ایرانی توانمند
Business is booming.

سرمایه‌گذاران ایرانی بازار رمزارز چقدر ضرر کردند؟

روز خونین رمزارزها

34

روند ریزشی بیت کوین به عنوان قوی‌ترین رمزارز، روزهاست آغاز شده و استمرار این روند فعالان این بازار را درباره احتمال ادامه این ریزش در روزهای آتی نگران کرده است.

قیمت رمز ارز و سقوط بازار کریپتوها
ارزش بازار ارز‌های دیجیتالی در بیستمین روز سپتامبر بار دیگر به زیر دو تریلیون دلار برگشت. مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۱۸۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۸۴ درصد کمتر شده است.
در همین زمان السالوادور که به عنوان نخستین کشور جهان بیت کوین را به عنوان پول رسمی پذیرفته است، اقدام به خرید ۱۵۰ بیتکوین کرد. السالوادور اکنون ۷۰۰ بیت کوین در اختیار دارد. نایب بوکله- رییس جمهور السالوادور- در توییتی دراین باره نوشت: کشور در کف قیمتی اقدام به خرید بیتکوین کرد. یک نصیحت: در کف قیمتی خرید کنید تا نوسانات بازار نتواند به شما آسیبی برساند.

رئیس بانک مرکزی اروپا که سابقه طولانی در حمله به رمزارز‌ها دارد، در سخنان جدیدی ارز‌های دیجیتالی را مشکوک و پرریسک دانسته و گفته که نباید آن‌ها را به عنوان طبقه جدیدی از ارزها در نظر گرفت. کریستین لاگارد با انتقاد از مصرف بالای انرژی برای استخراج رمزارز‌ها گفت: می‌توان به جای اسکناس، چیزی با کارکرد مشابه را به شکل دیجیتالی داشت، اما این کار باید توسط بانک‌های مرکزی انجام شود.
جو منفی حاکم بر بازار ارز‌های رمزنگاری شده، اما به این‌ها ختم نمی‌شود و وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرده که مبادله رمزارز‌ها را به دلیل استفاده گسترده از آن‌ها در پولشویی از طریق حملات سایبری باج افزاری تحریم می‌کند.
بحران مالی گروه املاک چینی اِوِرگراند (Evergrande) نیز به افت قیمت رمزارز‌ها دامن زد. غول ساخت و ساز چینی در حال حاضر ۲۵۵.۷ میلیارد یورو به بانک‌ها و موسسات مالی چینی بدهکار است و برای پرداخت بهره بدهی خود با مشکل مواجه شده است. این رخداد ابتدا موجب کاهش ۲۰ درصدی قیمت هر سهم این شرکت در مبادلات بورس هنگ‌کنگ شد و سپس موجب تضعیف یوان در برابر دلار آمریکا شد.تمامی این عوامل باعث شده که این روز‌ها شاهد افت چشم گیر رمزارز‌ها باشیم. افتی که گریبان ایرانی‌ها را نیز گرفته است.
بیت کوین در ایران ، سرمایه ‌گذاران بازار رمزارز چه می‌کنند؟
سال گذشته بعد از جهش و سقوط تاریخی بورس، بسیاری از سرمایه گذاران خرد ایرانی که از بورس ناامید شده بودند و همزمان شاهد صعود بازار رمزارز‌ها بودند، به سمت این بازار جذب شدند. تا جایی که اخبار شورای عالی بورس حاکی از خروج ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بورس و جذب آن به بازار رمز ارز بود.
از آن سو نوسانات زیاد و رکود در بازار‌های طلا، ارز و مسکن و خودرو حجم تمایل سرمایه گذاران خرد برای رفتن به بازار رمزارز‌ها را بیشتر کرد. در نتیجه تمامی این اتفاقات بازار رمز ارز در ایران با یک قاعده‌ای متفاوت از همه جهان مورد اقبال واقع شد. اگر در دنیا رمزارز‌ها به عنوان یکی از ابزار‌های سرمایه گذاری قوام یافت، در ایران تبدیل به یک پناه گاه شد تا سرمایه‌های سرگردان در سایر بازار‌ها را جذب خودش کند. برای همین هم است که اکنون اخبار مربوط به رمزارز‌ها با نگرانی و دلهره بیشتری در ایران پیگیری می‌شود.
ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار رمزارز
رضا قربانی، کارشناس بازار رمزارز توضیح می‌دهد: «ما همیشه گفتیم رمزارز بازار پرریسکی است. خیلی باید دقت کنیم که نسبت ریسک این بازار حتی نسبت به بورس هم بسیار بالاتر است، چه برسد به بازار‌هایی مانند ارز و سکه و مسکن؛ بنابراین این بازار اصلا نمی‌تواند به عنوان یک پناهگاه نسبت به بقیه بازار‌ها عمل کند. به طور خاص درمورد بیت کوین در این چند سال همیشه این نوسان‌ها را داشته است؛ در دوره‌ای از ۲۰ هزاردلار به روی ۴ هزاردلار پرتاب شد و بعد طی سال‌ها خودش را بازسازی کرد. بازار رمزارز به عنوان پرریسک‌ترین بازار در جهان، همیشه ریسک صفر شدن را دارد. از آن طرف امکان سود‌های بالا را هم می‌دهد.»
او تاکید می‌کند: «دیگر این بازار مثل سه سال پیش نیست، پیچیده‌تر شده و سرمایه گذارانش هم بیشتر و متنوع‌تر شده‌اند؛ بنابراین این بازار براساس منطق ارزندگی جلو نمی‌رود.»او با اشاره به وضعیت بازار رمزارز‌ها در ایران توضیح می‌دهد: «در ایران متاسفانه به دلیل ریزش بورس، رمزارز جایگزین بازار‌های دیگر معرفی شد. در صورتی که اصلا جایگزین بازار‌های دیگر نیست. نظر من این است که رمزارز بخش بزرگی از آینده است، اما این نظر شخصیم است و اصلا ورود به آن را به کسی توصیه نمی‌کنم مگر اینکه خود فرد چنان دانش کافی داشته باشد که خودش بدون اینکه نیاز به توصیه کسی باشد، تشخیص دهد که می‌خواهد سرمایه‌اش را به این بازار بیاورد. آن هم نه همه سرمایه‌اش را بلکه آن بخشی که تا بلند مدت به آن نیاز فوری ندارد.»
قربانی درباره چشم انداز فعلی بازار رمزارز‌ها می‌گوید: «من نسبت به آینده کریپتوها بدبین نیستم. در روز‌های اخیر قیمت بیت کوین از ۵۰ هزارتا ۴۱ هزارتا پایین آمده، اما باید در بلندمدت به آن نگاه کرد. آن‌ها که تریدر هستند که خودشان از آگاهی کافی برای چگونگی عمل کردن برخوردار هستند، اما کسانی که هولدر هستند و سرمایه گذار خرد حساب می‌شوند، بهتر است پولی که به آن نیاز فوری ندارند را رمزارز‌های شناخته شده مانند بیت کوین اتریوم و کاردانو بخرند و اجازه دهند که مدت‌ها باقی بماند، حداقل یک سال.»
به گفته او سخت گیری‌های چین و آمریکا و بحث مالیاتی همگی تاثیر جدی بر کاهش رمزارز‌ها داشته، اما این‌ها واکنش تند بازار به اخبار بد است. بازار رمزارز آینده دارد، روبه رشد است و اکنون که قیمت‌ها در حال ریزش است، فرصت خوبی برای تازه واردهاست. با احتیاط و با علم به اینکه ممکن است کل سرمایه شان را از دست بدهند یا سود‌های چند برابری کنند. برای همین است که این بازار پرریسک‌ترین بازار است. این بازار غیر قابل پیش بینی و کاملا صفر و صدی است. ممکن است یک شبه شما را پولدار و یک شبه هم کل پولتان را صفر کند. به گفته این کارشناس رمزارز، این بازار برای یک دسته از افراد می‌تواند زهرآگین باشد و خطرناک، کسانی که به پول خود نیاز فوری دارند و فقط به هوای اندکی سود در شرایط سخت اقتصاد ایران به این بازار می‌آیند. اگر بازار بورس گه گداری برای نفع خود دولت و جبران کسری بودجه هم که شده از حمایت‌هایی برخوردار می‌شود، سرمایه گذاران ایرانی بازار رمز ارز خودشان هستند و بازار مجازی رمزارز‌ها که پرریسک و پر نوسان است.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.