ایرانی توانمند
Business is booming.

بنجامین گراهام کیست؟

بنجامین گراهام و نظریه ارزش ذاتی سهم

50

 

بنجامین گراهام یکی از بزرگترین و با نفوذ ترین سرمایه گذاران تاریخ بورس دنیا است. تحقیقات و نوشته های بنجامین گراهام در زمینه تحلیل بنیادی سال هاست که به عنوان منبعی برای مطالعات تحلیل گران بنیادی مورد استفاده قرار گرفته است. کتاب معروف او به نام ” Intelligent Investor” به عنوان یکی از بهترین کتاب های بورسی می باشد.

او در سال ۱۸۹۴ در شهر لندن متولد شد. بنجامین گراهام در کودکی به همراه خانواده اش به آمریکا رفت. آن ها در بانک Panic در سال ۱۹۰۷ تمام پس انداز خود را از دست دادند. گراهام به دانشگاه کلمبیا رفت و پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار در وال استریت شد. در سن ۲۵ سالگی او تقریبا سالانه پانصد هزار دلار درآمد داشت. در سال ۱۹۲۹ پس از سقوط بازار سهام، گراهام تقریبا تمام سرمایه اش را از دست داد که موجب شد تجربه ی با ارزشی در این عرصه کسب کند.

این تجربیات او را انگیزه مند کرد که به همراه David Dodd کتابی بنویسند به نام Security Analysis. کتاب Security Analysis اولین بار در سال ۱۹۳۴ منتشر شد که تقریبا اوایل رکود بزرگ بود. این کتاب در مورد کار پایه ای در سرمایه گذاری تالیف شده بود.

این کتاب زمانی تالیف شد که علم تحلیل پیشرفت چندانی نکرده بود و سهام داران با ریسک و عدم قطعیت بالایی خرید و فروش می کردند. بنجامین گراهام اولین نفری بود که درباره ارزش ذاتی سهام صحبت کرد.
بنجامین گراهام و نظریه ارزش ذاتی سهام

بر اساس نظر گراهام و Dodd سرمایه گذاری بر اساس ارزش ذاتی در یک سهام ، مستقل از قیمت بازار است. با بررسی عواملی مانند دارایی های شرکت، درآمد٬‌ پرداخت سودو … ارزش ذاتی سهام به دست می آید و سپس با ارزش بازار آن مقایسه می شود.

اگر ارزش ذاتی بیشتر از قیمت فعلی است، سرمایه گذار باید آن سهم را بخرد و نگه دارد تا اینکه سهام به قیمت واقعی خود برسد.

این نظریه می گوید که در طول زمان، قیمت بازار و ارزش ذاتی سهام نسبت به هم بسیار نزدیک می شوند.تمایل قیمت برای رسیدن به ارزش ذاتی اش را همگرایی قیمت می گویند.

برای درک بهتر این موضوع یک مثال می زنیم:

سهمی را در نظر بگیرید که در حال حاضر قیمت بازارش ۱۰۰ تومان است. بعد از بررسی دارایی ها٬ سود٬ تولید شرکت و … شما به این نتیجه می رسید که قیمت سهم ۲۵۰ تومان باید باشد. این ۲۵۰ تومان را ارزش ذاتی و ۱۰۰ تومان را قیمت بازار می گویند. گراهام میگفت بهترین کار خریدن سهم های اینچنینی است.

بنجامین گراهام معتقد بود که سهم هایی که اختلاف ارزش ذاتی آنها با قیمت بازارشان زیاد است ریسک پایینی برای سرمایه گذاری دارند و همین عامل دلیل خوبی برای سرمایه گذاری در این سهم ها می باشد.قیمت ناچار است که در نهایت به سمت ارزش واقعی خودش حرکت کند. ممکن است این پروسه زمان بر باشد اما در نهایت به این نقطه خواهد رسید.

