ایرانی توانمند
Business is booming.

جذب هزاران مخاطب واقعی

چگونه هزاران مخاطب واقعی در اینترنتی جذب کنیم؟

0 56

چگونه هزار فالوور اول خود را در اینستاگرام جذب کنیم؟ | جذب هزار فالوور واقعی در اینستاگرام!

‏واقعیت این است که پلتفرم اینستاگرام به یک شبکه عظیم اجتماعی برای توسعه کسب و کار و بازاریابی دیجیتال تبدیل شده و فرصتی رایگان و در دسترس برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ است . بیش از ۴۷ میلیون کاربر اینستاگرام در ایران و بیش از چندصد میلیون کاربر در سرتاسر جهان ، از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و تعداد کاربران فعال در هر ماه ، بسیار بیشتر از تعدادی است که بتوان تصور کرد یا در این مقاله گنجاند .

 

چرا برروی جذب هزار فالوور واقعی تاکید می‌کنیم؟

‏نکته این مقاله در انتخاب تیتر ۱۰۰۰ فالوور بعدی یا ابتدایی در اینستاگرام به این دلیل بود که دقیقاً همان لحظه‌ای که پیج شما از تعداد صفر به ۱۰۰۰ فالوور می‌رسد ، ادامه رشد این روند کُند و سخت خواهد شد . در ضمن ، بعضی از خدمات و ویژگی‌های حیاتی و مهم صفحات اینستاگرام که برای کسب و کارها ضروری است ، فقط زمانی برای شما فعال خواهند شد که حداقل ۱۰۰۰ فالوور داشته باشید .

‏قبلاً ، بسیاری از افراد با استفاده از روش‌های غیرطبیعی یا نرم‌افزارهای جذب فالوور فیک ، در طی چندین روز ، این تعداد فالوور را جذب می‌کردند؛ اما از یک دوره‌ای به بعد ، اینستاگرام با وضع قوانین سخت‌گیرانه ، همه این نقشه‌ها را نابود کرد تا افراد از طریق درست و طبیعی به توسعۀ کسب و کار یا محتوای صفحات‌شان بپردازند . اگر شما هم جزو افرادی بودید که قصد داشتید با فالوور فیک صفحه اینستاگرامی‌تان را بالا بیاورید ، همین حالا دست نگه دارید و مطلب چرا استفاده از ربات‌های اینستاگرامی کار درستی نیست را بخوانید! در مطلبی که به آن اشاره کردیم از آکادمی کاپریلا ، تمام اتفاق‌هایی که می‌تواند برایتان بیفتد را ذکر کردیم .

‏اما در ادامه این مقاله ، ما ۸ ترفند درست و کاربردی برای جذب ۱۰۰۰ فالوور اول یا ۱۰۰۰ فالوئر بعدی یک پیج در اینستاگرام را با شما مرور خواهیم کرد . کاغذ و خودکار را در کنار دستتان بگذارید و از این مطالب نوت‌برداری کنید؛ چون قرار است ایده‌های جالبی به شما بدهیم .

اکانت اینستاگرام بسازید یا همینی که دارید را برای کسب و کارتان بهینه کنید!

‏احتمالاً شما یا برای اولین‌ بار است که اقدام به ایجاد یک صفحه برای ترویج برندتان کرده‌اید یا چند وقت است که به این کار مشغول هستید . برای شروع این مسیر تا جذب ۱۰۰۰ فالوور واقعی باید توجه کنید که حساب یا اکانت شما تا چه مقدار برای جذب افراد مختلف آماده است؛ اصلاً هم فرقی ندارد که تازه‌وارد هستید یا نه . برای قدم اول ، به این فکر کنید که نام کاربری یا آیدی و یوزرنیم صفحه شما تا چه اندازه قابل سرچ یا جست‌وجو است .

