ایرانی توانمند
Business is booming.

تلاش‌ها برای ساخت واکسن گیاهی کرونا به کجا رسید؟

7

پایگاه خبری ساینس : در حالی که جهان همچنان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، محققان در سراسر جهان به دنبال راهکارهای جدید برای واکسیناسیون سریع و موثر در برابر این ویروس کشنده هستند.

به تازگی ۲ گروه تحقیقاتی در دانشگاه لاوال کبک از مزایای واکسن گیاهی کرونا حمایت کرده و راهکاری برای تولید آن پیشنهاد کردند. این مطالعه نشان می‌دهد واکسن گیاهی کرونا راهکاری هوشمندانه خواهد بود.

مزایای واکسن گیاهی
واکسن‌ها معمولا در سیستم‌های باکتریایی یا یوکاریوت‌ها (eukaryotic) تولید می‌شوند. یوکاریوت‌ها موجوداتی با سلول‌هایی دارای هسته هستند که این هسته نیز دارای پوشش هسته‌ای است؛ بنابراین تولید واکسن‌هایی با پایه گیاهی نه تنها با هزینه کمتری تمام می‌شود، ‌ بلکه اثرات شیمیایی منفی کمتری دارد و به احتمال زیاد ساخت آن ساده تر است.
تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که واکسن‌های گیاهی نسبت به واکسن‌های دیگر، واکنش ایمنی قوی‌تری ایجاد می‌کنند و بازدهی بالاتری دارند.

یکی دیگر از مزایای تولید واکسن گیاهی این است که این واکسن‌ها را می‌توان مستقیما از یک محصول خوراکی تولید کرد و نیازی به هیچ فرآیند فرآوری نخواهد داشت.

آیا تا به حال سابقه ساخت واکسن گیاهی وجود داشته است؟
سابقه تولید واکسن گیاهی وجود دارد؛ در حال حاضر برای درمان بیماری گوشه (Gaucher disease) از واکسن گیاهی استفاده می‌شود. این بیماری ژنتیکی به دلیل اختلال در فعالیت یا کمبود یک آنزیم به وجود می‌آید. قبل از بروز پاندمی کووید نیز واکسن گیاهی آنفلوآنزا وارد آزمایشات بالینی فاز سوم شد و نتایج امیدوارکننده‌ای داشت.
به نهادهای نظارتی دولتی سراسر جهان پیشنهاد شده است: در زمینه مزایای واکسن‌های گیاهی اطلاع‌رسانی کنند تا در صورت ورود این نوع واکسن‌ها به استاندار جهانی جدید، دستورالعمل‌های لازم برای ترویج چنین

رویکردی وجود داشته باشد.
بر اساس مطالعات به نظر می‌رسد کووید ۱۹ آخرین بیماری همه‌گیر در جهان نخواهد بود و هر راهکاری در این زمینه، در آینده نیز با ارزش است.

نتایج این مطالعه در نشریه ساینس منتشر شده است.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.