ایرانی توانمند
Business is booming.

موافقان طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار چه گفتند؟

82

شبکه اقتصادی و دارایی ایران (شادا) : در جلسه علنی روز چهارشنبه (۲۴ شهریور) مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم قانون اساسی در مورد طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و در ادامه موافقان و مخالفان «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» به بیان دیدگاه های خود در این خصوص پرداختند.
الیاس نادران نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: زمانی که ماده (۷) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) تصویب شد قرار بود که مقامات و دستگاه‌ها مجوزهایی که می‌خواهند صادر کنند را در یک سامانه ثبت کنند و افراد بر اساس مجوزها امکان فعالیت داشته باشند اما متأسفانه این مسئله به درستی محقق نشد و بعضاً ناقص و گزینشی صورت گرفت و بعد از آن بارها شاهد بودیم مجلس برای رفع نقیصه، قانون تسهیل محیط کسب و کار را تصویب کرد اما باز هم کسب و کارهایی متأسفانه در چارچوب قرار نگرفتند.
الیاس نادران ادامه داد: آنچه در کمیسیون ویژه مورد رسیدگی قرار گرفت و با دقت بررسی شد این بود که مجوزها دسته‌بندی شوند .یک دسته از مجوزها تأییدمحور هستند و لازم است که مقامات ذیربط تاییدیه های لازم را بدهند و یک دسته دیگر ثبت‌محور، یعنی نیازی به دخالت دستگاه ها نیست و آنها فقط نظارت می‌کنند که ضوابط قانونی و احراز صلاحیت‌ها صورت گرفته باشد و در فرآیند رسیدگی فارغ از اینکه چه کسی این تقاضا را داده آن را رسیدگی کنند.
وی افزود: اصل مسأله دو نکته بیشتر نیست ابتدا اینکه ما در محیط کسب و کار انحصار را می‌پذیریم یا نمی‌پذیریم، دوم اینکه آیا در بحث تعارض منافع، ذینفع می‌تواند نسبت به رقبای خود تصمیم بگیرد یا خیر؟ آنچه که در این طرح بحث شده است بر پایه این دو محور است اولی آنچه که مجلس را مورد خطاب قرار دادند و مخالفت کردند دو دسته اند یک سری وکلا و دیگری دفاتر اسناد رسمی هستند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: سؤال من از اساتید حقوقی که در مخالفت با این طرح بیانیه دادند این است که اگر دانشجویان شما صلاحیت ندارند چرا به آنها مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دادید و چرا اکنون آنها را محروم می‌کنید؟ مگر وکالت از پزشکی در کشور مهمتر است. و وقتی پزشکی مدرک خود را دریافت کرد بدون سهمیه بندی می تواند شروع به کار کند.
عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دوستی عنوان کردند اگر این طرح اجرایی شود تعداد بسیاری از دفاتر بیکار می‌شوند، اتفاقاً به همین دلیل باید این کار را کرد چرا که در بازار صلاحیت‌ها بر حسب ظرفیت افراد سنجیده می‌شود نه بر اساس امتیاز، اینکه پدر من سردفتردار بوده و من هم باید باشم در هیچ جای قانون نیست بنابراین باید گفت افراد بسیاری صاحب صلاحیت هستند که می‌توانند وکالت و سردفترداری کنند اگر هم نتوانستند مردم به آنها مراجعه نخواهند کرد بنابراین بهتر است اجازه دهید بازار رقابتی شده و این انحصار شکسته شود.