‏برای مثال ، فرض کنید که شما صاحب کسب و کاری در زمینه دوخت‌ودوز کت‌ و شلوار مجلسی‌ در شیراز هستید . اسم فروشگاه یا برند شما هم مثلاً با عنوان کت‌ و شلوار مجلسی امیر شناخته شده است . حالا ، باید ببینید که یوزرنیم یا آیدی شما چقدر به اسم برند یا خدماتی که ارائه می‌دهید نزدیک و مربوط است . مثلاً یک یوزرنیم متناسب و درست برای این برند ، یک آیدی با عنوان KotoshalvarAmir@ خواهد بود . اینگونه ، مشتریان یا افرادی که به‌دنبال خدمات شما می‌گردند ، با یک سرچ ساده می‌توانند به صفحه شما دسترسی داشته باشند .

‏البته احتمالاً کسی در اینستاگرام جستجوی خود را به فینگلیش انجام نمی‌دهد! پس سعی کنید نام کاربری خود را همانطور که مختصر و مفید است بنویسید تا به یاد افراد بماند .
آموزش سئو در وردپرس (WordPress SEO)

در این دوره آموزشی ، ما با افزونه های مربوطه جهت سئوی وردپرس آشنا شده و تنظیمات سایت را برای سئو بهتر انجام می دهیم . برای انجام تنظیمات سئو وردپرس ، دو افزونه کاربردی با نام های All In One SEO Pack و WordPress SEO By Yost ارائه شده است که در این دوره ، ما به بررسی عملکرد هر دو افزونه پرداخت و در پایان دوره ، این دو افزونه را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد .

‏ ○ افزونه All In One SEO Pack
‏ ○ افزونه WordPress SEO By Yoast
‏ ○ تنظیمات پیشرفته مکان نما و پیوندها و RSS سایت
‏ ○ مقایسه هر دو افزونه

سئو ، بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو
با توجه به حجم بالای مراجعه کاربران به موتورهای جستجو ، یکی از عواملی که در رشد وب سایت و همین طور موفقیت وب سایت تأثیر دارد ، بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو می باشد . SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است که شامل برخی تکنیک ها و همین طور اصول کاربردی به منظور شناسایی هرچه بهتر وب سایت توسط موتورهای جستجو است .

شاید برای شما سؤال پیش آید که شناسایی سایت توسط موتورهای جستجو ، چه اهمیتی بر موفقیت وب سایت دارد؟ در پاسخ باید گفت که با توجه به رشد محیط وب و همین طور افزایش تعداد سایت ها و محتواهای منتشر شده در این سایت ها ، اکثر کاربران به منظور یافتن محتوای مورد نظر خود ، از طریق موتورهای جستجو اقدام کرده و وارد وب سایت مورد نظر می شوند . پس نتیجه می گیریم برای اینکه وب سایت ما ، وب سایت موفقی باشد ، نیاز است تا برای موتورهای جستجو قابل شناسایی باشد تا بتوانیم ورودی بیشتری از طریق موتورهای جستجو داشته باشیم .

وردپرس ، بهینه شده برای سئوی بهتر
اگر شما از وردپرس به منظور راه اندازی وب سایت خود استفاده می کنید ، لازم است بدانید که این سیستم مدیریت محتوا ، به صورت کامل بر اساس اصول اولیه سئو پیاده سازی شده است . اما در سئوی بهتر وب سایت های وردپرسی نیاز است تا برخی امور دیگر نیز رعایت شود از جمله اینکه قالبی که شما برای وب سایت خود استفاده می کنید ، می بایست بر اساس اصول سئو پیاده سازی شده باشد چرا که نحوه نمایش محتوای شما در وب سایت ، بر اساس قالب است .

همچنین ، وردپرس در هسته خود ، اصول اولیه سئو از بابت کد نویسی بهینه را رعایت کرده است اما با توجه گستردگی زمینه فعالیت کاربران ، ضروری است تا کاربران نیز بر اساس محتوای وب سایت خود ، از برخی اصول دیگر نظیر نصب افزونه های مربوط به سئوی وردپرس و همین طور معرفی وب سایت به گوگل و سایر موتورهای جستجو انجام دهند .

