ایرانی توانمند
Business is booming.

امضای توافق نقل و انتقل تجهیزات و تکنولوژی نظامی بین ژاپن و ویتنام

وزیر دفاع ژاپن

93

ژاپن و ویتنام به افزایش همکاری نظامی بین خود در ضمن افزایش نگرانی‌هایشان درخصوص نفوذ نظامی فزاینده چین پرداختند و در همین راستا اکنون ژاپن می‌تواند بر طبق یک توافقی که با ویتنام امضا کرد، به این کشور تجهیزات و تکنولوژی نظامی بدهد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نوبوئو کیشی، وزیر دفاع ژاپن اظهار کرد، این توافق منجر به ارتقای شراکت دفاعی دو کشور “به سطحی جدید” شده و ژاپن و ویتنام برنامه دارند تا به تعمیق روابط نظامی خود از طریق مانور مشترک چند ملیتی و دیگر تدابیر بپردازند. طبق اعلام این وزارتخانه، قرار است در مذاکرات بعدی جزئیات مربوط به نقل و انتقال تجهیزات خاص از جمله کشتی‌های نظامی تعیین شود.
دیدار کیشی با پهان وان گیانگ، همتای ویتنامی اش در شهر هانوی مصادف با سفر دو روزه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به پایتخت ویتنام شد.او در خاتمه سفرش گفت که چین برنامه اعطای سه میلیون دوز از واکسن کرونایش به ویتنام را دارد.
این توافق دو هفته بعد از آن مطرح می شود که کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز به ویتنام با هدف تقویت روابط با این کشور جنوب شرق آسیا سفر کرد. هریس در جریان این سفرش از کشورها خواست تا در دریای چین جنوبی در برابر “قلدری” چین بایستند.
وزارت دفاع ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد، کیشی و گیانگ بر سر اهمیت حفظ آزادی دریانودری و پرواز در منطقه هند-اقیانوسیه و همچنین همکاری در حوزه های مختلف نظامی از جمله امنیت سایبری توافق کردند.
توکیو مرتبا به حضور گارد ساحلی چین در نزدیکی جزایر سنکاکو که تحت کنترل ژاپن هستند اعتراض می کند؛ این جزایر همچنین مورد ادعای چین هستند. مقامهای ژاپنی می گویند کشتی های چینی مرتبا آبهای ارضی ژاپن پیرامون این جزایر را نقض کرده و گاهی قایقهای ماهی گیری در آنجا را تهدید می کنند. کیشی در جریان مذاکراتش با گیانگ به ابراز مخالفت قاطع ژاپن با “هر گونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود از طریق اعمال فشار یا هر فعالیت تشدید کننده تنشها” پرداخت.
ویتنام تبدیل به یازدهمین کشوری شد که ژاپن با آن توافق نقل و انتقال تکنولوژی و تجهیزات نظامی امضا می‌کند

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.