ایرانی توانمند
Business is booming.

احصای ۱۵۰۰ شغل از اقدامات این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

وزیر فرهنگ تشریح کرد:

10

ایرنا  : از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ششمین و هفتمین بخش این گفت و گو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهبود فضای کسب و کارهای فرهنگی و دستاوردهای این حوزه به عنوان یکی از کلان برنامه های خود پرداخته است.

در ششمین بخش از این گفت و گو سید عباس صالحی تاکید دارد: کسب و کارهای فرهنگی و هنری در فضای مجازی یکی از کلان برنامه های ۹ گانه بود که چند برنامه در زیر مجموعه آن قرار داشت. گسترش و ترویج سنت وقف، نذورات، خیرات و مشارکت های مردمی در فضای کسب و کارهای فرهنگی، افزایش سهم فرهنگی در تسهیلات مالی، اعتباری، معافیت های مالیاتی، بیمه، انرژی و …، ارزیابی و نظارت بر اثربخشی حمایت های دولتی از بخش فرهنگ و بهره مندی مناسب اصحاب فرهنگ از خدمات ملی و حقوقی برنامه های این بخش بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این گفت و گو می افزاید: در این بخش بر این توجه داشتیم که چگونه می توان به حوزه فرهنگ که ماهیت کیفی و ماهیت محتوایی فرهنگی و هنری و رسانه ای دارد از منظر اقتصاد فرهنگ و هنر هم توجه داشته باشیم. بنابراین در این برنامه ها به این توجه داشتیم که مشارکت های مردمی را به این سمت و سو سوق بدهیم. یعنی این سوق هم در حوزه وقف و هم در حوزه مشارکت های غیر نظام وقفی باشد. در این حوزه شاهد اتفاقات قابل توجهی بودیم و سهم قابل توجهی از مشارکت های مردمی را هم در زیرساخت ها داریم و هم در رویدادها و فعالیت ها.

وی تصریح می کند: اینکه بخش خصوصی در سالن سازی های سینمایی و تئاتر، گالری ها، کتابخانه ها و … در این سال ها ورود گسترده ای داشته اند و بخش قابل توجهی از زیرساخت های حوزه فرهنگ و هنر مربوط به بخش خصوصی بود.

صالحی در ادامه به اقدامات این وزارتخانه در حوزه حقوق فکری و مالکیت معنوی اصحاب فرهنگ و هنر اشاره دارد و می گوید: اتفاقاتی در این حوزه رقم خورد و قدم هایی برداشته شد و یا در حال برداشته شدن است. بخشی از جریان طبیعی، سالم و آرام هر حوزه انسانی برمی گردد به حقوق اقتصادی صاحبان آن حرفه و فن. در حوزه فرهنگ و هنر هم یکی از مسئله ها و موضوعات، حقوق اقتصاد اصحاب فرهنگ و هنر بود و اقداماتی در این بخش انجام شد و در حال انجام است که به کمک این موضوع آمد. یکی از برنامه هایی که در این زمینه شکل گرفت سامانه صدف است. با این نگاه این سامانه به ثمر نشست که هم در حوزه صوت و هم در حوزه تصویر شاهد استفاده های بدون رعایت قانونی صاحبان اثر نباشیم. بخش صوتی این سامانه به طور کل تمام شده و آماده بهره برداری است و بخش تصویری آن هم در حال شکل گرفتن است. بر این اساس هر اثر موسیقایی و صوتی و همچنین هر اثر تصویری ثبت می شود و از طریق این ثبت امکان ردیابی آن پدید می آید.

در ادامه این گفت و گو صالحی به حوزه شورای حل اختلاف فرهنگ، هنر و رسانه اشاره دارد و تاکید دارد: این اتفاق با این نگاه صورت گرفت که دعاوی و اختلافاتی که بین اصحاب فرهنگ و هنر وجود دارد بتواند از طریق یک مکانیزم روان تر و راحت تر رفع شود و این شورا هم جنبه منزلتی و هم جنبه حقوقی و اقتصادی دارد. به این معنا که از لحاظ منزلتی به اعتبار اینکه هم کسانی که در شورای حل اختلاف فرهنگ، هنر و رسانه هستند از معتمدان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه انتخاب شده اند و قوه قضاییه آن ها را تایید کرده است و از طرفی چون آشنا به موضوعات هستند سرعت پرداختن به حل مسئله و مصالحه، رفع منازعات و خصومات راحت تر اتفاق می افتد.

شمولیت لایحه جدید مالکیت فکری به مولدان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از ششمین بخش از این گفت و گو به موضوع لایحه مالکیت فکری اشاره دارد و می گوید: این لایحه ۱۱۰ ماده داشت و از جهات مختلفی قابل توجه بود و امتیازاتی داشته و دارد که یکی از آن ها این است که در مقایسه با لوایح قبلی مانند لایحه حمایت های آثار از مولفان و مصنفان و نویسندگان، دامنه این لایحه گسترده تر است و عناصر مختلفی را در برمی گیرد و حجم بسیاری از مولدان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه را شامل می شود.

صالحی ادامه می دهد: بخش دیگری که مورد توجه بود، این است که بتوانیم سهم فرهنگ را در حوزه برخورداری از تسهیلات مختلف ارتقا دهیم که به کمک اقتصاد فرهنگ و هنر می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ششمین بخش از این گفت و گو به بخشی از دستاوردهای این حوزه اشاره دارد و می گوید: از جمله این دستاوردها می توان به افزوده شدن بخش فرهنگ به قانون بودجه اشاره کرد به این معنا که در تبصره ۱۸ قانون بودجه بخش فرهنگ به آیین نامه آن اضافه شد و از تسهیلات وام اشتغال هم اصحاب فرهنگ هم امکان برخورداری پیدا کردند و فرهنگ در این حوزه قرار گرفت و با بانک ها هم تفاهم نامه هایی به امضا رسید از جمله بانک آینده و صندوق کارآفرین امید.