کلمات کلیدی Long-Tail (لانگ تیل) یا دنباله دار | اهمیت ، کاربرد و روش استفاده

‏کلمات کلیدی Long Tail یا ;کلمات دنباله دار از جمله انواع عبارت‌های کلیدی است که استفاده از آن می‌تواند به استراتژی سئو سایت کمک زیادی کند؛ چون رقابت سئویی در گوگل در این کلمات ساده‌تر است و امکان رتبه گرفتن مقالات در نتایج گوگل را تا حد زیادی بالا می‌برد . اما برای استفاده از کلمات کلیدی Long-Tail یا به اصطلاح کلمات کلیدی طولانی یا دم دراز باید در مورد آن دانش کافی را داشته باشید . در این مقاله از آکادمی کاپریلا به تمامی موارد و نکات مرتبط با کلمات دنباله دار اشاره کرده‌ایم .

کلمات کلیدی Long-Tail چیست؟

‏کلمات کلیدی Long Tail به عبارت‌های چند کلمه‌ای با حداقل ۳ کلمه به بالا گفته می‌شود که کاربران برای دسترسی به مطالب ، اخبار یا محصول مورد نظر خود در گوگل جستجو می‌کنند . اما با این حال نمی‌توان تعریف کلمات کلیدی طولانی را فقط در تعداد آنها خلاصه کرد . به طور دقیق‌تر ، long tail keyword عبارت‌های هدفمندتر است که توسط کاربران جستجو می‌شود . این موضوع را می‌توان با ذکر یک مثال ملموس‌تر کرد .

‏برای مثال ، کلمه کلیدی “کتاب زبان” را در نظر بگیرید که توسط کاربران در گوگل جستجو می‌شود . هدف کاربر در این سرچ به طور دقیق مشخص نیست . معلوم نیست که کاربر به دنبال چه نوع کتاب زبانی است؛ کتاب آموزشی و یا داستان ، کتاب بزرگسالان و یا کتاب کودکان و حتی نوع زبان (انگلیسی ، عربی ، آلمانی و …) . این نوع از کلمات کلیدی نمی‌تواند کاربر هدفمندی را جذب سایت کند . ضمن اینکه رقابت در نتایج موتورهای جستجو را نیز بسیار سخت می‌کند .

‏اما حالا عبارت «خرید کتاب آموزش زبان انگلیسی» را در نظر بگیرید که توسط کاربران سرچ می‌شود . این عبارت ، هدف کاربر را به طور دقیق‌تری مشخص می کند که به دنبال خرید کتاب زبان انگلیسی آن هم از نوع آموزشی و برای بزرگسال است . ضمن اینکه رقابت برای سئو آن نیز آسان‌تر بوده و این امکان را ایجاد می‌کند که در مدت زمان کوتاه ، محصول و یا خدمات شما در گوگل رتبه گرفته و دیده شود .

چرا کلمات کلیدی دنباله دار برای سئو اهمیت دارند؟

‏همانطور که اشاره کردیم ، کلمات کلیدی طولانی به سئو سایت کمک زیادی می‌کند . دلایل آن به شرح زیر است:

‏در بحث سئو کلمات کلیدی طولانی در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاهتر ، نتایج جستجو کمتری در گوگل دارند . برای مثال کلمه کلیدی کوتاه «فروش موبایل» حدود ۱۸۸ میلیون ‌‌‏ نتیجه در گوگل دارد . اما کلمه Long Tail «فروش قسطی موبایل سامسونگ» ، میزان نتایج جستجوی کمتر و در نتیجه ، رقابت کمتری را در گوگل به دنبال دارد .

‏یکی از مهم‌ترین اهداف در سایت‌ها ، به ویژه سایت‌های تجارت الکترونیک ، نرخ تبدیل (میزان تبدیل شدن بازدیدکنندگان به مشتری) است . این مساله از آن جهت مهم است که همواره میزان نرخ تبدیل می‌تواند فروش و سوددهی را برای سایت‌ها ایجاد کند . از‌ آنجا که کلمات کلیدی دنباله‌دار ، کاربران هدفمند را به سمت سایت جذب می کند ، میزان فروش را نیز افزایش می‌دهد . کاربری که با عبارت هدفمند “خرید کتاب آموزش زبان انگلیسی” وارد یک سایت فروش کتاب می‌شود ، به احتمال زیاد کاربری است که به مشتری کتاب‌های زبان شما تبدیل خواهد شد .