او معتقد بود در بازار های کارآمدی که دچار رکود نیستند سهم بلاخره به سمت ارزش ذاتی خودش می رود.برای مثال می توان صنعت سیمان کشور خودمان را مثال بزنیم.ارزش ذاتی سهم های سیمانی بالاتر از قیمت بازارشان است ولی چون در صنعت ساختمان شاهد رکود هستیم هنوز این سهم ها به سمت قیمت های اصلی شان نرفته اند.ممکن است تا دو سال آینده هم این سهم ها به سمت قیمت واقعی شان نروند ولی در نهایت با بهبود در صنعت ساختمان شاهد بهبود در قیمت بازار این سهم ها خواهیم بود.
در سال ۱۹۴۹ بنجامین گراهام کتابی تحسین برانگیز در مورد سرمایه گذاری ارزش تالیف نمود به نام The Intelligent Investor. این کتاب به طور گسترده ای همانند کتابی مقدس در زمینه ی سرمایه گذاری ارزش شناخته شده است و در این کتاب یک شخصیت تخیلی به نام آقای بازار وجود دارد که بسیار معروف شد.

این شخصیت در اصل استعاره ایست به معنای سیستم قیمت های بازار که توسط بنجامین گراهام خلق شده است. در این کتاب آقای بازار شریک سرمایه گذار (همان خواننده) است که هر روز سعی می کند یا سهام خود را به سرمایه گذار بفروشد یا سهام او را بخرد. شخصیت آقای بازار اغلب احساسی عمل می کند و در روزهای مختلف با قیمت های مختلف بسته به نگاه خوشبینانه یا منفی بینانه اش دم درب سرمایه گذار حاضر می شود.
البته سرمایه گذار مجبور نیست که پیشنهاد خرید یا فروش آقای بازار را بپذیرد. بنجامین گراهام در این کتاب اشاره می کند که به جای تکیه بر احساسات روزانه بازار که از طمع یا ترس سرمایه داران نشأت می گیرد، سرمایه گذار باید بر اساس تحقیق و تحلیل در مورد گزارش های شرکت از عملیات و موقعیت های مالی به ارزش سهام پی ببرد. وقتی که سرمایه گذار پیشنهاد های آقای بازار را تجربه می کند قدرت تحلیلش تقویت می شود.

طبق گفته ی بنجامین گراهام سرمایه گذار هوشمند کسی است که خوشبینانه می فروشد و بدبینانه می خرد. سرمایه گذار باید به دنبال فرصت هایی برای خرید پایین و فروش بالا باشد چراکه اختلافات ارزش و قیمت ناشی از این موارد است: رکود اقتصادی، سقوط بازار، رویداد هایی که فقط یک بار اتفاق میفتند، تبلیغات منفی موقت و خطاهای انسانی. پس اگر چنین مشکلاتی وجود نداشته باشند سرمایه گذار باید سر و صداهای فریبنده ی بازار را نادیده بگیرد و دست به کار شود.

درحالی که کتاب Intelligent Investor تحلیل های ارزش ذاتی را معرفی می کند همچنین به خوانندگان نکاتی کلیدی می آموزد از قبیل اینکه به آن ها توصیه می کند که از رفتار گله ای (جمعیت مردم) پیروی نکنید، مراقب نوسان گیری باشید، با استفاده از نوسانات بازار سهام ها را صرفا به خاطر اینکه دوست دارید نخرید.

یکی از شاگردانِ برجسته ی بنجامین گراهام Warren Buffett است، او یکی از دانشجویان بنجامین گراهام در دانشگاه کلمبیا بود. پس از فارغ التحصیلی Buffett در شرکت بنجامین گراهام به نام Graham-Newman Corporation برای او کار می کرد تا اینکه گراهام بازنشسته شد. Buffett زیر نظر گراهام و با رعایت اصول سرمایه گذاری ارزش به یکی از موفق ترین سرمایه گذاران بسیار شناخته شده تبدیل شد. او در سال ۲۰۱۷ به عنوان دومین مرد ثروتمند جهان که نزدیک به هفتاد و چهار میلیارد دلار دارایی داشت شناخته شد. Irving Kahn، Christopher Browne و Walter Schloss از دیگر سرمایه گذارانِ برجسته ای هستند که زیر نظر گراهام پرورش یافتند.

بنجامین گراهام علاوه بر تدریس در مدرسه ی بازرگانی کلمبیا، در مدسه ی بازرگانی UCLA و موسسه مالی نیویورک نیز تدریس می نمود.

با وجود اینکه گراهام در سال ۱۹۷۶ درگذشت، اما روش های سرمایه گذاری وی تا ابد جاودانه شد و هنوز هم در قرن بیست و یکم سرمایه گذاران برجسته ای به طور گسترده از روش های او استفاده می کنند و تحلیل گران مالی اصول ارزش و رشد او را در بازار سهام به کار می گیرند.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.