ایرانی توانمند
Business is booming.

پیش‌بینی شدت کووید-۱۹ در کودکان با کمک یک نشانگر زیستی

139

فلوریدا نیوز تایمز، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، رابطه میان سیتوکین‌های موجود در بزاق دهان و ابتلا به کووید-۱۹ را ارزیابی کرده‌اند تا شدت بیماری را پیش‌بینی کنند. آنها با بررسی نمونه بزاق ۱۵۰ کودک دریافتند که سطح دو سیتوکین در بزاق دهان کودکان مبتلا به کووید-۱۹ شدید، بالاتر از سطح آن در بزاق دهان سایر کودکان است.

پژوهشگران در این پروژه، میزان سیتوکین‌ و ریزآران‌ای را در بزاق دهان کودکان مورد بررسی قرار دادند. این نشانگرهای زیستی ممکن است که التهاب را در بدن کنترل کنند و کمکی برای تعیین میزان جدی بودن ابتلا باشند.

“اوشا ستورامان” (Usha Sethuraman)، پژوهشگر “دانشگاه میشیگان مرکزی” (CMU) و از اعضای این گروه پژوهشی، گفت: استفاده از بزاق برای پیش‌بینی شدت عفونت، یک روش غیرتهاجمی و بدون درد است. اگر تاثیر این روش ثابت شود، بزاق دهان می‌تواند به تشخیص کووید-۱۹ در کودکانی که آزمایش خون برای آنها دشوار و ناراحت‌کننده است، کمک کند. علاوه بر این، تشخیص به موقع شدت کووید-۱۹ می‌تواند به پزشکان در ارائه درمان فوری و مناسب کمک کند و پیامدهای بیماری را بهبود ببخشد.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که اگرچه بیشتر کودکان مبتلا به کووید-۱۹، بیماری خفیفی داشته‌اند، اما برخی از آنها به عوارض شدیدی مانند نارسایی تنفسی یا التهاب قلب دچار شده‌اند.

سیتوکین‌ها، پروتئین‌هایی هستند که در خون و بزاق وجود دارند و ممکن است در واکنش به عفونت تولید شوند. بررسی‌های انجام شده روی بزرگسالان نشان داده‌اند که میزان برخی از سیتوکین‌ها در خون بیماران مبتلا به کووید-۱۹، بالا است و می‌تواند شدت بیماری را پیش‌بینی کند.

هدف پژوهشگران این است که نهایتا بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی، نشانگرهای زیستی و عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، کودکانی را که در معرض خطر بیماری شدید قرار دارند، شناسایی کنند.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.