در ادامه محسن دهنوی نیز در موافقت با کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار گفت: همه شما در حوزه انتخابیه مراجعات بسیاری دارید از جوانان تحصیل کرده‌ای که بیکار هستند اما باید پرسید علت این بیکاری چیست و ایجاد اشتغال چه راه‌حلی دارد؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز کشور سرمایه و پول زیادی ندارد که به جوانان جهت ایجاد اشتغال، تسهیلات دهد اما حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که موانع را از جلوی پای آنها برداریم .
وی افزود: بر اساس آمار ها، ایران به لحاظ شاخص سهولت کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۲۰ را دارد که علت این افتضاح را باید یکسری مقررات دست و پاگیر دانست.
دهنوی با اشاره به اینکه متأسفانه امروز برای تأسیس یک مزرعه پرورش ماهی ۱۳۰ مدرک با دو سال زمان احتیاج است بیان داشت: یک جوان برای ایجاد یک گاوداری، ۱۱۸ مدرک و تأییدیه و یک سال و نیم زمان نیاز است اما خلاصه این طرح تسهیل صدور مجوزها است بنابراین بهتر است اجازه دهیم جوانان بتوانند برای خود کسب و کاری راه‌ بیندازند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: در دنیا گرفتن مجوز به منزله روبان خط پایان رقابت میان کسب و کارها نیست بلکه صدور مجوز نقطه شروع کار است نه پایان، اما در کشور ما مجوز قیمت پیدا کرده است. در همین اطراف تهران کمبود فضای بیمارستانی داریم اما مجوز یک مرکز درمانی ۷۰ میلیارد تومان قیمت دارد یعنی سرمایه و جوان بیکار و متخصص وجود دارد نیاز هم داریم اما یک عده با مجوز پولدار می‌شوند و کسی مجوز می‌گیرد که رابطه داشته باشد.
دهنوی با بیان اینکه ۵۰۰ هزار شغل حداقل اشتغالی است که طرح مذکور به همراه دارد، گفت: با کدام سرمایه می‌خواهیم ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم بنابراین باید فضای کسب و کار به شکلی باشد تا هر کسی قابلیت ایجاد کسب و کار را دارد امکانش را نیز پیدا کند. بنابراین تولید باید ارزش داشته باشد نه اخذ مجوز. در حالی که امروز خود مجوز قیمت پیدا کرده است. وباید کاری کنیم این فضا تغییر پیدا کند.
دهنوی با بیان اینک پای درد دل خیلی از کسب و کار ها نشستیم گفت : امیدوارم با تصویب این طرح، امید در دل چندین میلیون جوان زنده شود و با رأی موافق به کلیات آن برگ افتخاری را برای مجلس شورای اسلامی ثبت کنیم.
در ادامه محمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با کلیات این طرح گفت: ماهیت و محور اصلی این طرح در این جهت است که صدور مجوزها یکی از موانع اصلی کسب و کار و تولید در کشور است و باید در سال رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولید این کار را انجام می دادیم که خوشبختانه کمیسیون ویژه تولید این کار را انجام داد و جای تشکر دارد و مجوزها در دو بخش تأییدمحور و ثبت‌محور تفکیک شدند که حدود ۶- ۵ مجوز مانند سلامت، محیط زیست، امنیت ملی، بهداشت عمومی و اجتماعی، منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی تأییدمحور هستند مهم هستند و دستگاه های ذیربط باید بررسی کنند و مجوز ها را تایید کنند.
نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سایر مجوزها که بیش از ۲۰ مجوز است، ثبت‌محور هستند که دستگاه‌های دیگر فقط باید نظارت کنند که این استانداردها رعایت شود و همه این موارد به صورت آنلاین خواهد بود. نکته دیگر شکست انحصارها است چرا که برخی از کسب و کارها در اختیار افراد خاص قرار گرفته‌اند و مافیای این موارد با اجرای درست این طرح این انحصارها نیز شکسته می‌شود و نکته دیگر شفافیت در صدور مجوزها است و وقتی همه چیز برخط و آنلاین در درگاه ملی مجوز ها ثبت شود.

