ایرانی توانمند
Business is booming.

بورس‌‌‌بازان شادمان از انتخاب سکاندار جدید بانک مرکزی

37

دنیای‌اقتصاد : انتخاب رئیس بانک مرکزی دولت سیزدهم، سوژه آخر هفته جمع توییتری اقتصادی‌‌‌‌ها و بورسی‌‌‌ها را مهیا کرد. خیلی از چهره‌‌‌ها و فعالان حوزه اقتصاد و بورس در صفحه‌‌‌های شخصی خود و بعد از اعلام این خبر، نسبت به این انتخاب، سابقه رئیس جدید و اقداماتی که در گذشته داشته است، مطالبی را منتشر کردند. بیشترین نوشته‌‌‌ها اما درباره ابراز امیدواری افراد در رابطه با بهبود وضعیت بانکی، ارزی و بورس بعد از سکانداری رئیس جدید در بانک مرکزی بود؛ توییت‌‌‌هایی که البته با توجه به سابقه ریاست او در بازار سهام، بعضا جای تعجب داشت.

در همین رابطه عباسعلی حقانی‌‌‌نسب، تحلیلگر اقتصادی در صفحه توییتر خود با مطلوب خواندن انتخاب علی صالح‌آبادی برای ریاست بانک مرکزی نوشت: «مشروط بر اینکه کنترل پایه پولی و نقدینگی مازاد بر رشد تولید ناخالص داخلی اولویت اولش باشد. پایه پولی از دو طریق اضافه‌برداشت بانک‌ها و کسری بودجه افزایش می‌‌‌یابد. اضافه‌برداشت بانک‌ها مهم‌تر است چرا که هم حجمش بیشتره و هم قبلش، نقدینگی خلق شده است.» پیمان حدادی، کارشناس حوزه بورس هم انتخاب علی صالح‌آبادی به ریاست بانک مرکزی را یکی دیگر از حمایت‌‌‌های احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم از بازار سرمایه خواند و نوشت: «خاندوزی به دنبال هماهنگی در بازارهای مالی است تا هم از نوسانات جلوگیری شود و هم از تصمیمات هیجانی.» شاهین چراغی از فعالان حوزه بورس یکی از اولین افرادی بود که بعد از انتشار خبر این انتصاب در توییتر خود مطلبی را در همین خصوص منتشر کرد.

او در توییت خود نوشت: «انتصاب برادر ارزشمند دکتر علی صالح‌آبادی، انتخابی عالی برای بانک مرکزی بود، تحولات زیرساختی در بازار سرمایه کشور مرهون تلاش، زحمات، خلاقیت‌‌‌ و جدیت ایشان است. امیدوارم به‌‌‌ زودی شاهد همین خلاقیت و تلاش برای دگرگونی ساختار پولی و ارزی در کشور باشیم.

انتخاب ایشان فرصتی بی‌بدیل برای بازار سرمایه است.» رضا امامی، فعال حوزه بورس هم در توییتر خود نوشت: «با توجه به نهادسازی‌های صورت گرفته در دو سال اخیر، بانک مرکزی صالح‌آبادی برای پیشبرد اهداف خود دو گام اساسی را برخواهد داشت؛ تصویب لایحه بانک مرکزی با هدف تقویت استقلال این نهاد و لایحه بانکداری با هدف نظارت عملیاتی در ساختارهای بانکی کشور از طریق مجلس.» در همان ساعات اولیه انتشار خبر انتصاب علی صالح‌‌‌آبادی به ریاست بانک مرکزی و با وجود فضای تقریبا سوت و کور جمع توییتری‌‌‌ بورسی‌‌‌ها و اقتصادی‌ها در تعطیلات اما خیلی از چهره‌‌‌ها و افراد اقدام به انتشار توییت‌‌‌هایی درباره رئیس جدید بانک مرکزی کردند. توییت‌‌‌هایی که همان‌طور که خواندید اکثرشان پر از تمجید و قدردانی از این انتصاب بود. اما در کنار نوشته‌‌‌هایی که جنبه حمایتی از رئیس جدید بانک مرکزی داشت، برخی افراد هم با کنایه و جملات آموزنده در رابطه با نحوه عملکرد رئیس جدید بانک مرکزی مطالبی را در صفحه‌‌‌هایشان منتشر می‌‌‌کردند.

علی سعدوندی، اقتصاددان اما در توییت خود به مساله دیگری در کنار تعریف و تمجیدها اشاره کرد با طرح این پرسش که «می‌دانید اعطای مجوزهای در اختیار بانک مرکزی سال‌هاست فریز شده است؟» نوشت: «آیا آقای صالح‌آبادی به مانع‌زدایی در حیطه وظایف خود خواهند پرداخت؟» از دیگر نکاتی که در انتخاب علی صالح‌‌‌آبادی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی در توییتر به چشم می‌‌‌آمد، سابقه مدیریتی او و محل تحصیلش بود. خیلی از افراد او را منتسب به دولت‌های هشتم و نهم و دهم می‌‌‌خواندند یا می‌‌‌گفتند که ابراهیم رئیسی، نگاه ویژه‌‌‌ای به دانشگاه امام صادق(ع) دارد.

این بحث‌ها اما در فضای توییتر بورسی‌‌‌ها و اقتصادی‌ها خیلی کم مطرح می‌شد و همان‌طور که خواندید در آن جمع بیشتر توییت‌‌‌ها یا قدردانی بود یا توصیه برای بهبود عملکرد اما در فضای کلی توییتر فارسی، کاربرانی به مساله انتخاب مدیران از دانشگاه امام صادق(ع) می‌‌‌پرداختند. آنها به این موضوع اشاره می‌‌‌کردند که دولت ابراهیم رئیسی بعد از چند سال از شروع به کار این دانشگاه که فعالیت اصلی‌‌‌اش کادر‌سازی بوده است، در حال برداشت از میوه‌‌‌های آن است.

با این حال برخی کاربران هم به این مساله اشاره می‌‌‌کردند که صالح‌آبادی در گذشته عملکرد مثبتی داشته و می‌توان امید داشت که اتفاق‌‌‌های خوبی در هفته‌‌‌های آینده در بازار سرمایه بیفتد. این موضوع در جمع توییتری بورسی‌‌‌ها هم خیلی به چشم می‌‌‌آمد. افراد زیادی به این مساله اشاره می‌‌‌کردند که انتخاب صالح‌آبادی و عملکرد او اگر با وزارت اقتصاد همسو باشد و مشکلی این وسط به وجود نیاید، می‌تواند نویدبخش فضایی آرام و باثبات برای بازارهای سرمایه باشد.

با این حال کاربران گوشه‌چشمی هم به تحریم و مساله برجام داشتند و این دو عامل را در پیشبرد عملکرد و اهداف رئیس جدید بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، موثر می‌‌‌دانستند. مساله دیگری که توجه برخی از کاربران را به خود جلب کرد، راه‌‌‌اندازی صفحه‌‌‌ای توییتری برای علی صالح‌آبادی بود. او که تا پیش از این در توییتر صفحه‌‌‌ای شخصی نداشت، حالا و بعد از انتشار خبر سکانداری‌اش بر بانک مرکزی به توییتر آمده و صفحه‌‌‌ای شخصی برای خود راه‌اندازی کرده بود. و کاربران به این موضوع می‌پرداختند که امروز تمام مسوولان کشور چه آنهایی که موافق فیلترینگ هستند و چه مخالفان می‌‌‌دانند که بخشی از هویت و عملکرد آنها در فضای اینترنت دیده می‌شود و جز این راه ارتباطی با مردم نیست.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.