‏برخلاف باور عموم انتشار پست نقل قول‌ در اینستاگرام فقط برای اینکه محتوایی منتشر کرده باشیم به کار نمی ‌رود ، بلکه بسیاری از کسب و کارها از آن برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود مانند فروش بیشتر و ایجاد همبستگی با برند استفاده می ‌کنند؛ البته منظور هر نقل قولی نیست! هر پستی که می‌گذارید باید خلاقانه طراحی و منتشر شود .

 

چگونه از پست نقل قول در اینستاگرام استفاده کنیم؟

‏پست ‌های انگیزشی ، اتفاق جدیدی نیستند و به عبارتی از مد افتاده‌اند؛ اما هر روز کسب و کارهای بیشتری پست ‌های نقل قولی مخصوص خودشان را در اینستاگرام ایجاد و منتشر می ‌کنند . این مورد در ایران کمتر است و البته به صورت حرفه‌ای هم اجرا نمی‌شود . پس شما می‌توانید با کمک این مطلب پست‌های نقل قولی خود را در اینستاگرام منتشر کنید و جوابدهی خوبی از آن بگیرید .

‏معمولاً مردم بر این باورند که از نقل قول برای هنگامی که ایدۀ جدیدی برای انتشار پست اینستاگرام به ذهن خطور نمی‌کند ، فقط برای اینکه محتوایی در صفحه اینستاگرامی منتشر شود استفاده می‌ شود .

‏اما در حقیقت از نقل قول به دلایل زیادی از تولید مشارکت/ engagement گرفته تا ترویج (پروموت) کمپین ‌ها ، استفاده می ‌شود . در ادامه به بعضی از این دلایل اشاره خواهیم کرد . البته به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً مطلب ۵ ترند اینستاگرامی را از آکادمی کاپریلا بخوانید تا ایده‌های دیگری از تولید محتوای اینستاگرام به ذهن‌تان خطور کند .

از نقل قول برای ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبین استفاده کنید .

‏یکی از دلایلی که خیلی از کسب و کارهای حرفه‌ای از پست‌های نقل قول در اینستاگرام استفاده می ‌کنند ، ایجاد تعامل با مخاطبین و برقراری ارتباطی عمیق ‌تر با آن ‌هاست .

‏در این استراتژی ، شما می‌ توانید به هر شکلی که برای برندتان مناسب ‌تر است ، از آن استفاده کنید . مثلاً تصویر زیر را ببینید؛ برندهایی که زمینۀ شغلی‌شان با طراحی مرتبط است ، معمولاً نقل قول ‌هایی انرژی ‌بخش در قالبی رنگی به اشتراک می ‌گذارند . البته در ایران چنین موردی خیلی کمتر به چشم می‌خورد! اگر شما کسب و کاری دارید که در زمینۀ طراحی فعالیت می‌کند ، می‌توانید از چنین روشی ایده تولید محتوا در اینستاگرام بگیرید .

‏اگر چنین الگوی برای برندتان مناسب نیست ، می‌ توانید مانند تصویر زیر پست خود را کمی جدی‌تر و انگیزشی‌تر کنید .

‏فارغ از هدف شما از راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی ، شبکه‌های اجتماعی بهترین ، کم‌هزینه‌ترین و موثرترین فضا برای اجرای آن به شمار می‌روند . اما چطور می‌توان در این محیط یک کمپین هدفمند و موفق را طراحی و اجرا کرد؟ قطعاً هنگام برنامه‌ریزی آن ، سوالات و دغدغه‌های زیادی پیش خواهد آمد . در این مطلب از آکادمی کاپریلا تلاش می‌کنیم ۷ گام ضروری برای طراحی یک کمپین در شبکه‌های اجتماعی را با هم بررسی کنیم . با در نظر گرفتن این ۷ گام قطعا برنامه‌ریزی خوبی خواهید داشت و به نتایج درخور توجهی دست خواهید یافت .