وی بیان کرد: در صورت تصویب این طرح رکورد ایجاد اشتغال در تاریخ انقلاب اسلامی با ایجاد بیش از یک میلیون و سیصد هزار شغل شکسته خواهد شد و انحصارات استثماری پایان یافته و بر اساس مدل‌سازی جدید در مدت زمان معین، تولید ناخالص ملی نزدیک به ۳ برابر خواهد شد البته شخصاً نسبت به ماده ۵ و ۶ این طرح نظر مخالف دارم که باید اصلاح یا حذف شود ولی در حال حاضر به کلیات این طرح رای بدهیم و درآینده موارد مورد نظر نمایندگان اصلاح شود.

در ادامه سید شمس الدین حسینی در موافقت با کلیات طرح تسهیل در صدور مجوز کسب و کار با بیان اینکه وضعیت اشتغال یکی از مهمترین مشکلات کنونی کشور است، گفت: اگر امروز از شما بپرسم که یکی از مهمترین مشکلات کشور چیست می‌گویید اشتغال است و اگر بپرسم چرا سطح آن پایین است قطعا می‌گویید چون سرمایه‌گذاری پایین است و به دنبال آن تولید و درآمد نیز پایین است.
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس ادامه داد: بر اساس آنچه مجموعه‌های متخصص ملی و بین‌المللی آنالیز کردند اینگونه جمع‌بندی شد که یکی از مهمترین دلایل پایین بودن سرمایه‌گذاری در ایران، سختی و صعوبت محیط کسب و کار است به گونه‌ای که رتبه شروع کسب و کار ایران در بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۲۷ دارد.
وی افزود: دوستان اشاره کردند در این زمینه حتماً باید قانون اصلاح شود بنابراین ما با ارائه این طرح می‌خواهیم به اصلاح قانون بپردازیم ضمن اینکه محور و کانون این طرح که باید بر آن معطوف گردد، تسهیل صدور مجوز کسب و کار است، از سوی دیگر در این طرح دو دسته‌بندی در این زمینه صورت گرفته مبنی بر طرح‌های تأیید محور که شامل ملاحظات زیست محیطی، امنیتی و … می‌شود ولی بخش قابل توجهی از کسب و کارها این ملاحظات را ندارند.
سید شمس الدین حسینی بیان داشت : ما بجای اینکه به فعالیت های اقتصادی اصالت بدهیم به مجوزهای کسب و کار ها اصالت دادیم .فعالیت‌های اقتصادی رشد پیدا نمی‌کنند اما مجوزهای کسب و کار دست به دست شده و گرانتر فروخته می‌شوند.
رئیس کمیسیون ویژه جهش و ورنق تولید مجلس تأکید کرد: ما باید به گونه‌ای شرایط صدور مجوزها را تسهیل کنیم که اگر کسی تمایل دارد در خانه خود کارگاه صنایع دستی بنیان کند، از این امکان برخوردار شود و البته در این زمینه باید نظارت‌های پسینی نیز وجود داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: مهمترین محور این طرح بهبود محیط کسب و کار است واگر می خواهید مشکل اشتغال ،سرمایه گذاری حل شود و تولید افزایش پیدا کند حتما یکی از راه هایش بهبود محیط کسب و کار است .
وی تصریح کرد : امروزه در دنیا محیط های سکب و کار با هم رقابت می کنند پس باید محیط کسب و کار خودمان را بهبود بخشیم و رقابتی کنیم اما متأسفانه تعارض منافع منافع مانع آن شده است که بدانیم هدف از این طرح چیست . این طرح دو موضوع دیگر یعنی شفافیت، رقابت نیز دنبال می کند و همچنین انحصار و تعارض منافع را از بین می برد.
رئیس کمیسیون ویژه جهش و ورنق تولید مجلس افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که امروز مردم با آن مواجه هستند این است که با بانک‌ها قرارداد می‌بندند اما نسخه‌ای از آن را دریافت نمی‌کنند بنابراین در این طرح گفته شده که این قراردادها باید ثبت الکترونیکی شوند.
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس با اشاره به ۳ ماده از این طرح که به خدمات قضایی اشاره دارد، تصریح کرد: در سند تحول قضایی که رئیس قوه قضائیه تهیه کرده و به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده است در صفحه ۴۳ آن بر تقویت فضای رقابتی در ارائه خدمات، پذیرش کارشناسان رسمی بر اساس صلاحیت‌سنجی حرفه‌ای عمومی علمی با تعیین ضوابط لازم بدون تعیین سقف عددی و با اصلاح قوانین مرتبط اشاره شده که ما در این طرح در راستای منطق قوه قضائیه و توسعه قضایی حرکت می‌کنیم.
حسینی افزود: گفته شده ما مخالف آزمون هستیم و این در حالی است که ما در این طرح آورده‌ایم که این آزمون باید از طریق سنجش و کانون‌ها برگزار شود اما حد نصاب و کیفیت علمی جایگزین سهمیه ادبی شود و اینگونه نباشد که کانون سردفتران هر ۱۰ سال یک نفر اضافه کند، همچنین این مشکل که تعداد سرانه وکیل در ایران یک سوم متوسط دنیا است نیز برطرف شود.

علی آذری نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی گزارش کمیسیون جهش و رونق تولید در مورد طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در مخالفت با آن اظهار داشت: رویکرد اقتصادی حاکم بر کمیسیون ویژه جهش تولید و تلاش برای اشتغالزایی باعث شده است که تبعات غیرقابل جبران این طرح بر ساختار قضایی کشور ایجاد شده و به دادرسی عادلانه بی توجهی شود.
وی افزود: اگر دنبال راه علاج گذر از شرایط خطیر کنونی هستیم باید بدانیم در یک کلام ، حکمرانی ناکارآمد دولت ها، تفکرات کوتاه مدت، تمرکز در تصمیم گیری در پایتخت ، وقتی از شاخص های سهولت کسب و کار صحبت می کنیم؛ یعنی سهولت در اخذ مجوزها و سهولت در دسترسی به خدمات، ثبت مالکیت، مالیات ها، قراردادها و… که تمام اینها یعنی ضعف در اراده اجرایی کشور و نه ضعف در قانون و قانون گذاری.
نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز قوانین متعدد و تعدد نهادهای مرتبط با شرایط بهبود کسب و کار مانع اصلی تولید و اشتغال است و این تعدد ، فاصله ای زیادی را بین بایدها و واقعیت ها ایجاد کرده است که همواره وجدان های آرمان خواه را آزرده خاطر کرده است.

در پایان نمایندگان مجلس با ۲۰۳ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار موافقت کردن و نمایندگان وارد بررسی جزییات طرح شدند.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.