برای محقق شدن بیمه بیکاری هنرمندان مسیر سختی طی شد

صالحی در ادامه می افزاید: موضوع دیگری که به نتیجه رسید بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بود. مسیری سختی طی شد و دبیرخانه کمیسیون بیکاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین بخش از این گفت و گو و در ادامه موضوع توسعه و بهبود کسب و کارهای فرهنگی به مصوبه دولت با عنوان تعرفه آموزشی فرهنگی در حوزه های مختلف ناشران، کتابفروشان و اصحاب مطبوعات اشاره می کند و تاکید دارد: این اقدام هم مسیر ساده ای را طی نکرد و در ابتدا با مقاومت هایی رو به رو بود ولی در نهایت در گفت و گوهایی که در هیات دولت صورت گرفت اقناعی به وجود آمد که مصوبه تصویب شد.

در بخش دیگری از این گفت و گو به بحث های حمایتی که اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات بیمه ای و حمایت های مالی به عنوان شخص دریافت کرده اند؛ اشاره می شود و صالحی می گوید: در این حوزه مرکز اصلی حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صندوق اعتباری هنر است. روند رو به رشدی هم در این مسیر طی شده است. به عنوان مثال در پایان سال ۹۵ صندوق اعتباری هنر ۲۴هزار نفر از اعضای خود را از بیمه تامین اجتماعی برخوردار کرده بود و در پایان سال ۹۹ این تعداد به ۴۲هزار و ۷۰۰ نفر رسید و این نشان از رشد دو برابری این روند دارد. همچنین در حوزه درمان تکمیلی در پایان سال ۹۵ تعداد بیمه شدگان ۱۳هزار و ۶۱۱ نفر بودند و این تعداد در پایان سال ۹۹ به ۳۰هزار و ۲۴۸ نفر رسیده است که در این بخش هم رشد دو برابری را شاهد هستیم.

در حوزه های مختلف دیگر از جمله بیمه عمر، بیمه حوادث و کرونا که تا پبش از دولت دوازدهم تجربه ای در این زمینه وجود نداشت نیز صندوق اعتباری هنر اقداماتی داشته است. همچنین کمک های بلا عوض به هنرمندان، وام ها و خدمات مالی و … از دیگر این اقدامات است.

احصای ۱۵۰۰ شغل فرهنگی و شرح مشاغل آن

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری ادامه می دهد: یکی از کارهای مهم که بعدها ثمره خود را نشان می دهد این است که تا پیش از این ما احصایی از مشاغل و شرح مشاغل فرهنگ و هنر نداشتیم ولی در یک پژوهش، ۱۵۰۰ شغل فرهنگی و شرح آن احصا شده که این اقدام به کمک این می آید تا کمک مرکز آمار مسیر این شغل ها روشن شود و نظام نامه صنفی مشاغل فرهنگ و هنر را ساماندهی کند.

صالحی در ادامه این بخش از گفت و گو درباره اینکه آیا اقدامی در زمینه شبکه سازی فعالان حوزه کسب و کارهای فرهنگی به منظور شناخت یکدیگر صورت گرفته یا خیر، می گوید: در بخش تعامل و نظام ارتباطی کاری اقداماتی صورت گرفته است. به عنوان مثال شکل گیری انجمن های سراسری صنفی از جمله این اقدامات است. به عنوان مثال وقتی عکاسان ایرانی کنار یکدیگر قرار نگرفته اند نمی توانند بحث های اقتصادی حوزه خود را پیش ببرند. بنابراین شناخت آن ها از یکدیگر و مسائل و مشکلات اقتصادی فرهنگی و هنری خودشان کمک بسیاری به آن ها می کند. یکی از دستاوردهای نظام صنفی این است که در بهبود کسب و کارها، به کمک صنف می آید.

همچنین در حوزه فعالان عرصه مجازی هم کارهایی انجام شده که از آن جمله می توان به سامانه پلت زار اشاره کرد. کاری که سامانه آن به نتیجه رسیده است و حسن آن ایجاد بازار مجاری برای فعالان این عرصه است.

صالحی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره اینکه موتور پیشران رسمیت یافتن یک موضوع تاسیسی و یا تقنینی، همانند خدمات بیمه ای، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه بوده، تاکید دارد: به عنوان مثال در حوزه نظام صنفی فراگیر، بیشتر خوداصناف حضور داشتند و مشارکت انجمن ها وجود داشت و ما بیشتر در کنار صنف قرار داشتیم و در واقع صنوف خط مقدم بودند. اما در مسائل دیگر تجربه من نشان داده وقتی مباحث مالی صنوف را مطرح می کنیم در ابتدا در دولت تصور می شود که پشت صحنه این قضیه اهداف و منافع وزارتخانه دنبال می شود و این مقاومت در ابتدا دیده می شود و این منجر می شود که دیرتر به نتیجه برسیم ولی در این سال ها تلاش من این بوده که در دولت این حس به وجود آید که وزارتخانه به دنبال منافع جمعی ملی و دولت است و ایجاد این حس کمک بسیاری در پیشبرد اهداف داشت.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.