ایرانی توانمند
Business is booming.

نظام ملی نوآوری و فناوری کشور نیازمند عارضه‌یابی است

رییس سازمان جهاد دانشگاهی

3

 

ایرنا- رییس سازمان جهاد دانشگاهی با اشاره به وجود انواع موازی‌ کارها، تداخل کاری و تعدد مسوولیت در نظام ملی نوآوری و فناوری کشور، تبدیل روان علم به فناوری و ثروت را در گرو عارضه‌یابی و اصلاح‌ صحیح این نظام دانست.

انواع موازی کاری ها و تعدد مسوولیت ها و تصمیم گیری های بین دستگاهی در حوزه نظام ملی نوآوری و فناوری در کشورمان، فعالان این حوزه بسیار مهم و تاثیرگذار در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور را دچار سردرگمی کرده است.

در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان دو سازمان محوری در این حوزه فعال هستند و این دو مجموعه تولید علم و تبدیل روان آن به فناوری و ثروت را مدیریت می کنند.

مطالب فوق بخشی مهم از صحبت های حمیدرضا طیبی رییس سازمان جهاد دانشگاهی کشور است که در مصاحبه اختصاصی با ایرنا ابراز داشته است.

به گزارش ایرنا، سازمان جهاد دانشگاهی در طول سال های گذشته با تکیه بر دانش و توانمندی متخصصان و پژوهشگران خود و بر اساس نیازهای جامعه در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات چشمگیر و بزرگی در بومی سازی و انتقال دانش فنی روز دنیا در حوزه های مختلف از جمله پزشکی، فنی مهندسی و علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی داشته است.

این سازمان بر اساس وظیفه ذاتی خود که همان ارتباط دانشگاه و صنعت است، با حمایت از حوزه پژوهش در دانشگاه ها و مراکز علمی و همچنین امضای قراردادهای علمی و پژوهشی با مراکز و سازمان های مختلف به منظور قطع وابستگی کشورمان طرح های تحقیقاتی بسیاری را برای استفاده در بخش های مختلف به صورت کاربردی در قالب فناوری پیاده سازی و به سرانجام رسانده است.

رهبر معظم انقلاب نیز در طول سال های گذشته همواره ضمن تشویق روحیه خودباوری ملی در بین جهادگران دانشگاهی از جمله در سال ۱۳۸۶ از این مجموعه به عنوان مولود مبارک انقلاب نام برده و فرموده اند: بنده به جهاد دانشگاهی اعتقاد راسخ دارم.

طراحی و ساخت دکل حفاری با محرک برقی با عمق ۲۰ هزار فوت و مجهز به سیستم تصفیه گل و فوران گیر برای حفر چاه های نفت، طراحی سیستم برق و کنترل دکل های حفاری، طراحی دستگاه لوله مغزی سیار برای سرویس و تعمیرات و تکمیل چاه های نفت حفاری، طراحی بازوهای بارگیری نفت خام با طول بلند کننده ۶۵۰۰ متر به منظور انتقال ایمن و آسان نفت و فرآورده های نفتی و یا معیانات گازی از ساحل به کشی و بالعکس، طراحی و ساخت مته های دندانه ای سه کاجی و همچنین مته PDC برای حفر چاه های نفتی و همچنین ساخت سامانه پیشگیری از تشکیل رسوب در کف مخازن نفتی و مواد موثره تعلیق شکن برای نمک زدایی از نفت از جمله محصولاتی است که سازمان جهاد دانشگاهی با حمایت و استفاده از دانش پژوهشگران در طول سال های گذشته برای استفاده در صنعت نفت کشور بومی سازی کرده است.

طراحی و ساخت سیستم رانش و سامانه کنترل و نظارت قطار مترو، الکتروموتورهای معکوس گرد، موتور گیربکس ۱۲ هزار دور خورشیدی، سیستم لایه نشانی تحت خلا، محصول الکتروفیلتر و بگ فیلترها با راندمان بالای غبارگیری برای استفاده در کارخانجات تولید سیمان، صنایع فلزی و فولادی و صنایع پالایشگاهی، تولید سرامیک های نسوز، طراحی و ساخت صداگیر داخلی رگولاتورهای اکسیال با ویژگی مقاوم در برابر انفجار مورد استفاده در صنایع خودروسازی، نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دفاعی، ساختمان سازی و صنایع برودتی، سامانه تست تجهیزات دوار با قابلیت تست ۵ هزار اسب بخار و سرعت ۳۷ هزار دور بر دقیقه‌ که برای تست گیربکس، توربین و سایر تجهیزات دوار استفاده می شود و استحصال فلزات گروه PGM از کاتالیست های کهنه خودرو و بازیابی فلزات گرانبها از پسماندهای الکترونیکی تعدادی دیگر از محصولات این سازمان در بخش فنی مهندسی به شمار می رود.

بارها اشکالات نظام ملی نوآوری و فناوری را منتقل کرده‌ایم

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.