ایرانی توانمند
Business is booming.

اقتدار فناورانه منشأ قدرت

سرکار: باید یک تغییر رویکردی در مراکز تولید علم رخ دهد

30

اقتدار فناورانه منشأ قدرت در همه عرصه‌ها

اقتدار فناورانه منشأ قدرت در همه عرصه‌ها دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: کشورهایی که محصولات دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری پیشرفته تولید می‌کنند بی‌رقیب یا کم رقیب هستند و به راحتی وارد بازارهای دنیا می‌شوند. کشورهای دیگر وابسته به آن کشورهایی می‌شوند که محصولات دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری پیشرفته دارند.
سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت فارس گفت:‌ محصولات دانش‌بنیان از ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردار هستند؛ بیشتر این ارزش به دانش تولید آنها و نه به مواد و قطعاتی که محصولات بواسطه آنها ساخته می‌شود.

وی ادامه داد:‌ اقتصادی که مبتنی بر دانش و فناوری باشد، یک اقتصاد پویا و شکوفا است و حتی یک تعدادی از کشورهای دنیا وارد اقتصاد مبتنی بر خلاقیت شدند که این اتفاق یک گام جلوتر است. وقتی یک داروی نانویی ضدسرطان از خارج از کشور وارد می‌شد برای هر تزریق آن حدود ۸۰۰ دلار هزینه پرداخت می‌شد و این درحالی بود که هزینه همان دارو اگر غیرنانویی بود تنها ۲۰ دلار بود و تفاوت هزینه مواد اولیه آن نیز در حد چند دلار است. هنگامی که یک داروی مبتنی بر نانو حدود ۴۰ برابر بیشتر هزینه‌بر می‌دارد ارزش دانش و فناوری را نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها از‌ آن بی‌بهره هستند. در حال حاضر چندین داروی نانویی ضد سرطان در داخل کشور تولید می‌شود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: کشورهایی که محصولات دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری پیشرفته تولید می‌کنند سود هنگفتی می‌برند و دربازار تا حدی بی‌رقیب یا کم رقیب هستند و به راحتی وارد بازارهای دنیا می‌شوند؛ کشورهای دیگر وابسته به آن کشورهایی می‌شوند که محصولات دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری پیشرفته دارند. این همان‌جایی است که نشان می‌دهد اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری یا اقتصاد دانش‌بنیان یک اقتصاد پویا و بسیار سودآور است و کشورهایی که از اقتصاد مبتنی بر مواد خام و اقتصاد مبتنی بر محصولات سنتی فاصله می‌گیرند می‌توانند آینده خود را تضمین کنند.

سرکار خاطرنشان کرد: بعد دیگر رسوخ این فناوری‌ها در صنایع موجود است؛ ما صنایعی را داریم که وقتی این فناوری‌ها در آن رسوخ می‌کند موجب ارتقا کیفیت و ارتقا بهره‌وری می‌شود که خود این ارتقا کیفیت و بهره‌وری رقابت‌پذیری محصولات را افزایش می‌دهند و این محصولات می‌توانند با کیفیت بالا و قیمت بسیار رقابتی وارد بازارهای جهانی شوند.

وی با بیان اینکه بحث فناوری می‌تواند صنایع موجود را هم دچار تحول کند ادامه داد: ارتقا کیفیت و بهره‌وری منجر به این می‌شود که صنایع مرسوم ما احیا و به گونه‌ای رقابتی شوند و جایگاه خودشان را پیدا کنند؛ بنابراین اقتصاد مبتنی بر دانش، فناوری و خلاقیت یک اقتصادی است که هر کشوری در آن سرمایه‌گذاری و در راستای آن حرکت کند، از نظر دیپلماسی هم بسیار می‌تواند موثر باشد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: اقتدار فناورانه، سایر اقتدارها را به دنبال خود می‌آورد؛ اقتدار فناورانه، اقتدار اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی و رسانه‌ای را به همراه دارد؛ حتی اگر اقتدار دفاعی مبتنی بر تکنولوژی باشد یک اقتدار بی‌نظیر است که می‌تواند همه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

سرکار ادامه داد: عجیب نبود که مقام معظم رهبری امسال را سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال نام‌گذاری کنند؛ سالیان سال است که مقام معظم رهبری در هر فرصتی به مسئولان کشور حمایت از توسعه علم و اقتصاد دانش‌بنیان را توصیه می‌کنند.

وی یادآور شد: فونداسیون اقتصاد مبتنی بر دانش‌بنیان توسعه علم و فناوری است و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در این رابطه در دو دهه گذشته خوب فعالیت کردند و در حال حاضر ما بنیه علمی خوبی داریم و بدون بنیه علمی خوب و بدون حرکت در مرز دانش نمی‌توانیم وارد عرصه فناوری و خلاقیت شویم.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در پایان گفت: ما زمانی می‌توانیم مرجع باشیم که کارهای خلاقانه و بی‌نظیری در سطح جهان انجام دهیم و خود این موضوع مستلزم این است که ما در مرز دانش و فناوری حرکت کنیم تا بتوانیم وارد این عرصه‌ها شویم؛ بنابراین لازم است رویکرد دانشگاه‌ها در عرصه توسعه فناوری بیش از پیش فعال شوند و یک تغییر رویکردی در عرصه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها رخ دهد.

عطاری

نانوفناوری در آب آشامیدنی

 

 

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.