ایرانی توانمند
Business is booming.

استاد عباس بهنیا، پیشکسوت شعر و ادبیات فارسی درگذشت

4,831

استاد عباس بهنیا، پیشکسوت شعر و ادبیات فارسی درگذشت

استاد عباس بهنیا از استادان پیش کسوت ادبیات کاشان همزمان با روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان :

این استاد ادبیات بنیانگذار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان بود و از سال ١٣۶۴ مسئولیت تاسیس گروه زبان و ادبیات فارسی را بر عهده داشت و تا سال ١٣٧٧ مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه بود.

دهقانی ادامه داد:

تصحیح دیوان سنجر کاشانی و رباعیات بابا افضل مرقی از فعالیت های پژوهشی استاد بهنیا بود که با همکاری استادان دیگری مانند مرحوم استاد فیضی و استاد حسن عاطفی منتشر شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان خاطر نشان کرد:

رحلت این استاد بزرگ ادبیات معاصر کشورمان با روز شعر و ادب پارسی ایران مقارن شد و این بهانه ای خواهد شد تا همه ساله در ٢٧ شهریور ماه یاد ایشان زنده نگه داشته شود.

دهقانی ادامه داد:

مراسم تشییع پیکر این استاد ساعت ۱۷ عصر روز یک شنبه ۲۸ شهریور با حضور علاقه مندان به فرهنگ و ادب و مردم دارالمؤمنین کاشان از حسینیه آیت الله رضوی (چهل تن) به طرف مزار فیض برگزار خواهد شد.

جواد دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان ،

ضمن عرض تسلیت به مناسبت فوت بنیانگذار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اظهار داشت:

استاد عباس بهنیا در روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی دار فانی را وداع گفت.

وی با بیان اینکه استاد بهنیا از سال ۱۳۶۴ مسئولیت تاسیس و مدیریت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان را تا سال ۱۳۷۷ بر عهده داشت، افزود:

تصحیح دیوان سنجر کاشانی و رباعیات بابا افضل مرقی از کارهای پژوهشی استاد بهنیا بود که با همکاری استادان دیگری مانند مرحوم استاد فیضی و استاد حسن عاطفی منتشر شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ضمن اشاره به دیگر اقدامات فاجر این استاد ادبیات فارسی ابراز داشت:

رحلت این استاد بزرگ ادبیات معاصر کشورمان در ۸۰ سالگی با روز شعر و ادب پارسی ایران مقارن شد.

وی رحلت استاد بهنیا در این روز بهانه‌ای شد تا همه ساله تا همه ساله در ۲۷ شهریور ماه یاد وی را زنده نگه داریم، گفت:

تشییع پیکر این استاد بزرگ فردا بعد از ظهر در شهرستان دارالمومنین کاشان برگزار می‌شود.

مدیر حوزه علمیه کاشان:

طی پیامی، درگذشت دکتر عباس بهنیا را تسلیت گفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، در پیام حجت الاسلام والمسلمین منصور فرجّی، مدیر حوزه علمیه کاشان آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
در گذشت استاد فرهیخته و سر آمد ادبیات دکتر عباس بهنیا، داماد عالم متخلق آیت‌الله سید مهدی مکی (ره) که علم و اخلاق و همت و تلاش او برای همیشه اسوه ای ماندگار برای دانشجویان و ادیبان و فرهیختگان خواهد بود را به جامعه علمی کشور و تمامی اساتید و دانشجویان و ادیبان و نام آوران به ویژه خاندان محترم به نیا و مکی تسلیت عرض می کنم.
امید است خداوند منان ایشان را با انبیاء و اولیا محشور گرداند.
مدیریت حوزه علمیه کاشان – فرجی

پیام تسلیت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان

بمناسبت درگذشت دکتر عباس بهنیا محقق برجسته و استاد نامدار زبان و ادبیات فارسی
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان بمناسبت درگذشت استاد دکتر عباس بهنیا محقق برجسته و استاد نامدار زبان و ادبیات فارسی، پیام تسلیتی صادر کرد.
میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان بمناسبت درگذشت استاد دکتر عباس بهنیا محقق برجسته و استاد نامدار زبان و ادبیات فارسی، پیام تسلیتی صادر کرد.

در متن این پیام آمده است:

بسمه تعالی

«از شمار دو چشم و یک تن کم، و ز شمار خرد هزاران بیش»

مهرماه، همواره یادآور خاطرات شکفتن و شکوفایی انسان در گلستان دانش و دانایی است؛ به ویژه آن که یادکرد باغبان های مهربانی که الفبای محبت و معرفت را می آموختند، رسم همه ساله شاگردان و آموختگان مکتب علم و دانش است.

مهرماه امسال امّا، رنگ و بویی غم انگیز دارد. جامعه ادبی و دانشگاهی کاشان سوگوار استاد فرزانه ای است که بیش از نیم قرن از چشمه سار فضل و دانش او متنعم و بهره مند بوده و رهیافت های ادبی او همواره گره گشای راه دانشجویان و دانش پژوهان بوده است.

