ایرانی توانمند
Business is booming.

تولید نانو ذره از پوست مرکبات

383

تولید منسوجات بی‌بافت آنتی‌باکتریال با دوام یک ساله به روش سبز/تولید نانو ذره از پوست مرکبات

محققان یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از نانو ذرات، منسوجات بی‌بافت را برای کاربرد در صنایع بهداشتی و صنعتی به تولید رساندند.

منسوجات بی بافت نوعی از پارچه است که الیاف جدا از هم به صورت عنکبوتی یا به صورت مستقیم در هم آمیخته می‌شوند و بر روی آن‌ها عملیات اتصال انجام می‌شود.

در حال حاضر پارچه بی بافت ۳۰ درصد از منسوجات جهان را در بر می‌گیرد. یکی از رایج‌ترین گونه این منسوجات نمد است، علاوه بر آن این منسوجات بی بافت را می‌توان در تولید ماسک‌ها، پادری‌ها، ایزوگام، انواع عایق‌ها و کاغذهای دیواری مشاهده کرد.

یکی از انواع پارچه بی‌بافت، اسپان باند است که از جنس پلی پروپلین ساخته می‌شود و با نام پارچه یک بار مصرف یا بی‌بافت نیز شناخته می‌شود. این پارچه در ضخامت‌ها و وزن‌های مختلفی ساخته می‌شوند و کاربردهای فراوانی مانند چای کیسه‌ای، ساک دستی پارچه‌ای، صافی‌های صنعتی و صنایع بسته‌بندی و کاور دارد.

اسپان باند قابلیت بازیافت و سرعت تولید بالایی داشته و معمولا به صورت یک تا سه لایه تولید می‌شود. معمولا اسپان‌های چهار لایه از نفوذ باکتری و انواع میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

منسوجات تولید شده از اسپان باند، پس از مصرف دور انداخته می‌شوند و با توجه به کاربرد گسترده این منسوجات در مصارف صنعتی، امکان انتقال میکروب‌ها و آلودگی‌ها به خارج از محل مصرف توسط این نوع پارچه وجود دارد. استفاده از نانوذرات در ساختار داخلی اسپان باند منجر به ایجاد خاصیت آنتی باکتریال در آن شده و امکان استفاده در کاربردهای صنعتی و کاربردهای روزمره در تماس با میکروب‌ها را فراهم می‌کند.

دکتر زهرا صبح‌سوز، مدیر تحقیق و توسعه یکی از شرکت‌های فناور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت تولیدکننده اسپان باند و صنایع تکمیلی در کشور است، گفت: اسپان باند منسوجات بی‌بافت است که در این شرکت به روش اتصال حرارتی به تولید می‌رسد و این منسوجات در صنایع مختلفی چون بهداشتی، پزشکی، بسته‌بندی، خودروسازی، چرم، کشاورزی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی میزان تولید روزانه این محصول را ۱۰ تن ذکر کرد و ادامه داد: این محصول در صنایع غذایی برای تولید پدهای جاذب رطوبت و در حوزه پزشکی به عنوان پدهای زیرانداز بیمار و ست‌های ملحفه و بالش و پدهای استریل و ملحفه‌های یک بار مصرف کاربرد دارد.

صبح‌سوز با بیان اینکه ما از ۴ سال قبل نانو فناوری را در تولید این محصول اضافه کردیم، یادآور شد: ما با استفاده از نانو ذرات اکسید روی، این منسوجات را آنتی باکتریال کردیم. این منسوجات نانویی تاکنون به کشور وارد می‌شده است.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت فناور، توضیح داد: از آنجایی که محصولات تولیدی ما در حوزه بهداشتی کاربرد دارد، تلاش داریم که مواد اولیه به کار رفته در آن ایمن باشد؛ از این رو برای سنتز نانو ذرات به کار رفته در اسپان باندهای تولیدشده دو روش “بیولوژیکی” و “سبز” انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه نانو ذرات به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند، خاطر نشان کرد: زمانی که قرار است این نانو ذرات در محصولات سلامت‌محور به کار برده شوند، نیاز است “سمیت”، “حساسیت” و “تحریک‌زایی” آنها به سمت صفر میل کند؛ از این رو ما برای تولید این نانو ذرات از پوست مرکبات، نانو ذرات اکسید روی را به تولید رساندیم.

صبح‌سوز تاکید کرد: نتایج بررسی کلیه مقالات حاکی از آن است که در آینده تولید نانو ذرات با استفاده از روش بیولوژیک خواهد بود و در حال حاضر میزان تولید ما به روش بیولوژیک کم است؛ ولی روش سبز تقریبا به فاز صنعتی رسیده است و امیدواریم در آینده نزدیک، روش بیولوژیک به فاز صنعتی وارد شود.

وی در خصوص ماندگاری نانو ذرات در منسوجات این شرکت، گفت: اگر چه محصولات تولیدی ما یک بار مصرف هستند، ولی بررسی‌های سازمان غذا و دارو بر روی زیراندازهای مسافرتی نشان داد که بعد از یک سال همچنان خاصیت آنتی باکتریال این محصول باقی مانده و این خاصیت از بین نرفته است.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت ادامه داد: ادعای ما این است که خاصیت آنتی باکتریال این محصول بیشتر از این زمان بر روی محصولات باقی می‌ماند.

به گفته وی، نتایج بررسی‌های ستاد توسعه نانو نشان داد که خاصیت آنتی باکتریال اسپان باندهای تولید شده در این شرکت بعد از ۳ بار شست‌وشو همچنان باقی مانده است.

صبح‌سوز در خصوص تجاری‌سازی این محصولات، افزود: اسپان باندهای سبز در فاز نیمه‌صنعتی است؛ ولی بخش بیولوژیکی در صورت دریافت مجوزها، خط تولید صنعتی آن راه‌اندازی خواهد شد.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.