ایرانی توانمند
Business is booming.

افزایش ۷ میلیارد دلار به ارزش برجای ذخایر معدنی

در مجمع عمومی سالانه ایمیدرو مطرح شد

13

ایمیدرو، وجیه الله جعفری، در مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو با بیان این مطلب اظهار کرد: این سازمان طی سالهای گذشته، اقدامات توسعه‌ای گسترده ای در حوزه اکتشاف انجام داد که منجر به اکتشاف پهنه‌های جدید، دریافت پروانه‌های اکتشاف و در برخی موارد دریافت گواهی کشف و درنتیجه ذخیره‌های جدید شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، ذخیره موجود ارزش برجای ۱۰ ماده معدنی شامل طلا، سنگ آهن، آنتیموان، باریت، زغالسنگ، بوکسیت، سرب و روی، مس محتوا، شورابه و عناصر نادر خاکی را حدود ۳۹ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ارزش افزوده مواد معدنی کشف شده تا پیش از اکتشافات اخیر در صورت سرمایه گذاری، حدود ۷۷۴ میلیارد دلار است و با احتساب ارزش ذخایر جدید (حدود ۲۷۱ میلیارد دلار) تبدیل ذخایر معدنی موجود به محصول، این رقم به حدود ۱۰۴۵ میلیارد دلار میرسد.

وی افزود: با توجه به تعداد پهنه‌های اکتشاف شده و شناساییهای صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود طی ۲۰ سال آینده، میزان ارزش افزوده ذخایر معدنی فرآوری شده به ۱۵۰۰ میلیارد دلار برسد.

ایمیدرو؛ اجراکننده وظایف توسعهای

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن مقایسه ایمیدرو با سازمانهای توسعهای کشورهای موفق، تاکیدکرد: ایمیدرو به عنوان سازمانی توسعه‌ای برخلاف سازمانهای توسعه‌ای کشورها که در جنبه‌هایی از فرآیند زنجیره تولید و صادرات (همچون کمک به توسعه فناوری، کمکهای مالی و غیر مالی، گسترش تجاری و صادراتی) فعال اند، همه وظایف توسعه‌ای را یکجا پیش میبرد.

جعفری افزود: براین اساس راهبردها و استراتژیهای سازمان طی سال ۱۳۹۹ در راستای توسعه زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی، بهینه‌سازی و ارتقای توان مقابله با تهدیدها و استفاده بهینه از منابع مالی و غیره بوده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان همراه با بخش خصوصی در بیش از ۸۰ درصد مناطق کمتر توسعه یافته کشور از دو طریق (اکتشاف، اجرای طرح‌ها و طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک) سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین طی دو سال اخیر، بیش از ۶۷۰ معدن (که اغلب در مناطق کمتر توسعهیافته بوده) احیا، فعال و توسعه یافته است.

هدایت سود شرکتها به توسعه طرحها

معاون وزیر صمت ضمن اشاره به برنامه ایمیدرو برای تامین منابع مالی طرحهای توسعه این سازمان از طریق هدایت سود شرکتهای وابسته، اظهار کرد: سود شرکتهای وابسته به ایمیدرو در سال جاری، حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که تلاش کردیم بخش زیادی از این سود به سمت طرحهای توسعه هدایت شود و بخش کمی از آن به تقسیم سود اختصاص یابد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به اینکه چین و کشورهای دیگر در دو حوزه «کربن صفر» و «ضایعات صفر» در فرآوری بخش معدن و صنایع معدنی فعالیت میکنند، گفت: برنامه ما، توجه به این دو موضوع است و بدون شک، در صورت بهره‌گیری از دانش و فناوریهای جدید نظیر فناوری هوشمند نسل چهار و غیره به این اهداف میرسیم و از دنیا عقب نخواهیم افتاد.

وی افزود: برنامه توسعه عناصر کمیاب در سال ۱۳۹۹ ادامه داشت و توجه به عناصر استراتژیک، در برنامه امسال ایمیدرو است.

جذب ۱۷۰۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی

در ادامه جلسه مجمع عمومی سالانه ایمیدرو، سمیه خلوصی-مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو- نیز اعلام کرد: ایمیدرو سال گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان منابع برای تکمیل طرحهای توسعه از بخش خصوصی جذب کرد.

وی با بیان اینکه برنامه افتتاح ۱.۹ میلیارد دلار طرح طی سال جاری در دستور کار ایمیدرو است، گفت: سال گذشته حدود ۳.۵ میلیارد دلار طرح افتتاح شد که از پروژه‌های شاخص آن میتوان به آلومینیوم جنوب، انتقال آب خلیج فارس، کنسانتره و گندله منطقه سنگان و طرحهای توسعه مس اشاره کرد. همچنین سرب و روی مهدی آباد با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلار، برجسته‌ترین پروژه‌هایی است که تا آخر امسال تکمیل خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو ضمن اشاره به دیگر اقدامات این سازمان در حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، جذب سرمایه‌گذار و نقدینگی بخش خصوصی، اجرای طرحهای احداث خط انتقال برق و جاده برای معادن، توسعه مناطق ویژه اقتصادی و آموزش بخش خصوصی و حمایت از پروژه های راهبردی، بخشی از اقدامات ایمیدرو در سال گذشته بوده است.

وی در پایان افزود: توانمندسازی بخش معدن از طریق هدایت منابع مالی شرکتها در بانکها، تشکیل شرکت سهامی عام پروژه و آمادگی عرضه آن در بورس، احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک، توسعه ساخت داخل و توسعه اکتشاف و زیربناها، از دیگر اقدامات ایمیدرو طی سال گذشته بوده است که امسال نیز دنبال میشود. توسعه برنامه‌های اکتشافی توسط ایمیدرو نیز از جمله راهبریترین استراتژیهای این سازمان است. اکتشاف پهنه‌ها در فازهای شناسایی و پی‌جویی در ۳۰ استان شامل ۱۳۴ پهنه بیش از ۶۶۴ هزار کیلومتر مربع گستره کشور در حال اجراست که ۸۲ درصد آن تکمیل شده است.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.