 

۷ گام ضروری در طراحی کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی

‏اهمیت ، پتانسیل و سرعت تبلیغ شرکت‌ها و برندها در شبکه‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست . برای استفاده از قدرت این شبکه‌های اجتماعی ، می‌توانید از قابلیت‌های تبلیغات پولی خود شبکه استفاده کنید (که در ایران قابل اجرا نیست) ، یا آنکه روش پرداختی به اینفلوینسرها یا صفحات پربازدید را در پیش بگیرید یا درنهایت ، خودتان صاحب یک صفحه در این فضا باشید و بر روی نتایج ارگانیک جذب فالوور تمرکز کنید .
در هر صورت برای معرفی برند ، سرویس‌ ، محصول یا خدمات خود در این شبکه‌ها و دریافت نتیجه موثر ، به طراحی کمپین‌هایی به شیوه درست نیاز دارید . در ادامه مقاله نحوه طراحی یک کمپین در شبکه‌های اجتماعی را مرحله‌به‌مرحله بررسی خواهیم کرد .

تعیین هدف

‏چشم‌انداز و هدف شما از راه‌اندازی این کمپین بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام چیست؟ پاسخ این سوال ، مبنای کمپین شما خواهد بود و در تعیین دیگر پارامترهای مرتبط با کمپین مثل بودجه ، محتوا ، پرسونا ، کال‌ تو اکشن و… تاثیرگذار است .

‏آیا محدودیتی در تعیین هدف و نوع کمپین در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟ خیر . شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی به دنبال آگاهی از برند و برندینگ ، افزایش فروش ، دریافت ثبت‌نام ، نصب اپلیکیشن ، افزایش مشارکت مخاطبین ، افزایش ترافیک ورودی وبسایت و … باشید؛ بنابراین محدودیتی در تعیین هدف و نوع کمپین وجود ندارد . اما بنا نهادن یک هدف مناسب ، ضروری است و برای تعیین آن باید به نکات زیر توجه نمود:

‏– اهداف باید دارای ویژگی‌های مدل Smart باشد . بدین‌معنا که هدف تعیین‌شده باید مشخص و واضح ، مرتبط ، قابل دسترسی و قابل اندازه‌گیری در یک بازه زمانی خاص باشد . به عنوان مثال اگر قصد شما از کمپین شبکه‌های اجتماعی ، افزایش میزان مشارکت مخاطبین (Engagemanet) است . سعی کنید کمی نگاه جزئی‌تر و دقیق‌تر نسبت به آن داشته باشید . برای این کار از خود بپرسید تا چند درصد افزایش میزان اینگیجمنت در این کمپین ایده‌آل شما خواهد بود و برای رسیدن به این میزان تمرکز کنید . پیشنهاد می‌کنیم در این مورد ، مقاله هدف‌گذاری smart از آکادمی کاپریلا را مطالعه کنید .

‏– متریک‌های اندازه‌گیری هدف ، مشخص باشد . همان‌طور که گفته شد یکی از معیارهای هدف مناسب ، قابل اندازه‌گیری بودن آن است؛ بنابراین باید نحوه محاسبه پارامترهایی که برای سنجش آن نیاز است را نیز تعیین کنید . با تعیین این متریک‌‌ها اطمینان حاصل خواهید کرد که هدف شما کیفی نیست و ابزارهای لازم برای شمارش و محاسبه آن‌ها را در اختیار دارید . به عنوان مثال جهت محاسبه نرخ افزایش میزان اینگیجمنت ، طبق فرمولی که دارد به متریک‌های‌ تعداد افزایش فالوور ، میزان کامنت‌‌گذاری ، تعداد اشتراک‌گذاری محتوا و تعداد لایک‌ها نیاز خواهید داشت . حال باید برای نشر محتوا طوری برنامه‌ریزی کنید و ابزارهایی را به کار ببرید که نهایتاٌ این پارامترها را در اختیار داشته باشید .