استاد اخلاق مدار و چهره نامدار زبان و ادبیات فارسی آقای دکتر عباس بهنیا، در بامداد طلوع مهر، غزل غم انگیز پاییز عمر را در حالی سرود که شاگردانش در اندیشه تجدید خاطرات مهرانه بودند.

زنده یاد استاد بهنیا، از آغازین روزهایی که رسالت معلمی را بر عهده گرفت کوشید تا درس معرفت و انسانیت را به دانشجویانش بیاموزد و با پایمردی در راه اندازی کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه پیشگام شد تا ادامه دهنده اسلافی باشد که در پاسداشت شعر و ادبیات کاشان در طول قرون متمادی اهتمام ورزیده بودند.

او از نسل شاعران بزرگی چون محتشم و کلیم و فیض بود و برای معرفی و احیای جلوه های هنرمندانه آنان، پژوهش و تتبعات ادبی در آثار بزرگان شعر را مشی خود قرار داده بود تا برگی هایی زرین بر کتاب درخشان ادبیات ایران زمین بیافزاید.

از همان آغاز فعالیت علمی، تصحیح دواوین شعر شاعران همشهری را به سرانجام رساند و همراه با یاران مشفقی چون مرحوم استاد شریف و استاد فیضی، مکتب پژوهش های ادبی را در کاشان زنده کرد‌.

بر شاگردانش افتخار می کرد و با تواضع تمام، داشته ها و اندوخته های ادبی اش را به آنان منتقل می کرد.

در تدریس هم شیوه ای نافذ و با صلابت توأم با نگاه مشفقانه داشت.

تشویق دانش پژوهانش به جد و جهد عالمانه زبانزد بود.

در شرح و تفسیر متون ادبی، مسلط و اطلاعات وسیعی داشت و در کشف معانی ابیات دشوار، متبحر و چیره دست بود.

در اظهار نظرها بر دقایق و ظرائف احاطه داشت و همواره دیدگاه‌هایش صائب و مقبول اهل نظر بود.

با حضور ارزشمند خود در انجمن های ادبی و نشست های علمی، اسباب دلگرمی دوستداران فرهنگ و ادب را فراهم می ساخت و علیرغم اصرار بر استماع آثار شاعران، در هنگام سخن پردازی، داد سخن به تمامی می داد.

درگذشت این شخصیت ممتاز و نامدار ادبیات فارسی و محقق و مصحح ارجمند آثار فاخر ادبی، موجب تألم و تأسف همه کسانی است که یا از محضرش کسب فیض کردند و تلمذ نمودند و یا آثار و برکات وجودی اش را در‌ک کرده بودند.

این شاگرد کوچک مکتب ادبی استاد، مصیبت اندوهبار فقدانش را به خانواده مکرم، همکاران و استادان زبان و ادبیات فارسی و شاگردان و دوستدارانش تسلیت گفته، آرزومند است روح آن فقید سعید در آرامش ابدی و مشمول غفران الهی باشد.

«میثم نمکی»
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان

 

پیام تسلیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اصفهان

بمناسبت درگذشت دکتر عباس بهنیا محقق برجسته و استاد نامدار زبان و ادبیات فارسی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اصفهان بمناسبت درگذشت استاد دکتر عباس بهنیا محقق برجسته و استاد نامدار زبان و ادبیات فارسی، پیام تسلیتی صادر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانعلی معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اصفهان بمناسبت درگذشت استاد دکتر عباس بهنیا محقق برجسته و استاد نامدار زبان و ادبیات فارسی، پیام تسلیتی صادر کرد.
در متن این پیام آمده است:

بسمه تعالی
با اندوه فراوان خبر درگذشت جناب آقای دکتر عباس بهنیا استاد نامدار زبان و ادبیات فارسی و از محققان و مصححان برجسته آثار ادبی را دریافت کردم. فقدان شخصیتی علمی و دانشمندی اخلاق مدار که در طول حیات علمی اش صدها شاگرد و استاد تربیت کرده و جامعه از نبوغ ذوقی و ذهنی او بهره‌مند شده، خسارت بار و اندوهناک است.
تلاش بی وقفه در بیش از ۶۰ سال معلمی و استادی و مطالعات عمیق ادبی، فرصت و گنجینه ای ممتاز برای دوستداران فرهنگ و ادب بود تا از خرمن فهم و دانش آن عزیز خوشه برچینند و بهره مند شوند.
اینجانب رحلت آن استاد فرهیخته و متعهد را به خانواده محترم و مصیبت زده، همکاران و استادان ادبیات فارسی، شاگردان و جامعه ادبی خطه ادب پرور کاشان صمیمانه تسلیت می گویم و برای روح آن مرد بزرگ غفران الهی و برای بازماندگان و دوستدارانش صبر و اجر مسئلت دارم.
بی شک کاشان فرهنگی، همواره قدردان بزرگان خود بوده و هست و امیدوارم با بزرگداشت نام و یاد استاد بهنیا، زحمات و تلاش های علمی او در طول ۶۰ سال مجاهدت ادبی پاس داشته شود و به جامعه علمی کشور معرفی گردد.

 

دیگر مطالب ایرانی توانمند

۵/۵ - (۲ امتیاز)

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.