یادمان نرفته در دوران دفاع مقدس وقتی یک پاسدار در جبهه های جنگ حضور پیدا می کرد باعث قوت قلب برای رزمندگان می شد، حضور این عزیزان در حال حاضر هم بسیار در جامعه موثر است به طوریکه باعث قوت و پایداری جامعه هستند و ایثار و گذشت آنها موجب شد حتی یک کف دست هم از این خاک به دشمن واگذار نشود، آن هم در زمانی که تازه انقلاب شده بود و حتی امکانات ساخت اولیه ترین وسایل دفاعی را نداشتیم، برای تولید سیم خاردار هم مشکل داشتیم و تمامی کشورهای سلطه و استکبار یک طرف بودند و ایران عزیزتر از جان مظلوم اما مظلوم مقتدر هم یک طرف بود.

وی افزود: منظور از مظلوم مقتدر این است که جامعه‌ای که مردمش پای کار باشند، اگر تمام دنیا هم دست به دست هم دهند به طور یقین موفق نخواهند شد شکستش بدهند، جامعه‌ای که تازه استقلال سیاسی اش را به دست آورده و طعم شیرین آزادی و استقلال را چشیده بود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: امروز اگر ما یاد و خاطره شهدای عزیزمان را گرامی می‌داریم می خواهیم این مرام، مروت و معرفت را به خرج دهیم که به خانواده معظم شهدا بگویم ما یادمان نرفته که شما جگر گوشه هایتان را برای امنیت کشور و دوام و قوام نظام مقدس جمهوری اسلامی هزینه کردید.

وی ادامه داد: ما می خواهیم با برگزاری این کنگره ها به نسل فعلی و نسل های آینده و جوانانمان بگویم که یادمان باشد این امنیت، آزادی و شرایط راحت به دست نیامده است، یکی از مشکلاتی که امروز با آن درگیر هستیم و مقام معظم رهبری به خوبی تذکر دادند این است که ما نتوانستیم داشته هایمان را به خوبی معرفی کنیم، نتوانستیم به جوانانمان بگویم کجا بودیم و در حال حاضر کجا هستیم و کجا قرار است برویم.

زلفی‌گل یادآور شد: دانشگاه های کشور نمونه ای بارز هستند، یادمان نرفته که دانشگاه بوعلی سینای همدان در سال های ۱۳۶۶ تعداد بسیار محدودی استاد داشت که دکتری داشته باشند اما امروز همین دانشگاه دانشجوهای پسادکتری تربیت می کند، دارای مرجعیت علمی است و جایگاهی برای خود دارد. امروز دانشگاه‌های بوعلی سینا و علوم پزشکی تبدیل به یک شهرک دانشگاهی شده اند.

وی اظهار کرد: اتفاقات و پیشرفت های بزرگی طی سال های اخیر در زمینه علمی و دانشگاهی داشتیم و دشمن ما ادعا می کند ما تسلیحات نظامی می توانیم صادر کنیم، از کشورهای همسایه توریست پزشکی داریم، در داخل کشور و دانشمندان ما در سطح بین المللی حرفی برای گفتن دارند این در حالیست که اوایل انقلاب پزشکان ما بنگلادشی، هندی، فلیپینی و پاکستانی بودند اما الان پزشکان ما در عرصه پزشکی و جراحی در جهان حرفی برای گفتن دارند و دنیا این افراد را پذیرفته است.

زلفی‌گل اضافه کرد: بیش از ۷۸ هزار سند علمی در سال ۲۰۲۲ منتشر شده که ۳۵ درصد این اسناد علمی با مشارکت بین المللی بوده؛ بدان معنا که دانشمندان دنیا دانشمندان و اساتید ما را به رسمیت می شناسند. چرا ما این موارد را به فرزندانمان نمی گویم و همیشه ناامید و مایوس هستیم و نداشته ها توسط دشمن در جامعه پمپاژ می شود؟ ما نتوانستیم “جهاد تبیین” را اجرایی کنیم و این واقعا وظیفه سنگینی بر دوش ما است به طوریکه بعد از بازدید از دانشگاه های نقاط مختلف کشور و دیدن رفاه و عظمت این شهرک های دانشگاهی احساس غرور می کنیم.

وی از اهالی رسانه خواست در این موضوع خیلی فعال تر بروز و ظهور کنند و پیشرفت ها و دستاوردها را بیش از پیش به جوانان نشان دهند و گفت: رسانه ها و صداوسیما باید مستندهایی برای معرفی این دستاوردها به جوانان تهیه کنند تا آنها ببینند ما می توانیم با دست خالی چه کارهای بزرگی انجام دهیم.

وزیر علوم مطرح کرد: اگر ما ادعای ولایتمداری و ارزشی بودن داریم باید نگذاریم صحبت های رهبری معظم و حکیم بر روی زمین بماند و با کمک جهاد تبیین ببینیم کدام عرصه ها را می توانیم معرفی کنیم. یکی از خواسته های رهبری و مردم ارتباط صنعت و دانشگاه است، اینکه دانش دانشگاهی ما در عرصه صنعت بروز و ظهور پیدا کند، اینکه دانشگاه تولید علم کند و محل عرضه علم هم صنعت باشد که متاسفانه این موضوع کمرنگ است بنابراین باید مشکل حل شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در مسیر تحقق این موضوع وجود داشت این بود که پژوهش های ما در راستای نیازهای جامعه نبود در حالیکه تحقیقات دانشمندان باید ۷۵ درصد در راستای جامعه و ۲۵ درصد صرفا برای تولید علم باشد.

زلفی گل در ادامه اعلام کرد: خوشبختانه سامانه ای تحت عنوان “نان” (نظام ایده ها و نیازها) را طراحی کردیم و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی همه صنایع دولتی و خصوصی موظف هستند تمام نیازهای خود را که جوابی برای آن ندارند، در این سامانه ثبت کنند تا پژوهشگران و دانشمندان طبق آن طرح‌ها و پایان نامه های ارشد و دکتری را درنظر بگیرند و اعلام کردیم هر کس در این زمینه کار کند امتیازهای ویژه تشویقی به او تعلق می گیرد.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.