‏– CTA یا کال‌تواکشن نهایی خود را مشخص کنید . آیا قصد دارید مخاطب را به سمت وبسایت یا صفحه فرود هدایت کنید؟ آیا می‌خواهید مخاطب مستقیماً به صفحه نصب اپلیکیشن برود؟ می‌خواهید تعداد فالوور پیج یا اکانت خود را بالا ببرید؟ و…

‏حدود ۹۲ درصد جست‌وجوی کاربران در دنیا توسط گوگل انجام می‌شود که در ایران این درصد می‌تواند بیشتر هم باشد . به همین دلیل تقریباً تمام توجه سئوکاران در بهینه‌سازی سایت‌ها ، بر روی موتور جستجوی گوگل است . در این مسیر ، شناخت موتور جست‌وجوی گوگل و نحوه کار کردن آن بیش از پیش مهم می‌شود . اگر بدانیم که گوگل چه معیارهایی را در رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد ، آن وقت با رعایت این نکات ، می‌توان به نتایج بهتری در گوگل رسید . گوگل دارای الگوریتم‌های مختلفی است که رتبه‌بندی سایت‌ها توسط همین الگوریتم‌ها انجام می‌شود . در این مقاله از آکادمی کاپریلا به طور خلاصه اما کامل ، با الگوریتم‌ های گوگل (Google Algorithm) آشنا شده و نکات مربوط به سئو هر الگوریتم را یاد خواهید گرفت .

الگوریتم گوگل چیست؟

‏اگر کمی با برنامه‌نویسی آشنا باشید ، حتماً کلمه الگوریتم به گوشتان خورده است . طبق تعریفی ساده ، به داشتن یک روند کلی ، ثابت و مشخص در انجام یک کار ، الگوریتم می‌گویند . مثلاً اگر شما روزهای زوج با ماشین به محل کار رفته و روزهای فرد با مترو و همچنین در روز جمعه سر کار نروید ، این الگوریتم سر کار رفتن شما خواهد بود .

‏گوگل توسط خزنده‌های خود ، صفحات موجود در اینترنت را بررسی ، تحلیل و ذخیره می‌کند . وقتی شما یک عبارت را در گوگل جست‌وجو می‌کنید ، گوگل هم برای نشان دادن نتایج به شما از یک روند مشخص استفاده کرده تا از بین همه صفحات ذخیره شده ، بهترین جواب را به شما بدهد . در حال حاضر میلیاردها صفحه ، سایت و همچنین عبارت‌های جست‌وجو وجود دارد و پیدا کردن بهترین نتیجه ، نیاز به الگوریتم‌های پیچیده و بزرگ دارد . به همین دلیل گوگل در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در موتور خود داشته و الگوریتم‌های بیشتری را وارد آن کرده است تا بتواند نتایجی مرتبط‌تر و باکیفیت‌تر به مخاطب ارائه دهد . در ادامه با این الگوریتم‌ها آشنا خواهید شد .

معرفی الگوریتم‌های گوگل

‏در قسمت اصلی مقاله به معرفی مهم‌ترین الگوریتم‌هایی که خود گوگل وجود آن‌ها را تأیید کرده است ، می‌پردازیم . برای آشنا شدن با نحوه پیشرفت موتور گوگل این الگوریتم‌ها ، به ترتیب زمانی از گذشته تا حال حاضر معرفی می‌شوند . اما توجه کنید که ترتیب این الگوریتم‌ها به معنای از کار افتادن الگوریتم‌های قدیمی نیست . تمامی الگوریتم‌های معرفی شده در حال حاضر جزئی از موتور گوگل بوده و در رتبه‌بندی سایت‌ها مؤثر هستند و نکات سئو که در انتهای معرفی هر الگوریتم گفته خواهد شد ، به یک اندازه مهم هستند .

‏گوگل به طور مستمر ، الگوریتم‌ها و شیوه‌های خود را بروزرسانی می‌کند اما زمانی این تغییرات را در قالب یک الگوریتم مستقل و با نام اختصاصی منتشر می‌کند که تغییرات عمده‌ای در کل یا بخشی از روند تحلیل و رتبه‌بندی سایت‌ها ایجاد کرده باشد .

‏گوگل در سال ۱۹۹۶ به صورت رسمی شروع به کار کرد؛ اما در سال‌های اول هیچ شباهتی به گوگلی که الآن می‌بینید نداشته و به ساده‌ترین شکل ممکن کار می‌کرد . وقتی کاربر عبارتی را جست‌وجو می‌کرد ، گوگل به دنبال پیدا کردن دقیق همان عبارت در سایت‌ها رفته و این صفحات را به عنوان نتیجه نشان می‌داد .

