ایرانی توانمند
Business is booming.

عملکرد چشمگیر اولین SSD مبتنی بر رابط PCIe Gen 5.0

شرکت Kioxia

39

شرکت Kioxia به‌عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ فلش مموری در جهان، در جریان رویدادی اعلام کرده که اولین SSD مبتنی‌بر PCI نسل پنج این شرکت در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. این درایوهای پرسرعت SSD، تحت عنوان سری CD7 شناخته می‌شوند و در اندازه‌های ۲.۵ اینچی EDSFF E3S تولید خواهند شد. ضمن اینکه گفته می‌شوند در ابتدا از ۴ رابط Gen 5.0 و کنترلر ۸ کاناله دیتا سنتر در ساختار این حافظه استفاده می‌شوند تا اینکه بعدها در پلتفرم استاندارد NVMe برای کاربری عمومی به بازار عرضه شوند.

گفته شده که ظرفیت SSDهای نسل پنجم Kioxia از ۱.۶ ترابایت تا ۳۰ ترابایت متغیر بوده و عمر DWPD آن به یک الی سه مرتبه می‌رسد. اما درباره جزئیات عملکرد این درایوها نیز یک اسلاید شامل نتایج بنچمارک آن به نمایش گذاشته شده که Kioxia در آن به مقایسه این محصول با درایو اس‌اس‌دی CM6 PCIe Gen 4.0 خود این شرکت پرداخته است. درحالی که هنوز در مراحل اولیه روند توسعه این محصول قرار داریم، باید گفت که آمار و ارقام عملکرد آن واقعاً خیره‌کننده است.

رونمایی Kioxia از اولین درایو اس اس دی نسل ۵

نسخه آزمایشی PCIe Gen 5.0 SSD با سرعت «خواندن» داده‌ی ۱۴۰۰۰ مگابایت بر ثانیه و نرخ «نوشتن» ۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه به ترتیب ۱۰۳ و ۶۷ درصد رشد را در مقایسه با محصولات Gen 4 این شرکت به ثبت می‌رسانند. درمورد عملکرد IO یا ورودی/خروجی این SSD نیز تقریباً با دوبرابر شدن عملکرد Random Read و Random Write مواجه هستیم. ضمن اینکه IOPهای آن نیز با یک رشد ۵۰ درصدی روبه‌رو شده است. در پایان نمودارهای تأخیر در عملکرد SSD را داریم که به ترتیب ۷۷ و ۵۰ درصد کاهش را در تأخیر فرایند Read و Write نشان می‌دهند. بنابراین به‌طور کلی شاهد پیشرفت قابل‌توجه SSDهای PCIe 5 نسبه به نسل قبل هستیم.

Kioxia ازطریق Weixin درباره درایوهای اس‌اس‌دی PCIe Gen 5.0 می‌گوید:

«سال ۲۰۱۵، سال سومین نسل PCIe بود و سال ۲۰۱۹ به نسل چهارم آن اختصاص داشت. به همین ترتیب سال ۲۰۲۲ نیز سال PCIe Gen 5.0 خواهد بود. حتی اگر مردم هزینه زیادی را صرف خرید یک CPU قدرتمند و DRAM مدرن کنند، نمی‌توانند تأثیری که یک Gen5 SSD نسبت به Gen4 دارد را روی سیستم خود تجربه کنند.»

عملکرد PCIe Gen 5.0 SSD در مقایسه با نسل قبل

درمورد اینکه چه زمانی شاهد عرضه گسترده‌ی نسل جدید درایوهای اس‌اس‌دی به بازار خواهیم بود، این احتمال داده می‌شود که در سال ۲۰۲۲ و با عرضه پلتفرم‌های بیشتری از سوی AMD و اینتل، این امر امکان‌پذیر باشد. پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل از سری Alder Lake از استاندارد PCIe Gen 5.0 برای SSD پشتیبانی می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که صنعت سخت‌افزار بیشتر منتظر شرکت Phison است تا کنترلر Gen 5.0 SSD خود را برای تولید انبوه نهایی کند.

Phison قطعاً می‌تواند انتخاب خوبی برای تولید درایوهای پریمیوم Gen 5.0 SSD در رقابت با کنترلرهای خود سامسونگ باشد. از طرفی Marvell نیز کنترلر Bravera SC5 SSD خود را براساس استاندارد PCIe Gen 5.0 (NVMe 1.4b) معرفی کرده که درکنار محصول Silicon Motion در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.