ایرانی توانمند
Business is booming.

عضویت در پیمان شانگهای با اقتصاد ایران چه می‌کند؟

رئیس کنفدراسیون صادرات تحلیل کرد

52

ایسنا : محمد لاهوتی در حاشیه جلسه هیات نمایندگان، اظهار کرد: پیمان شانگهای در ابتدا یک پیمان امنیتی و سیاسی بود که به مرور زمان به سمت یک پیمان اقتصادی حرکت کرد. امروز قدرت‌های اقتصادی مهمی در این پیمان حضور دارند و عضویت ایران در شانگهای نیز می‌تواند برای دو طرف نتایج محسوسی داشته باشد.

وی با اشاره به جایگاه منطقه‌ای مهم ایران تشریح کرد: ما از سویی از نظر جغرافیایی، نقطه اتصال شمال به جنوب و از سوی دیگر شرق به غرب هستیم که در حوزه حمل و نقل و ترانزیت و تعامل میان کشورها نقشی کلیدی به ما می‌دهد. از سوی دیگر از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز، ایران جزو رتبه‌های نخست جهان به شمار می‌رود و از این رو در تامین نیازهای کشورهای عضو پیمان شانگهای نیز ما می‌توانیم نقشی کلیدی ایفا کنیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به عضویت کشورهایی مهم در پیمان شانگهای، بیان کرد: چین به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان و البته شریک اقتصادی مهم ایران در این پیمان حضور دارد و دیگر کشورهای عضو نیز توانایی‌های اقتصادی خاص خود را دارند.

لاهوتی ادامه داد: با توجه به اینکه ما عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم، هزینه تجارت برای ما بالاتر از دیگر کشورهاست، از این رو عضویت در این پیمان‌ها که به تخفیف در تجارت یا تعرفه ترجیحی منجر می‌شود برای ایران اهمیت فراوانی خواهد داشت. در حوزه واردات نیز امکان تامین بسیاری از نیازهای کشور از طریق اعضای این پیمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه عضویت در این پیمان نتایج مثبتی دارد اما همچنان گره‌های اصلی تجاری ایران را حل نمی‌کند، تشریح کرد: بسیاری از اعضای این پیمان با آمریکا و کشورهایی که ما را تحریم کرده‌اند ارتباط اقتصادی گسترده دارند و این تلقی که آنها به راحتی همکاری‌های خود با ما را گسترش خواهند داد درست نیست. ما باید در برجام در صورتی که حقوقمان به رسمیت شناخته شد، برای لغو تحریم‌ها تلاش کنیم. از سوی دیگر باید درباره اف ای تی اف که یک تصمیم داخلی است نیز به جمع بندی برسیم تا با کنار زدن محدودیت‌های بین المللی، امکان استفاده حداکثری از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کشور فراهم شود.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.