‏فرض کنید در حال خرید اینترنتی یک کفش ورزشی هستید و سه مدل را می‌پسندید تا در نهایت یکی از آنها را برای خرید انتخاب کنید . هر کدام از این سه کفش ، امتیازهای متفاوتی از کاربران دریافت کرده‌اند ، برای کفش اول ۵ ستاره ، کفش دوم امتیاز ۴ . ۵ و برای کفش سوم امتیاز ۳ ثبت شده است . برای کفش با امتیاز ۵ ستاره ، بیشتر از ۲۰۰ نظر مثبت نیز از طرف مشتریان درج شده است . شما با توجه به این شرایط ، به احتمال زیاد کفش اول با امتیاز ۵ ستاره را می‌خرید . چرا این اتفاق می‌افتد و شما این کفش را برای خرید انتخاب می‌نمایید؟ پاسخ آن در یک دلیل روانشناسی به نام اثبات اجتماعی Social Proof یا تایید اجتماعی نهفته است .

 

اثبات اجتماعی Social Proof چیست؟

‏اثبات اجتماعی یا تایید اجتماعی مفهومی است که رابرت سیالدینی در سال ۱۹۸۴ آن را ابداع کرد ، به این مفهوم ، تاثیر اجتماعی نیز گفته می‌شود . social proof در روانشناسی بدین معناست که افراد ، عمل و اقدامات دیگران را تقلید می‌کنند و به نوعی تحت تاثیر اقدامات و رفتار دیگران قرار می‌گیرند .

‏تایید اجتماعی در بازاریابی در خریدهایی که افراد انجام می‌دهند ، نمایان می‌شود . مردم قبل از تصمیم‌گیری برای خرید ، توصیه‌ها و نظرات دیگران را در مورد آن کالا بررسی می‌‌کنند و در خیلی موارد ، تحت تاثیر این بررسی‌ها و نظرات ، خرید خود را انجام می‌دهند . به عبارت دیگر ، به جای آنکه ما به مشتریان هدف بگوییم که محصولات ما عالی و باکیفیت هستند ، این کار را بر عهده مشتریان قدیم خود گذاشته تا با نظرات مثبتشان ، اعتماد دیگران به برند و محصول را جلب کنند .

‏اثبات اجتماعی در بازاریابی ، موارد متعددی را شامل می‌شود و مفهوم گسترده‌ای است . این اصطلاح ، مواردی مثل نقد و بررسی ، کم و کیف مشتریان موجود و از همه مهم‌تر ، پوشش رسانه‌ای را در بر می‌گیرد . اگر می‌خواهید در مورد اهمیت سوشال پروف ، انواع مختلف آن و تاثیری که می‌تواند بر کسب و کارها بگذارد ، بیشتر بدانید ، با ادامه مقاله همراه ما باشید .

چرا تایید اجتماعی برای کسب و کارها مهم است؟

‏تا اینجا دانستید اثبات اجتماعی چیست و چه مفهومی دارد ، بهتر است در مورد اهمیت و ضرورت آن در بازاریابی نیز آگاهی پیدا کنید .
چرا لازم است تایید اجتماعی در استراتژی‌های بازاریابی گنجاده شود؟ چرا استفاده از نظرات مشتریان ، یک استراتژی ارزشمند برای تجارت شما خواهد بود؟‌

‏تقریبا ۴۰ درصد از خریداران و مصرف‌کنندگان بر اساس توصیه‌های خانواده و دوستانشان ، محصولی را خریداری می‌کنند و یا برند و فروشگاهی را برای خرید جدید خود انتخاب می‌نمایند . بیشتر از ۸۰ درصد خریداران آنلاین ، قبل از خرید ، نظرات ثبت شده برای آن کالا را بررسی ‌می‌‌کنند و با تکیه بر آن خرید خود را انجام می‌‌‌دهند .

‏با توجه به موارد ذکر شده ، در یک جمله می‌توان گفت که اثبات اجتماعی باعث افزایش فروش بیشتر محصولات و یا خدمات شده و از این رو یک استراتژی ارزشمند در بازاریابی تلقی می‌شود .

 

امتیاز post

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.