ایرانی توانمند
Business is booming.

جدیدترین جزئیات از مریخ‌نورد ژورونگ چین

271

جدیدترین جزئیات از مریخ‌نورد ژورونگ چین

مدارگرد شناسایی مریخ ناسا تایید کرد که مریخ‌نورد ژورونگ چین، ماه‌ها ساکن بوده است.

اسپیس: این مریخ‌نورد در ماه مه ۲۰۲۲ وارد خواب زمستانی شد و اکنون دلیلی وجود دارد که باور کنیم از خواب بیدار نشده است. در ۱۰ فوریه، ماموریت تیان ون ۱ چین – اولین ماموریت بین سیاره‌ای این کشور – دومین سالگرد خود را در مدار مریخ جشن گرفت. اما به نظر می‌رسد یکی از بخش‌های اصلی این ماموریت یعنی مریخ‌نورد ژورونگ، متوقف شده است و اکنون عکسی از وضعیت ساکن آن وجود دارد.

ژورونگ در ماه مه ۲۰۲۲ وارد خواب زمستانی برنامه‌ریزی‌شده شد تا از زمستان تاریک و سرد مریخ خارج شود، زیرا این مریخ‌نورد برای تامین انرژی و گرما به انرژی خورشیدی متکی است. کنترل‌کننده‌های آن در اداره ملی فضایی چین (CNSA) پیش‌بینی می‌کردند که در ماه دسامبر با بازگشت نور در بهار مریخ بیدار شود، اما آژانس هنوز هیچ به‌روزرسانی درباره ژورونگ ارائه نکرده است.

جدیدترین جزئیات از مریخ‌نورد ژورونگ چین

تصاویر جدید منتشر شده توسط دانشگاه آریزونا که دوربین HiRISE در مدارگرد شناسایی مریخ ناسا را مدیریت می‌کند، نشان می‌دهد که ژورونگ بین ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ و ۸ فوریه ۲۰۲۳ حرکت نکرده است. تصاویر نشان می‌دهد که مریخ ‌نورد هنوز از خواب زمستانی بیدار نشده است.

در ژانویه، ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد که مریخ‌نورد هنوز ارتباط خود را با کنترل ماموریت برقرار نکرده است. دلایل زیادی وجود دارد که مریخ‌نورد ممکن است در خواب زمستانی بماند. گرد و غبار ممکن است روی صفحات خورشیدی ژورونگ جمع شده باشد و کارایی آن‌ها را کاهش داده باشد.

این مریخ‌نورد برخلاف سایر کاوشگرها از جمله کاوشگر یوتو(Yutu) متعلق به چین، فاقد واحد گرمکن رادیوایزوتوپی است، اما در عوض دارای یک جفت پنجره است که به یک ماده شیمیایی به نام n-undecane اجازه می‌دهد انرژی گرمایی را ذخیره کند. این ماده گرما را جذب می‌کند و در طول روز ذوب می‌شود و در شب دوباره جامد می‌شود و گرما را آزاد می‌کند.

طوفان‌های گرد و غبار در منطقه Utopia Planitia در مریخ ممکن است بر توانایی این مریخ‌نورد برای تولید گرما و نور تأثیر گذاشته باشند. این موضوع به طور بالقوه می‌تواند موضوعی باشد که سکوت ژورونگ را توضیح می‌دهد.

جیا یانگ، معاون طراح ماموریت تیان ون۱ در سپتامبر ۲۰۲۲ به خبرنگاران گفت: برای اینکه ژورونگ از خواب زمستانی بیدار شود، مریخ‌نورد باید به دمای ۵ درجه فارنهایت (منهای ۱۵ درجه سانتیگراد) برسد و حداقل ۱۴۰ وات انرژی تولید کند.

امتیاز post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.